Vad innebär för högt T4 värde? Hjälp!!!
Du har nog bara lite hög dos levaxin. Låter inte alls allvarligt.
T4 på 15 är inte högt.
Du har nog bara lite hög dos levaxin. Låter inte alls allvarligt.
T4 på 15 är inte högt.
TSH är ett hormon som utsöndras från hypofysen. Tsh stimulerar sköldkörteln att producera t4. Om sköldskörteln inte producerar tillräckligt med T4 ökar TSH för att stimulera till mer t4. Om sköldkörteln trots ökade TSH nivårer ändå inte orkar tillverka tillräckligt med t4 kan man behöva ta levaxin.
När man äter levaxin behöver inte hypofysen producera TSH längre, då sjunker värdet.
När man är gravid strävar man efter tillräckligt höga t4 nivåer. Det är helt okej att ha ett lågt TSH vid levaxin behandling.
Det finns massor mer att berätta men det nog bättre att du frågar din egen läkare. Det blir så lätt missförstånd när man vill beskriva kortfattat och du inte kan ställa följd frågor.
Jag tycket inte att det är något alarmerande i dina provsvar. Det är bra att de har koll på sköldkörtelproverna särskilt under graviditeten. Det är bättre att ha ett lite för högt T4 än för lågt.
Grattis till graviditeten.
Sorry! Läser att ni håller på med ivf.
Lycka till!
Rätt behandlad är chanserna större att det lyckas.
T4 har med ämnesomsättningen att göra för att beskriva enkelt. Låga värden ger symtom som håravfall, viktuppgång, frusenhet, depression mm. Typ för lite energi.
För hög ämnesomsättningen ger hjärtklappning svettning, viktnedgång, sömnsvårigheter ångest mm. För mycket energi.
För att bli gravid och för att ett foster ska utvecklas normalt, ska allt vara lite lagom.
Hoppas du får svar på alla frågor i morgon. Och oroa dig inte.
Det är mitt jobb att veta
Har du fått svar av din läkare idag?
Behöver du fortfarande svar på alla frågor?
Ganska nyligen har man "kommit på" att en underfunktion av sköldkörteln kan påverka möjligheten att bli gravid.
Har man ett högt TSH värde kan det vara ett tecken på att sköldkörteln inte producerar tillräckligt med tyroxin (t4).
Gränsvärdet för TSH är 4,2( man ska ligga under). Detta är dock bara ett så kallat referensvärde och man behöver inte vara sjuk för att man ligger på 4,3. Det har dock visat sig att kvinnor som har svårt att bli gravida kan bli hjälpta av att sänka TSH nivån till 2,5 eller lägre. Detta gör man genom att behandla med levaxin.
TSH i sig själv har ingen påverkan på chanserna att bli gravid utan är bara ett indirekt mått på hur bra sköldkörteln fungerar. Det är T4 (och t3) som är det viktiga hormonet.
T4 påverkar många av kroppens funktioner, man brukar säga att det reglerar ämnesomsättningen för att beskriva det enkelt. Kroppens gas och broms. För lite t4 (egentligen t3, T4 omvandlas till t3) ger låg energinivå. Låg puls, trötthet, viktuppgång (kroppen går på sparlåga) man kan frysa mm. Höga värden ger för mycket gas. Kroppen förbrukar mer energi, man får hög puls (hjärtklappning) får svårt att sova, man kan få ångest svettningar mm.
T4 påverkar väldigt många processer i kroppen både direkt och indirekt.
Ett exempel. Låg sköldkörtelfunktion ger viktuppgång. Ökad vikt ger mer fett. I fettet produceras östrogen. Ju mer fettväv ju mer östrogen. Östrogen används i p-piller för att förhindra graviditet. Mer fett gör alltså att det blir svårare att bli gravid. OBS; detta är en förenkling.
Alla som är överviktiga har förstås inte fel på sköldkörteln.
För att sköldkörteln ska fungera som den ska behövs även jod. I sverige finns jod i jodberikat salt. Jod är väldigt viktigt för att fostret ska utvecklas normalt.
Numera väljer många havssalt och annat mineralsalt som har ryckte om sig att vara nyttigt. Salt med jod är nyttigt. Eftersom det är den enda jodkällan vi har.
Lycka till!
Det är inga dumma frågor.
Jag håller helt med din läkare att dina värden är bra. Man brukar säga att t4 ska ligga mellan 12 och 22.
Nej, man behöver inte kolla t3, och ditt t4 ska inte ligga lägre än 12, en del tycker att de mår bättre av att ligga i det övre intrvallet på t4 altså runt 20. Men det är individuellt. Höga värden ger samma symtom som överproduktion och det finns inget bra med det.
Har du legat lågt i t4 förut kan du känna av t4 trots att du inte ligger högt, men kroppen vänjer sig snart.
Din fråga om din svårighet att gå ner vikt beror på sköldkörteln. Visst kan det vara så, men just nu ligger du bra i dina värden.
Personligen har jag inget problem alls med min sköldkörtel men jag har alltid haft svårt att gå ner i vikt och väldigt lätt att gå upp i vikt ändå.
Underfunktion av sköldkörteln är ett dilemma. Många upplever att de inte blir bra trots perfekt behandling. Det är vanligt framför allt efter klimakteriet. De flesta patienter jag har är äldre och jag måste understryka att jag INTE är expert på behandling av gravida eller barnlösa.
Det har kommit nya riktlinjer om att sköldkörtelprover nu ska ingå som rutin vid inskrivning på MVC. Detta sköts vanligen av BM i samarbete med gynekolog eller intresserad allmänläkare. När det gäller barnlöshet sköts även dessa patienter av gynekologer oftast på kvinnokliniker.
Mina svar är generella och jag kan inte svara specifikt vad som gäller er utan att träffa er och se alla era prover.
Hoppas mina svar har varit till hjälp och massor av lycka till när det gäller att bli gravid. Plötsligt händer det!
För mig tog det 5 år. Tappa inte hoppet.
Det är lite olika vad man har för normalområde för t4. Det är mest menat som en guide för läkare. Om man inte har några problem finns det ingen anledning att behandla någon som har 7 i värde inte heller om man har 24. Det är medelvärden som tagits fram, men alla människor är olika.
T4 fritt betyder att det är fritt i blodet och alltså inte har hunnit binda sig till någon annan molekyl. Det är det man mäter. Jag menar samma när jag säger t4.
Hej!
Hur har det gått för dig?
Jag har varit bortrest ett tag.
Hur mår du?