Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

Rå bacon?

Haha, jag var faktiskt tvungen att kolla om tråden låg i sandlådan!

• k girl
    Fridayyy skrev 2010-10-20 16:50:43 följande:
    Bacon är rökt och rimmat sidfläsk enligt Wikipedia. Då borde man kunna äta det.
    Fast bacon är lättrökt... Rökt sidfläsk är betydligt mer rökt än bacon, jag lovar.
  • k girl
    trollkarl skrev 2010-10-20 19:11:11 följande:
    bacon är inte rått!!
    kan folk inget om mat nu längre med snabbmatskulturen?
    Det är väl bara ett uttryckssätt. Jag säger att jag äter "rå falukorv" men den består ju av kokt, och inte rått, kött även om korven är ostekt.
  • k girl
    trollkarl skrev 2010-10-20 19:14:24 följande:
    nja, det vete katten faktiskt... tror nog snarare att den gamla husmorskunskapen som oftast "ärvdes" neråt i åldrarna har försvunnit... folk är generellt sett mer okunniga idag än förr..
    Må så vara, men å andra sidan, hur mycket värd är husmorskunskapen idag? Mycket av den "rökta skinka" som säljs idag är inte rökt utan bara smaksatt med rökarom till exempel.
  • k girl
    trollkarl skrev 2010-10-20 19:17:48 följande:
    ovärderlig!
    idag köper man halv/helfabrikat etc istället för att tillaga från grunden..
    sen att skinkan är smaksatt kanske inte är det bästa exemplet ;)
    ...men inte helt irrelevant eftersom det finns vissa baconsorter i handeln som inte är traditionellt rökta utan smaksatta med rökarom, och ska tillagas före intag.
  • k girl
    trollkarl skrev 2010-10-20 19:30:34 följande:
    som vilka?
    Scans bacon t ex röks inte utan smaksätts och körs i värmeskåp och det är nog sant för de flesta baconsorter.  Tulips bacon ska genomstekas då det enligt förpackningen är en "rå" produkt.
Svar på tråden Rå bacon?