• Hervor 1

Tips på plockmat?

Som rubriken lyder.. jag vill gärna ha tips på bra plockmat till min 7 månaders bebis. Vi började nyligen med smakportioner (plockmat) och de få pureér vi testat tycker hon är pest (inklusive gröt). Hon äter och älskar morotsstavar, broccolibuketter, palsternacksstavar och majskrokar. Potatisstavar var väl ok, avocado uppskattades icke..Nu har den lilla fantasi jag hade närmast försvunnit och jag skulle uppskatta lite tips om vad jag mer kan erbjuda min lilla bebis

Tack på förhand

• Svar på tråden Tips på plockmat?
  • Hervor 1
    MKarlsson skrev 2010-10-20 20:06:22 följande:
    min bvc läkare sa att vid 6 månader måste ett barn äta ett mål riktig mat per dag, och sa att jag måste kämpa mer och försöka flera gånger per dag för om hon inte kommer igång snart kommer det att bli svårare och svårare. han tyckte även att jag sluta att amma så skulle hon komma igång att äta.
    bvc sköterskan sa att jag skulle börja med söta saker så att hon kommer på att man kan äta och sedan efter hand gå över till riktig mat, även hon tyckte jag skulle dra ner på amningen så att hon är riktig hungrig men om hon är riktigt hungrig skriker hon ju bara och då får man ju inte i någon mat och det blir ju ingen trevlig matsituation.
     tacksam för lite bra tips
    Men vet du, då har du fått riktigt dåliga (och felaktiga) råd från ditt barns bvc-läkare och sjuksköterska. Både livsmedelsverket, socialstyrelsen och who rekommenderar 6 månader helamning (alltså enbart bröstmjölk, D-droppar och eventuella läkemedel). När barnet är 6 månader gammalt, först då rekommenderas det att man introducerar "riktig" mat. När man introducerar mat handlar det just om tillvänjning av mat - INTE avvänjning av bröstmjölk. Socialstyrelsen och livsmedelsverket rekommenderar delamning tills barnet fyller ett år och gärna längre medan WHO rekommenderar delamning till dess att barnet fyller två år och gärna längre (någon övre gräns finns inte).

Om du känner att du orkar ta diskussionen så tycker jag att du skall påminna den gode doktorn om de rekommendationer som finns i Sverige (så slipper han/hon hitta på egna
  • MalinEddie
    Hervor 1 skrev 2010-10-20 20:14:46 följande:
    Men vet du, då har du fått riktigt dåliga (och felaktiga) råd från ditt barns bvc-läkare och sjuksköterska. Både livsmedelsverket, socialstyrelsen och who rekommenderar 6 månader helamning (alltså enbart bröstmjölk, D-droppar och eventuella läkemedel). När barnet är 6 månader gammalt, först då rekommenderas det att man introducerar "riktig" mat. När man introducerar mat handlar det just om tillvänjning av mat - INTE avvänjning av bröstmjölk. Socialstyrelsen och livsmedelsverket rekommenderar delamning tills barnet fyller ett år och gärna längre medan WHO rekommenderar delamning till dess att barnet fyller två år och gärna längre (någon övre gräns finns inte).

