• bebba2

Vad innebär för högt T4 värde? Hjälp!!!

Hej,

Snälla kan någon hjälpa mig? Är så orolig nu för fick veta att mitt T4( T4T2 el vad det heter) är lite för hogt och kan inte få prata med DR förrän imorn. vad inner bär det? någon som vet? snälla snälla hjälp mig.

Äter Levaxin 50mg sen januari  då jag hade högt TSH 3,2. Nu är den nere på 0,6 och så tog vi ävenprov på T4 el hette det T2 T4?

Någon som vet?
    Vi håller på med IVF så blir nervös att detta betyder att det blir svårare att bli gravid än det redan är. :(
    Mtt FSH var 6,2 och LH 3,3 på cykeldag 3. tror det är Ok...
    tacksam för svar

• Svar på tråden Vad innebär för högt T4 värde? Hjälp!!!
  • EnAnka
    bebba2 skrev 2010-10-20 18:11:36 följande:
     Hej,

Snälla kan någon hjälpa mig? Är så orolig nu för fick veta att mitt T4( T4T2 el vad det heter) är lite för hogt och kan inte få prata med DR förrän imorn. vad inner bär det? någon som vet? snälla snälla hjälp mig.

Äter Levaxin 50mg sen januari  då jag hade högt TSH 3,2. Nu är den nere på 0,6 och så tog vi ävenprov på T4 el hette det T2 T4?

Någon som vet?
    Vi håller på med IVF så blir nervös att detta betyder att det blir svårare att bli gravid än det redan är. :(
    Mtt FSH var 6,2 och LH 3,3 på cykeldag 3. tror det är Ok...
    tacksam för svar
    Det innebär att du har en högre koncentration av T4 (tyroxin), vilket är ett sköldkörtelhormon. TSH stimulerar produktionen men jag misstänker att du har en viss mängs S-TRAK (några siffror?), vilket gör att TSH-produktionen minskar men T4-produktionen ökar, kort sagt. Om det här är fallet har du alltså troligen tyreotoxikos. (Naturligtvis kan ingen diagnostisera dig via nätet, utan vänta tills du får tala med läkaren, såklart!)

Tyreotoxikos kan göra att du gå ner i vikt, får svårt att sova, hjärtklappning. Fertiliteten kan bli nedsatt, har dock inga siffror på vad LH och FSH ska ligga på. Mitt råd är helt enkelt att avvakta vad läkaren har att säga så du inte diagnostieserar dig själv. 
  • bebba2

Hej EnAnka,

Oh tack så jätte mycket för att du tog dig iden att svar på mitt inlägg. Uppskattas mkt.

Har tyvärr inga siffror på S-Trak.Tror inte jag tog det provet... vad innebär det?  T4 värdet var 15 och hon sa att man skulle ligga under 14 så det är väl inte skyhögt men man blir ju orolig ändå... och min fantasi börjar skena .
    Hade ju som sagt lite högt TSH och började därför att ta levaxin och nu  fick jag reda på att  TSH värdet gått ner rejält  och så sa hon T4 värdet. är det samma som T2T4 el  är T4 frit samma som T4.
    trodde att om man hade bra värde på TSH så var det  bra värde för att bli gravid.... men  T4 värdet måste alltså också vara bra. vet du om 0,6 i TSH är för lågt?

Hmm,  går tyvörr inte ner  i vikt  vilket jag skulle vilja...

ja ska försöka lugna ner mig och helt enkelt vänta på att läkaren riger men  du får gärna svara igen om du orkat på mina små följdfrågor )

• crossfit

Du har nog bara lite hög dos levaxin. Låter inte alls allvarligt.
    T4 på 15 är inte högt.

• bebba2

Oh tack så himla mycket!! Gu vad lättad jag blev. Ja har själv kännt att  det kanske har att göra med min dos på levaxin då den verkar gå ner hela tiden. sist jag tog prov på TSH var den på 0,9 (började på typ 3,2) och det var flera månader sen och nu hade den gått ner ännu mer till 0,6.

vet du om 0,6 är för lågt? och vet du varför T4 går upp pga av FSH?  och påverkar den chancerna at bli gravid? kan man få ner den snabbt? ska börja ny iVf i början November...

hoppas du orkar svara en gpng till snälla. du verkar ha koll på saker

• crossfit

TSH är ett hormon som utsöndras från hypofysen. Tsh stimulerar sköldkörteln att producera t4. Om sköldskörteln inte producerar tillräckligt med T4 ökar TSH för att stimulera till mer t4. Om sköldkörteln trots ökade TSH nivårer ändå inte orkar tillverka tillräckligt med t4 kan man behöva ta levaxin.
    När man äter levaxin behöver inte hypofysen producera TSH längre, då sjunker värdet.
    När man är gravid strävar man efter tillräckligt höga t4 nivåer. Det är helt okej att ha ett lågt TSH vid levaxin behandling.

Det finns massor mer att berätta men det nog bättre att du frågar din egen läkare. Det blir så lätt missförstånd när man vill beskriva kortfattat och du inte kan ställa följd frågor.

