Rå bacon?
Kan man äta rå bacon? Alltså i princip bara klippa upp ett paket och äta den som den är? Funderade på detta tillsammans med en kompis igår och vi vet helt inte.
Kan man äta rå bacon? Alltså i princip bara klippa upp ett paket och äta den som den är? Funderade på detta tillsammans med en kompis igår och vi vet helt inte.
Ok! Då vet jag! Tycker också det är gott att småäta lite under matlagningen.
Lite delade meningar alltså...vad kan det ge för skador om man nu trycker i sig bacon ibland?
Ah...kollade wiki-länken:
Trikiner (Trichinella) är ett släkte med upp till 4 mm långa rundmaskar som lever som parasiter i däggdjur, bland annat människor.
De kan ge upphov till trikinos och smittar oftast via slarvigt tillagat fläskkött. I Sverige testas alla slaktade grisar och det är ovanligt att tamsvin har trikiner. Trikiner förekommer även hos hästar, främst importerade. Kan även förekomma hos vildsvin, brunbjörn, järv, varg, lo, grävling, räv, fjällräv, mårdhund, skogsmård, hermelin, mink, katt, råttor och smågnagare. Den valigaste trikinen är Trichinella spiralis.
...och det var alltså -94 det sist upptäcktes trikiner i en gris...tja. Då fortsätter jag nog smaka lite då och då.
Trodde faktiskt jag var ganska ensam om att gilla rå bacon...jag som stått och smugit ute i köket i flera år!
Har själv aldrig reklekterat över att bacon är rökt...har aldrig tittat så noga på förpackningen, där det säkert står. Jag vet ju hur jag kan använda den i matlagning, det räcker liksom så.
Ska återuppliva minnet med en baconmacka någon gång, se om det är så gott som jag minns det.