• bebba2

Vad innebär för högt T4 värde? Hjälp!!!

Hej,

Snälla kan någon hjälpa mig? Är så orolig nu för fick veta att mitt T4( T4T2 el vad det heter) är lite för hogt och kan inte få prata med DR förrän imorn. vad inner bär det? någon som vet? snälla snälla hjälp mig.

Äter Levaxin 50mg sen januari  då jag hade högt TSH 3,2. Nu är den nere på 0,6 och så tog vi ävenprov på T4 el hette det T2 T4?

Någon som vet?
    Vi håller på med IVF så blir nervös att detta betyder att det blir svårare att bli gravid än det redan är. :(
    Mtt FSH var 6,2 och LH 3,3 på cykeldag 3. tror det är Ok...
    tacksam för svar

• Svar på tråden Vad innebär för högt T4 värde? Hjälp!!!
  • bebba2

Hej EnAnka,

Oh tack så jätte mycket för att du tog dig iden att svar på mitt inlägg. Uppskattas mkt.

Har tyvärr inga siffror på S-Trak.Tror inte jag tog det provet... vad innebär det?  T4 värdet var 15 och hon sa att man skulle ligga under 14 så det är väl inte skyhögt men man blir ju orolig ändå... och min fantasi börjar skena .
    Hade ju som sagt lite högt TSH och började därför att ta levaxin och nu  fick jag reda på att  TSH värdet gått ner rejält  och så sa hon T4 värdet. är det samma som T2T4 el  är T4 frit samma som T4.
    trodde att om man hade bra värde på TSH så var det  bra värde för att bli gravid.... men  T4 värdet måste alltså också vara bra. vet du om 0,6 i TSH är för lågt?

Hmm,  går tyvörr inte ner  i vikt  vilket jag skulle vilja...

ja ska försöka lugna ner mig och helt enkelt vänta på att läkaren riger men  du får gärna svara igen om du orkat på mina små följdfrågor )

• bebba2

Oh tack så himla mycket!! Gu vad lättad jag blev. Ja har själv kännt att  det kanske har att göra med min dos på levaxin då den verkar gå ner hela tiden. sist jag tog prov på TSH var den på 0,9 (började på typ 3,2) och det var flera månader sen och nu hade den gått ner ännu mer till 0,6.

vet du om 0,6 är för lågt? och vet du varför T4 går upp pga av FSH?  och påverkar den chancerna at bli gravid? kan man få ner den snabbt? ska börja ny iVf i början November...

hoppas du orkar svara en gpng till snälla. du verkar ha koll på saker

• bebba2

hejigen prego.. gu va du är gullig som  orkar svara. tack så himla mycket.verkligen!!
    ska försöka prata med läkaren imorn. Känner mig lite lugnare nu pga av dig så nu känns det ok att vänta.

En fråga till  om du  orkar. Vad  gör T4? och om jag tar minder dos levaxin borde alltså T4 mnska?
    tack igen

• bebba2

förretsen, hur kommer det sig att du är så bra på allt det här?

• bebba2

hihi  du är underbar! Kan inte tacka dig nog

Blir dock lite fundersam då jag försöker gå ner i vikt och det lyckas inte speciellt bra alls

däremot har jag  svårt att sova och ångest men det kan nog bero på att jag oroar mig så för att inte bli gravid etc.  har  dock  tyckt att jag är uppe i varv ganska mycket på senaste tiden och blir het i ansiktet väldigt lätt.
    kan det bero på T4 värdet el är mitt inte tillräckligt högt för det? 
     och om jag tar mindre levaxin kommer T4 sänkas då?
    vet du vad TSH och T4 borde ligga på för värde ung. för att kunna bli gravid?

guu sorry, varje gång du svarar mig så får du bara fler frågor tillbax.. inte meningen bara det att du verkar så kunnig  och trevlig, och jag är en frågvis  en )  

• bebba2

Ingen fara Pållan.. jag förstår att du vill fråga  prego .. hon är underbar!!

PREGO:  Tack för omtanken ...ja min läkare ringde och svarade svarade att det att alla värden såg bra ut....och att 15 inte är ngn fara men samtidugt är den ju för hög även om bara lite... han sa även att  TSH på 0,6 är ok.. känns som han vara strssad och inte riktigt hade tid så du får mer än gärna förklara mer och svara på frågorna om du orkar.
    kram

• bebba2

hej igen prego.. oj missad editt långa svar av ngn anledning... tack för den.
    Npågra frågor till.. så när du skriver för lågt t4  vad är  lågt värde? det jag har är  för hogt el hur 15?
    Borde jag egentligen kolla mitt T3 värde då ? och  borde jag försöka  få ner T4 för att bli lättare gravid?

sorry igen för alla " ´dumma" frågor...

• bebba2

Hej igen, 
    har även svarat i gästboken hos mig..  tack igen för ditt svar. vet inte hur jag ska kunna tacka dig.

ok så T4 värdet kan allstå vara mellan 12-22. Läkaren sa till mig att den skulel vara mellan 8-14???  varför säger han det?
    För ca 3 år sen hade jag TSH 1,6 och T4 fritt var 12( vad betyder fritt? ör det ett annat värde än T4?)
     gjorde dfå ivf och fick en dotter. Nu har vi försökt med sykon försök  länge och redan  gjort 3 nya ivf försök som inet lyckats.
    Tog nya prover på tsh  i jan och då visade den på 3,2 , började då med levain och tog blodprov npgra månader sen och då var den på 0,9 och nu  var den nere på 0,6  och T4 på 15.

Skall försöka igen med IVf om ettpar veckor och därför är  jag lite extra nervös nu så är som sagt tacksam för dina svar. Låter som att du är läkare )

Hur som helst så tack igen och hoppas höra av dig igen när du har tid.
    tack även för lyckoönskningarna med att bli gravid.
    Godnatt

Svar på tråden Vad innebär för högt T4 värde? Hjälp!!!