• Smörbulle

Istället för ris, pasta och potatis?

Tänkte försöka dra ner på kolhydraterna. Någon med ett bra tips på vad man kan ha istället för det ovan nämnda? Köttfärssås och ???, stroganoff och ???. Ja ge mig lite förlsag vad jag kan byta ut det med!

• Svar på tråden Istället för ris, pasta och potatis?
  • Veritas18
    Smörbulle skrev 2010-10-20 11:39:16 följande:
    Bulgur och quinoa, är det inga eller lite kolhydrater där?
    Quinoa:

ringsämne Mängd Energi 1450 kJ (347 kcal) Protein 21,4 g Kolhydrater, totalt 62,5 g Kolhydrater, sockerarter 2,1 g Fett, totalt 1,2 g Fett, mättat fett 0,2 g Kostfibrer 15,5 g Natrium 12 mg Järn 5 mg
    Bulgur:

Energi: 324kcal/1355.5kJ Vatten: 9g Protein: 12.29g Fett: 1.33g varav mättat: 0.23g, enkelomättat: 0.17g, fleromättat: 0.54g, kolesterol: 0mg Kolhydrater: 64.55g, varav sockerarter: 0.7g Fibrer: 11.32g Vattenlösl. vitaminer: Folat: 27mcg, Niacin: 5.11mg, B2: 0.12mg, B1: 0.23mg, B6: 0.34mg Fettlösl. vitaminer: Alfa-tokoferol (E-vit): 0.16mg Mineraler: Fosfor: 300mg, Järn: 2.46mg, Kalcium: 35mg, Kalium: 410mg, Magnesium: 164mg, Natrium: 17mg, Selen: 2.3mcg, Zink: 1.93mg
    Cous Cous:

1 portion (50 gram, okokt) couscous

Energi: 176 kcal

Fett: 1 g

Protein: 7 g

Kolhydrater: 37 g

• Rosana
    Imorgon skrev 2010-10-20 11:43:34 följande:
    Mograhabi
    Det är bara så gott!!
  • Candygirl xxx

Jag brukar ha i stekt tärnad zucchini och kidneybönor och äta sen utan bulgur eller dylikt.
    Råris är också gott...finns också vit fiberpasta

Långsamma kolhydrater är det i bulgur och quinoa. Pasta, vitt ris är snabba kolhydrater

• Halkatla
    Imorgon skrev 2010-10-20 11:43:34 följande:
    Mograhabi
    Vad är det?
  • Rhoda Horswunce
    Smörbulle skrev 2010-10-20 11:39:16 följande:
    Bulgur och quinoa, är det inga eller lite kolhydrater där?
    Okokt bulgur innehåller 69% kolhydrater, okokt quinoa 64%. Rå potatis innehåller 19%, okokt ris 79 % och kokt pasta ca 25%. Hade du tänkt köra typ LCHF bör du alltså inte äta bulgur eller quinoa.

När jag gör köttfärssås brukar jag gröpa ur auberginer och blanda med såsen, och sedan lägga i röran i skalen och baka dem i ugnen med massor av ost på. Annars kan man t.ex. göra mos på exempelvis blomkål eller göra en grönsaksgratäng att äta till.
  • Veritas18
    Rhoda Horswunce skrev 2010-10-20 11:56:36 följande:
    När jag gör köttfärssås brukar jag gröpa ur auberginer och blanda med såsen, och sedan lägga i röran i skalen och baka dem i ugnen med massor av ost på. Annars kan man t.ex. göra mos på exempelvis blomkål eller göra en grönsaksgratäng att äta till.
    Moussaka alltså? Gott gott!
  • Hannah76
    Rhoda Horswunce skrev 2010-10-20 11:56:36 följande:
    Okokt bulgur innehåller 69% kolhydrater, okokt quinoa 64%. Rå potatis innehåller 19%, okokt ris 79 % och kokt pasta ca 25%. Hade du tänkt köra typ LCHF bör du alltså inte äta bulgur eller quinoa.

Fast de värderna ändras ju när det är kokt. Sen är det ju skillnad på kolhydrater och kolhydrater.
  • Linda1976
    Hannah76 skrev 2010-10-20 12:08:41 följande:
    Fast de värderna ändras ju när det är kokt. Sen är det ju skillnad på kolhydrater och kolhydrater.
    I munnen ja - inte i kroppen när det handlar om lchf
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Blablabla

Bulgur + Quinoa innehåller oxå mkt kolhydrater, skippa det!!!  Släng i lite bönor+champinjoner osv i köttfärsen. Ät den som en gryta med en klick creme fraiche. Äter ofta stroganoff. Jag gör den mer matig & äter den som en gryta oxå. Att sluta med pasta+ris är det bästa jag gjort i mitt liv. Kan rekommenderas!!!

• Hannah76
    Linda1976 skrev 2010-10-20 12:10:33 följande:
    I munnen ja - inte i kroppen när det handlar om lchf
    Fast äter man lchf är det tillåtet med Quinoa.
  • Linda1976
    Hannah76 skrev 2010-10-20 12:27:13 följande:
    Fast äter man lchf är det tillåtet med Quinoa.
    Nej, not so much. Det är lika mycket carbs i det som annat spannmål. I GI däremot är det ok.
  • Hannah76
    Linda1976 skrev 2010-10-20 12:28:08 följande:
    Nej, not so much. Det är lika mycket carbs i det som annat spannmål. I GI däremot är det ok.
    Jag trodde det var en ört.

Och enligt flera källor så är det tillåtet med Quinoa,  så länge man inte överstiger den gräns av kolhydrater man bestämt sig för att hålla sig under.
  • Linda1976
    Hannah76 skrev 2010-10-20 12:39:55 följande:
    Jag trodde det var en ört.

Och enligt flera källor så är det tillåtet med Quinoa,  så länge man inte överstiger den gräns av kolhydrater man bestämt sig för att hålla sig under.
    Jo, men det innehåller ändå mycket carbs. Enligt ovan drygt 65. LCHFare äter oftast inte mer än 20-30 gram carbs per dag, och inga större mängder med produkter som innehåller mer än 5% carbs. (däremot sånt man äter mindre av som  vitlök, lök, kryddor - där är carbs-innehållet inte så intressant). 

Att då äta lite quinoa är inte en bra idé om man kör lchf. Säg att man ätr ½ dl, som kanske väger 50 (?) gram. Då är det kanske hm.... ca 30 gram carbs bara i det, så var de färdigt m carbsintag för den dagen  
Svar på tråden Istället för ris, pasta och potatis?