Om du känner att du orkar ta diskussionen så tycker jag att du skall påminna den gode doktorn om de rekommendationer som finns i Sverige (så slipper han/hon hitta på egna
    Jag håller med. Jag helammade min son i nästan 7 månader och delammade tills det att han var 1 år. vi hade aldrig något problem med att introducera mat. Vi körde med baby led weaning. På denna sida kan du säkert hitta bra tips på mat eller andra sidor om du googlar baby led weaning
    www.homemade-baby-food-recipes.com/baby-led-weaning-first-foods.html
    Med dottern hade vi däremot jätteproblem med att introducera mat eftersom jag var en osäker förstagångsmamma som lyssnade till BVC råd om mat vid 4 månader. Hon var verkligen inte redo då vilket hon visade tydligt. Efter flera försök där jag kände mig misslyckad då dottern inte ville äta gav jag upp och lät henne äta bröstmjölk och ersättning tills hon blev 6 månader. Får jag ett till barn så vet jag att jag inte ska stressa utan främst lyssna till barnet och mig själv. BVC ger råd basserade på deras egna åsikter och de är ofta dåligt uppdaterade.
  • Jkpg Deluxe
    MalinEddie skrev 2010-10-20 20:32:08 följande:
    Jag håller med. Jag helammade min son i nästan 7 månader och delammade tills det att han var 1 år. vi hade aldrig något problem med att introducera mat. Vi körde med baby led weaning. På denna sida kan du säkert hitta bra tips på mat eller andra sidor om du googlar baby led weaning
    www.homemade-baby-food-recipes.com/baby-led-w...
    Med dottern hade vi däremot jätteproblem med att introducera mat eftersom jag var en osäker förstagångsmamma som lyssnade till BVC råd om mat vid 4 månader. Hon var verkligen inte redo då vilket hon visade tydligt. Efter flera försök där jag kände mig misslyckad då dottern inte ville äta gav jag upp och lät henne äta bröstmjölk och ersättning tills hon blev 6 månader. Får jag ett till barn så vet jag att jag inte ska stressa utan främst lyssna till barnet och mig själv. BVC ger råd basserade på deras egna åsikter och de är ofta dåligt uppdaterade.
    instämmer med din slutkläm!!
  • MalinEddie
    Jkpg Deluxe skrev 2010-10-20 22:43:00 följande:
    instämmer med din slutkläm!!
    Ja och jag menar absolut inte att det är fel att börja med mat tidigare. Vill bara poängtera det. Det viktigaste är ju att man börjar när barnet verkar redo och inte stressar på grund av nån BVCsköterska.
  • Karla79

Tittade in i denna tråden och fick en massa bra tips till min 1-åring :)

Fråga till TS, när det gäller morotsstavar, hur långa/breda är de då ungefär? Är de råa? Är så orolig att han ska sätta i halsen så jag har inte vågat testa än.

Ett eget tips är små riskakor för övrigt!

• Saian

Glad att jag hittade den här tråden, min fantasi har också börjat tryta.

• Bibbif

Har själv öen snart 8 mån bebis som promt SKA äta själv. Vägrar bli matad. Här är min tips på plockmat:

Kokt tärnad potatis
    Delade köttbullar
    Tärnad blodpudding (går att ljumma i micron så det inte blir stekyta)

• Saian

Blodpudding, check. Jättebra tips om mikron för trots att hon är över året så vägrar hon allt som inte är mjukt o lättuggat.

• lillabebben

En liten fråga till er som då ger plockmat- hur stora/små bitar vågar man ge bebisen? Introducerade mat för en månad sen för min tjej på 7 månader och hon äter rätt så bra men har nu börjat spotta ut puréad mat så jag har gått över mer till att ge bitar för det tycker hon ju är kul också ,så även om hon inte är så intresserad av själva maten så gillar hon att pilla med den. Och allt hon pillar med hamnar ju i munnen förr eller senare Är dock lite orolig att hon ska sätta i halsen. Får hon för små bitar lyckas hon ju inte plocka upp dem själv.

• La vita è bella

Plockmatsfavoriter till min niomånaders:

Ostkuber (hon älskar all ost - brie och vanlig herrgård till exempel)
    Hallon
    Ärtor
    Små bitar bröd med smör
    Riktigt klibbigt ris
    Apelsin (skala bort hinnan)
    Pannkaka med lite sylt

(Undviker färdiga köttbullar, kassler och korv. Tycker det är mycket viktigare att utesluta halvfabrikat ur kosten än en gnutta socker då och då på grund av att jag tror att alla tillsatser är ett mycket större problem.)

Svar på tråden Tips på plockmat?