• Smörbulle

Istället för ris, pasta och potatis?

Tänkte försöka dra ner på kolhydraterna. Någon med ett bra tips på vad man kan ha istället för det ovan nämnda? Köttfärssås och ???, stroganoff och ???. Ja ge mig lite förlsag vad jag kan byta ut det med!

• Svar på tråden Istället för ris, pasta och potatis?
  • MammaEmelie91

Jag vet några som åt tex olika sallader till eller wokade grönsaker.
    Fast kanske inte till tex köttfärssås då.. Utan sånt åt dom tillsammans med ris, pasta och potatis på helgerna,

mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • Veritas18

Du behöver inte dra ner på allt. Kan ha med lite ris eller potatis men ha med mycket grönsaker och sallad istället. Ett annat alternativ till bulgur är ju cous cous, dock vet inte jag hur många kolhydrater det innehåller.

• Smörbulle

Bulgur och quinoa, är det inga eller lite kolhydrater där?

• Halkatla

Bönsallad (blandade burkbönor med drissing av olivolja, riven ingefära, krossad vitlök, citron, salt, peppar)

Raita (grönsaksröra med kryddad turkyoughurt)

Kokade morotsspån funkar som substitut för spaghetti. (Hyvla morot med potatisskalare eller osthyvel och koka snabbt i lättsaltat vatten)

• Rosana
    Halkatla skrev 2010-10-20 11:41:45 följande:
    Bönsallad (blandade burkbönor med drissing av olivolja, riven ingefära, krossad vitlök, citron, salt, peppar)

Raita (grönsaksröra med kryddad turkyoughurt)

Kokade morotsspån funkar som substitut för spaghetti. (Hyvla morot med potatisskalare eller osthyvel och koka snabbt i lättsaltat vatten)
    Har inte testat själv, men sett att man kan göra likadant med zucchini som med morötter - alltså hyvla och koka zucchinin som pasta.
Svar på tråden Istället för ris, pasta och potatis?