Jag tycket inte att det är något alarmerande i dina provsvar. Det är bra att de har koll på sköldkörtelproverna särskilt under graviditeten. Det är bättre att ha ett lite för högt T4 än för lågt.
    Grattis till graviditeten.

• crossfit

Sorry! Läser att ni håller på med ivf.
    Lycka till!
    Rätt behandlad är chanserna större att det lyckas.

• bebba2

hejigen prego.. gu va du är gullig som  orkar svara. tack så himla mycket.verkligen!!
    ska försöka prata med läkaren imorn. Känner mig lite lugnare nu pga av dig så nu känns det ok att vänta.

En fråga till  om du  orkar. Vad  gör T4? och om jag tar minder dos levaxin borde alltså T4 mnska?
    tack igen

• bebba2

förretsen, hur kommer det sig att du är så bra på allt det här?

• crossfit

T4 har med ämnesomsättningen att göra för att beskriva enkelt. Låga värden ger symtom som håravfall, viktuppgång, frusenhet, depression mm. Typ för lite energi.
    För hög ämnesomsättningen ger hjärtklappning svettning, viktnedgång, sömnsvårigheter ångest mm. För mycket energi.

För att bli gravid och för att ett foster ska utvecklas normalt, ska allt vara lite lagom.
    Hoppas du får svar på alla frågor i morgon. Och oroa dig inte.

Det är mitt jobb att veta

• bebba2

hihi  du är underbar! Kan inte tacka dig nog

Blir dock lite fundersam då jag försöker gå ner i vikt och det lyckas inte speciellt bra alls

däremot har jag  svårt att sova och ångest men det kan nog bero på att jag oroar mig så för att inte bli gravid etc.  har  dock  tyckt att jag är uppe i varv ganska mycket på senaste tiden och blir het i ansiktet väldigt lätt.
    kan det bero på T4 värdet el är mitt inte tillräckligt högt för det? 
     och om jag tar mindre levaxin kommer T4 sänkas då?
    vet du vad TSH och T4 borde ligga på för värde ung. för att kunna bli gravid?

guu sorry, varje gång du svarar mig så får du bara fler frågor tillbax.. inte meningen bara det att du verkar så kunnig  och trevlig, och jag är en frågvis  en )  

• crossfit

Har du fått svar av din läkare idag?
    Behöver du fortfarande svar på alla frågor?

• pållan

Får jag hoppa in här? Hoppas att du inte tycker att jag kapar din tråd, bebba2! Men prego1102, du verkar ha så bra koll på det här - mycket bättre koll än min läkare! Jag tar också levaxin sedan knappt fem veckor tillbaka, mitt TSH är 4,0 (vet inget om T4).  Jag har också haft flera symptom, som håravfall, viktuppgång, frusenhet, trötthet, håglöshet. THS-värdet var den enda avvikelsen som har hittats i vår utredning, så jag hoppas så klart att levaxin ska hjälpa oss att bli gravida - vi har försökt i mer än 2,5 år nu. Jag har tydligen haft samma TSH-värden hela tiden vi har försökt, utan att veta om det (kollade gamla blodprover).  Min läkare säger att TSH kan påverka möjligheten att bli gravid, men har inte kunnat svara på på vilket sätt TSH-värdet påverkar möjligheten att bli gravdi eller varför, utan säger bara att det kan vara så men att man inte riktigt vet. 
    pregi1102, kan du förklara det bättre på nåt sätt? Vore så skönt att förstå lite bättre!

• crossfit

Ganska nyligen har man "kommit på" att en underfunktion av sköldkörteln kan påverka möjligheten att bli gravid. 
    Har man ett högt TSH värde kan det vara ett tecken på att sköldkörteln inte producerar tillräckligt med tyroxin (t4).

Gränsvärdet för TSH är 4,2( man ska ligga under). Detta är dock bara ett så kallat referensvärde och man behöver inte vara sjuk för att man ligger på 4,3. Det har dock visat sig att kvinnor som har svårt att bli gravida kan bli hjälpta av att sänka TSH nivån till 2,5 eller lägre. Detta gör man genom att behandla med levaxin.

TSH i sig själv har ingen påverkan på chanserna att bli gravid utan är bara ett indirekt mått på hur bra sköldkörteln fungerar. Det är T4 (och t3) som är det viktiga hormonet.
    T4 påverkar många av kroppens funktioner, man brukar säga att det reglerar ämnesomsättningen för att beskriva det enkelt. Kroppens gas och broms. För lite t4 (egentligen t3, T4 omvandlas till t3) ger låg energinivå. Låg puls, trötthet, viktuppgång (kroppen går på sparlåga) man kan frysa mm. Höga värden ger för mycket gas. Kroppen förbrukar mer energi, man får hög puls (hjärtklappning) får svårt att sova, man kan få ångest svettningar mm.

