• Anonym (Vansinnig snart)

Hur blev du av med svamp i underlivet?

Jag blir galen snart.
    Jag har i flera år haft återkommande klåda i underlivet men nu har det verkligen eskalerat och håller på att driva mig till vansinne. Tog upp detta med min BM vid inskrivningen som då efter min beskrivning föreslog att jag skulle köpa canesten/pevaryl och om det inte fungerade så finns det receptbelagda.

Nu har jag provat båda sorterna (vagitorier+salva i kombi paket) och svampen är borta max en vecka efter behandlingen och det är underbart men sen är jag tillbaka på ruta ett igen. Ja jag känner mig verkligen som tjejerna i reklamen där de kliar sig i olika "opassande" miljöer.

Hur blev du av med din svamp? Hjälpte det receptbelagda, tog du till någon husmorskur (finns det?), böt du ut alla underkläder, lever du i celibat eller vad var det du gjorde som fungerade?
    Jag är just nu i mitten av graviditeten och är medveten om att gravida är lite mer utsatta för svamp.

Det jag gjort än så länge är att jag alltid sover naken och försöker undvika stringtrosor. Jag använder trosskydd för att hålla mig torr då jag även har flytningar som jag kopplar till svampen.

Help me! Rynkar på näsan

• Svar på tråden Hur blev du av med svamp i underlivet?
  • Anonym (också drabbad)

Bort med allt socker.

Och inga bananer- det har tom en gynläkare sagt till mig, fast han inte ville att jag skulle säga att jag hört det av en läkare för han hade ju ingen vetenskaplig artikel som bevisade att det kunde hjälpa.

Standardtipsen: Bomullsunderkläder, sov naken, ta av kläderna så fort du kommer hem på dagen och lufta underlivet.

Gå bara i kjol/ luftiga kläder-min mamma fick ge upp byxor i nästan tio år och jag har själv fått gå i kjol några månader vid två tillfällen.

• Anonym (också drabbad)

Den sista viktiga punkten är- hur vet man att det är levande svamp?

Jag är allergiker och har fått fortsatt klåda trots behandling och mikroskopin visade då att svampen var stendöd.

Det är en överkänslighetsreaktion och enda sättet för mig att bli frisk i slemhinnan är att äta antihistaminer samtidigt med behandlingen och sedan  i 2-3 veckor till efteråt.

Du TS har förmodligen levande svamp eftersom du är gravid och känslig etc. men har man långvariga problem så kolla upp så ni inte har det som jag. Bara en gynläkare av fem visste om detta och klådstillande antihistamin är hursomhelst inte fel även om man har levande svamp.

• emsoca

Hej jag har haft svamp 2 ggr och min bm rekomenderade mig att ta en kur vivag efter pevarylbehandling för att sura ner miljön. Och nu som gravid använda jag gynophilus(kanske inte rätt stavat.. :)
    Jag har inte fått tillbaka svampen utan det har funkat klockrent har heller inte hållt på och smörjt med pevaryl flera dagar efter symptomen försvunnit som det står att man ska göra då jag tycker pevarylen är så stark och jag får irritation av den och då är det ju lätt att tro att det är svamp igen.

• Anonym

I hälsokostbutiker finns en intimkräm som heter Nova TTO. Den är super mot svamp. Jag och min man använder den varje dag och då undviker vi att få svampen tillbaka.
    Om du har svamp så behandla först med receptfritt enligt anvisningarna. Sen fortsätter du med Nova TTO.
    OBS! Jag vet dock inte hur rekommendationerna är för gravida.

Innan jag använde Nova TTO använde jag en lotion med Tee tree oil i.  Den funkade också jättebra men sen fanns den inte att köpa längre så då bytte vi till denna. Tipset att använda Tee tree oil lotion fick jag av en sköterska på vårdcentralen. Vet inte heller om den rekommenderas för gravida, du får fråga.

Annars kör jag husmorsknepen som ovanstående har beskrivit.

• Anonym (känner igen mig)

Ja, just det glömde skriva att jag alltid smörjer in mig med ACO´s intimolja när jag duschar oxå o det har hjälpt jätte mycket! O känner jag att det inte känns riktigt bra där nere så smörjer jag in mig lite då oxå. Man behöver inte duscha av den olja.

• Anonym

Jag kontaktade gyn, fick kapslar utskrivna, skulle ta en/vecka (tror jag...). Bytte även partner, och efter det försvann svampen. Hade innan det haft problem i ca 10 år (olika partners under de åren).
    Har även gått över till att bara tvätta med naturell olja i underlivet, och använda glidmedel (med bra pH-värde) vid sex. Inte haft problem nu på tre år med svamp, trots graviditet!
    Jag fick mer klåda av vagitorierna, reagerade på den döda svampen.
    Har lät mig på utb. att om man har återkommande svamp ska man ej behandla själv då det kn skada slemhinnorna.
    Det är dessutom inte samma variant av mjölksyrabakterier i yoghurt som i slidan, vilket gör att yoghurt inte botar svaminfektioner. Däremot kan det ge lindring för stunden.

• Anonym (1234)

har bara haft svamp engång, o det som hjälpte mig (o det enda jag testade) va att ta bort allt socker och äta kaprylsyra kapslar (vet ej rekom. för gravida) en period (men hade även sk socker svamp i magen)

• sextiotalist

Som många andra så blev jag av med svampen genom dessa kapslar, svindyra, en effektiva. Samtidigt så behandlade min sambo sig med canasten, vi lade av med tvål på de intima delarna (jag hade slutat innan, men även sambon slutade med det) då blev jag av med det.

• Anonym (äntligen fri)

Jag hade jätteproblem länge.Men sen jag slutade att sova med trosor, sola naken och inte använda syntetmaterial närmast kroppen är jag numera utan skiten Det visar sig nämligen att svamp inte tål UV ljus så på vintern går jag ett par ggr i månden till ett solarium och solar  Har oxå slutat med baddräkt och sitter aldrig mer i en jacuzzi

• Anonym (Katten)

Din man kanske smittar dig. Ta kuren båda två så är det garanterat svampfritt . 
    Förutom vad övriga skrivit så sluta raka dig, du luftas mer naturligt med hår. Orakad, lösa kläder, bomull. Och svampfri partner. 

Svar på tråden Hur blev du av med svamp i underlivet?