Hervor 1 skrev 2010-10-20 19:08:35 följande:
Ingenting, men barnläkaren blev glatt överraskad då hon förstod att jag helammat i 6 månader

När det gäller plockmat så tror jag att de får i sig mer än vad man tror, att bebisen tycker att det är roligt att bekanta sig med maten är dessutom det allra viktigaste tycker jag. Jag har iof inga planer på att sluta amma snart så att hon inte äter stora måltider känns oviktigt, för mig. Varför menar ditt bvc att det är viktigt att komma igång med ätandet så snabbt ?
min bvc läkare sa att vid 6 månader måste ett barn äta ett mål riktig mat per dag, och sa att jag måste kämpa mer och försöka flera gånger per dag för om hon inte kommer igång snart kommer det att bli svårare och svårare. han tyckte även att jag sluta att amma så skulle hon komma igång att äta.
bvc sköterskan sa att jag skulle börja med söta saker så att hon kommer på att man kan äta och sedan efter hand gå över till riktig mat, även hon tyckte jag skulle dra ner på amningen så att hon är riktig hungrig men om hon är riktigt hungrig skriker hon ju bara och då får man ju inte i någon mat och det blir ju ingen trevlig matsituation.
tacksam för lite bra tips