T4 påverkar väldigt många processer i kroppen både direkt och indirekt. 
    Ett exempel. Låg sköldkörtelfunktion ger viktuppgång. Ökad vikt ger mer fett. I fettet produceras östrogen. Ju mer fettväv ju mer östrogen. Östrogen används i p-piller för att förhindra graviditet. Mer fett gör alltså att det blir svårare att bli gravid. OBS; detta är en förenkling.
    Alla som är överviktiga har förstås inte fel på sköldkörteln.

För att sköldkörteln ska fungera som den ska behövs även jod. I sverige finns jod i jodberikat salt. Jod är väldigt viktigt för att fostret ska utvecklas normalt. 
    Numera väljer många havssalt och annat mineralsalt som har ryckte om sig att vara nyttigt. Salt med jod är nyttigt. Eftersom det är den enda jodkällan vi har.

Lycka till!

• bebba2

Ingen fara Pållan.. jag förstår att du vill fråga  prego .. hon är underbar!!

PREGO:  Tack för omtanken ...ja min läkare ringde och svarade svarade att det att alla värden såg bra ut....och att 15 inte är ngn fara men samtidugt är den ju för hög även om bara lite... han sa även att  TSH på 0,6 är ok.. känns som han vara strssad och inte riktigt hade tid så du får mer än gärna förklara mer och svara på frågorna om du orkar.
    kram

• bebba2

hej igen prego.. oj missad editt långa svar av ngn anledning... tack för den.
    Npågra frågor till.. så när du skriver för lågt t4  vad är  lågt värde? det jag har är  för hogt el hur 15?
    Borde jag egentligen kolla mitt T3 värde då ? och  borde jag försöka  få ner T4 för att bli lättare gravid?

sorry igen för alla " ´dumma" frågor...

• crossfit

Det är inga dumma frågor.
    Jag håller helt med din läkare att dina värden är bra. Man brukar säga att t4 ska ligga mellan 12 och 22.
    Nej, man behöver inte kolla t3, och ditt t4 ska inte ligga lägre än 12, en del tycker att de mår bättre av att ligga i det övre intrvallet på t4 altså runt 20. Men det är individuellt. Höga värden ger samma symtom som överproduktion och det finns inget bra med det.
    Har du legat lågt i t4 förut kan du känna av t4 trots att du inte ligger högt, men kroppen vänjer sig snart. 

Din fråga om din svårighet att gå ner vikt beror på sköldkörteln. Visst kan det vara så, men just nu ligger du bra i dina värden. 

Personligen har jag inget problem alls med min sköldkörtel men jag har alltid haft svårt att gå ner i vikt och väldigt lätt att gå upp i vikt ändå. 

Underfunktion av sköldkörteln är ett dilemma. Många upplever att de inte blir bra trots perfekt behandling. Det är vanligt framför allt efter klimakteriet. De flesta patienter jag har är äldre och jag måste understryka att jag INTE är expert på behandling av gravida eller barnlösa.
    Det har kommit nya riktlinjer om att sköldkörtelprover nu ska ingå som rutin vid inskrivning på MVC. Detta sköts vanligen av BM i samarbete med gynekolog eller intresserad allmänläkare. När det gäller barnlöshet sköts även dessa patienter av gynekologer oftast på kvinnokliniker. 
    Mina svar är generella och jag kan inte svara specifikt vad som gäller er utan att träffa er och se alla era prover.

Hoppas mina svar har varit till hjälp och massor av lycka till när det gäller att bli gravid. Plötsligt händer det!
    För mig tog det 5 år. Tappa inte hoppet.

• bebba2

Hej igen, 
    har även svarat i gästboken hos mig..  tack igen för ditt svar. vet inte hur jag ska kunna tacka dig.

ok så T4 värdet kan allstå vara mellan 12-22. Läkaren sa till mig att den skulel vara mellan 8-14???  varför säger han det?
    För ca 3 år sen hade jag TSH 1,6 och T4 fritt var 12( vad betyder fritt? ör det ett annat värde än T4?)
     gjorde dfå ivf och fick en dotter. Nu har vi försökt med sykon försök  länge och redan  gjort 3 nya ivf försök som inet lyckats.
    Tog nya prover på tsh  i jan och då visade den på 3,2 , började då med levain och tog blodprov npgra månader sen och då var den på 0,9 och nu  var den nere på 0,6  och T4 på 15.

Skall försöka igen med IVf om ettpar veckor och därför är  jag lite extra nervös nu så är som sagt tacksam för dina svar. Låter som att du är läkare )

Hur som helst så tack igen och hoppas höra av dig igen när du har tid.
    tack även för lyckoönskningarna med att bli gravid.
    Godnatt

• crossfit

Det är lite olika vad man har för normalområde för t4. Det är mest menat som en guide för läkare. Om man inte har några problem finns det ingen anledning att behandla någon som har 7 i värde inte heller om man har 24. Det är medelvärden som tagits fram, men alla människor är olika.

• crossfit

T4 fritt betyder att det är fritt i blodet och alltså inte har hunnit binda sig till någon annan molekyl. Det är det man mäter. Jag menar samma när jag säger t4.

Svar på tråden Vad innebär för högt T4 värde? Hjälp!!!