• Hervor 1

Tips på plockmat?

Som rubriken lyder.. jag vill gärna ha tips på bra plockmat till min 7 månaders bebis. Vi började nyligen med smakportioner (plockmat) och de få pureér vi testat tycker hon är pest (inklusive gröt). Hon äter och älskar morotsstavar, broccolibuketter, palsternacksstavar och majskrokar. Potatisstavar var väl ok, avocado uppskattades icke..Nu har den lilla fantasi jag hade närmast försvunnit och jag skulle uppskatta lite tips om vad jag mer kan erbjuda min lilla bebis

Tack på förhand

• Svar på tråden Tips på plockmat?
  • miamaria777

ärtor och majs, tärningar av färska grönsaker (gurka och tomat älskar min lillplutt), rårivna morötter, makaroner (gammeldags idealmakaroner är poppis här) eller annan pasta som man skär i bitar typ spagetti, fiskbullar i bitar, köttbullar i bitar, fiskpinnar är toppen att hålla i handen osv.

Nu är iof min tjej 15 mån så allt detta kanske inte passar din lilla än, men du kan ju testa dig fram :)

• ELLEoClara

Blomkål gillade min tjej ( fick skära bort det tjockaste delen av skaftet )
    ägg
    smörgås med leverpastej
    banan

annars som du och andra skrivit 

• hannis

Tjockpannkaka är väldigt poppis här hemma. Kan varieras i det oändliga med olika smaker tex ost, olika grönsaker, köttfärs osv. Går fort att göra och lätt att skära i lagom stora bitar.

Tortellini är också populärt hos min son. Var bara uppmärksam på innehållsförteckningen så den inte innehåller glutamat. Coop änglamark har en utan tex.

Ägg, kokt eller omelett, smörgås med mjukost, leverpastej eller messmör.

• Hervor 1

Tack för bra tips! Hur har ni gjort med brödet då, köpt osaltat eller bakat eget?

• MKarlsson

hej jag har oxå en tjej på 7 månader som vägra pureer och gröt, tycker om att plocka med egen mat men jag upplever att det inte kommer till magen utan att det kommer ut, bvc tycker att man ska hålla på men pureer och att börja med frukt så att hon kommer igång med ätandet vad har dom sagt till dig?

• Hervor 1
    MKarlsson skrev 2010-10-20 19:00:11 följande:
    hej jag har oxå en tjej på 7 månader som vägra pureer och gröt, tycker om att plocka med egen mat men jag upplever att det inte kommer till magen utan att det kommer ut, bvc tycker att man ska hålla på men pureer och att börja med frukt så att hon kommer igång med ätandet vad har dom sagt till dig?
    Ingenting, men barnläkaren blev glatt överraskad då hon förstod att jag helammat i 6 månader När det gäller plockmat så tror jag att de får i sig mer än vad man tror, att bebisen tycker att det är roligt att bekanta sig med maten är dessutom det allra viktigaste tycker jag. Jag har iof inga planer på att sluta amma snart så att hon inte äter stora måltider känns oviktigt, för mig. Varför menar ditt bvc att det är viktigt att komma igång med ätandet så snabbt ?
  • Jkpg Deluxe

tillägger till övriga:

smörgåsrån
    moget päron i bitar
    kokt kyckling
    couscous
    mandarin/apelsin utan skinnet kvar
    blåbär
    björnbär
    hallon 

• Jkpg Deluxe

just ja! Vår son älskar att stoppa in små bitar av mogen mango i sin mun!!! :)

• ELLEoClara

Ger vanligt bröd och smör, det är inget totalt saltförbud.

• MKarlsson
    Hervor 1 skrev 2010-10-20 19:08:35 följande:
    Ingenting, men barnläkaren blev glatt överraskad då hon förstod att jag helammat i 6 månader När det gäller plockmat så tror jag att de får i sig mer än vad man tror, att bebisen tycker att det är roligt att bekanta sig med maten är dessutom det allra viktigaste tycker jag. Jag har iof inga planer på att sluta amma snart så att hon inte äter stora måltider känns oviktigt, för mig. Varför menar ditt bvc att det är viktigt att komma igång med ätandet så snabbt ?
    min bvc läkare sa att vid 6 månader måste ett barn äta ett mål riktig mat per dag, och sa att jag måste kämpa mer och försöka flera gånger per dag för om hon inte kommer igång snart kommer det att bli svårare och svårare. han tyckte även att jag sluta att amma så skulle hon komma igång att äta.
    bvc sköterskan sa att jag skulle börja med söta saker så att hon kommer på att man kan äta och sedan efter hand gå över till riktig mat, även hon tyckte jag skulle dra ner på amningen så att hon är riktig hungrig men om hon är riktigt hungrig skriker hon ju bara och då får man ju inte i någon mat och det blir ju ingen trevlig matsituation.
     tacksam för lite bra tips
Svar på tråden Tips på plockmat?