• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • ploten
    sunsed1 skrev 2010-10-21 12:08:06 följande:
    nej, ser inget konstigt i det.  DU hanterade  situationen väldigt bra.
    Mitt råd är - gardera dig - gillar ni färger i familjen kommer ni få fler kommentarer här och där.

Dottern klassades automatisk i dagis som en pojke men sina mörka fäger och vida kläder, speciellt då hon hade mössan på som täckte det långa håret. Då jag handlade restriktiv på pojk avdelningen eftersom kläderna där var mer lediga och tåliga. Ingen bling bling, inga tajta jeans och byxor, inga små ljusa tröjor. Jag föredrog vida, sköna kläder i tålig helst mörk material helt med förstärkta knä.

Sedan upptäckte jag Unisex där blandar de färgerna friskt och kläderna är verkligen passande för Barn ( och inte för pojkar och flickor)
    Vår dotter blir också ofta misstagen för att vara pojke, förmodligen för att hon ärvt det mesta av storebrors kläder. Och då tycker vi ändå att vi generellt köpt färgglada och "neutrala" kläder till honom. Höstjackan hon ärvt är brun - vilket vi tycker är en fin färg på både pojkar och flickor, men vi har förstått att de flesta tycker att det är en pojkfärg. Blev dock glad när jag såg idag att en tjej på sonens dagis hade en brun overall.
  • ploten
    Siriva skrev 2010-10-21 12:11:19 följande:
    Grattis att du har hittat en färgglad overall som passar till pojkar.
    Själv tycker jag att det är svårt att  hitta färgglada kläder som kan passa till pojkar.
    Tyvärr tycker jag ofta att kläder i lila tex har volanger eller andra detaljer som gör dem mindre neutrala.

Har dock hittat många snygga färgglada tröjor på laredoute men när det gäller ytterkläder är det svårare. 
    Håller helt med. Förra året hittade vi en jättefin lila jacka, som vi tänkte köpa till sonen, men när vi tittade närmare på den såg vi att det stod "girl" med stora bokstäver på ärmen. Så himla onödigt!

KappAhl har annars många fina färgglada och "neutrala" kläder i märket Kaxs.
  • ploten
    lollisen skrev 2010-10-21 12:15:25 följande:
    Men tror du inte att du tolkar in liiiiiite för mycket i den lilla flickans fråga nu? Ärligt....

En helt vanlig fråga eftersom just hon kanske tycker/associerar lila till flickor... Alla dra vi olika paralleller och när man är barn är de där parallellerna lite mer begränsade...

Så jag hade nog inte tänkt mer på det utan bara gett ett svar liknande ditt och gett henne ett leende..

Så jag tror inte att samhället är snedvridet just där, utan barn är barn och de ställer såna frågor och genom svar på deras nivå utvecklas även de.
    Jag tror inte att barn själva drar slutsatsen att vissa färger är "tjejfärger" och vissa är "killfärger". De formas naturligtvis av hur vi vuxna väljer att klä våra barn och vilka budskap vi förmedlar.
  • ploten
    Drömmen om Elin skrev 2010-10-21 12:21:53 följande:
    Nej, lila på pojke är inte konstigt, snyggt!  Förstår däremot inte att du tar åt dig så mycket av en 4 åring att du känner att du behöver vädra i en tråd på familjeliv? Ochatt du drar hela samhället över samma kam bara för att en 4 åring sagt så??
    Jag ser 4-åringens kommentar som ett resultat av de värderingar vi vuxna ger uttryck för, och jag blir ledsen över att man redan som 3-4-åring ska behöva tänka på vad som är tjejigt och vad som är killigt. Jag blir orolig över att sonen inte kommer att vilja ha sin overall om han får många kommentarer av detta slag. Och jag blev orolig att vi är konstiga föräldrar som köper "fel" färg till vår son. Oavsett vad vi själva tycker om färger och kön är det ju ändå ett trist faktum att man trots allt måste anpassa sig något för att ens barn inte ska bli helt utmobbat i denna hårda värld. Därav mitt "behov" att vädra saken på familjeliv. Och jag blir väldigt glad att höra att de flesta som svarat här tänker ungefär som jag i den här frågan. Det ger i alla fall hopp!
  • ploten
    LillaFlingan skrev 2010-10-21 12:33:29 följande:
    jag köper gärna både lila och rosa till mina pojkar, men inte på ytterkläder..
    bara för att jag inte vill att folk ska tro att de är tjejer....

Men det värsta jag hört hittills är när min kompis kom hit med sin lilla bebisdotter..
    Min son som bara då var 16mån pekade på hennes napp som låg kvar i babyskyddet och sa "e de?"..
    Han äääälskar nappar och ville nog ha den ;)
    Och då utbrister hon "nej den är rosa så den kan du inte ha!"...

vad är det för skitsnack! av en vuxen till en så pass liten pojke!!!!!
    jag blev så ställd så jag sa inget, men har gått och funderat på det där länge..

färgen gör inte könet!!!!!!!
    suck..
    Det är just det som är problemet, att vuxna redan till bebisar (som jag tycker en 16 mån är) förmedlar vilka färger som passar deras kön. Jag förstår att du blev ställd - och tyvärr hittar man ofta ingen bra kommentar i sådana lägen. Suck, verkligen.
  • ploten

Shit, vad många inlägg! Det var 28 när jag var inne senast... Tog hela kvällen att läsa allt!

Intressant att se vad många olika åsikter det finns. För egen del tycker jag förstås att det känns skönt att de flesta som svarat här ändå verkar tycka att lila (och alla andra färger också) passar på både killar och tjejer. Tyvärr kan man ju inte säga detsamma om klädaffärernas barnavdelningar.

Kan någon hjälpa mig att svara på denna fråga: Var går gränsen för när det blir OK för personer av det manliga könet att ha lila och rosa? På jobbet idag var det två män som hade lila slips och en annan som hade rosa skjorta. Igår hade två av mina manliga kollegor lila tröja. Inte minsta ögonbryn höjdes åt detta. Varför kan vuxna män - men inte små pojkar - ha dessa "omanliga" färger?

• ploten
    koalamom skrev 2010-10-22 22:34:02 följande:
    Kanske för att män ser ut som just män/killar medans barn oftast inte ser ut som vare sig pojkar eller flickor om man bortser från kläderna som allt som oftast är aningen flickiga eller pojkiga.
    Men varför är det så viktigt att veta vilket kön barnet har? Och varför finns det inga "förbjudna" färger för små flickor?
  • ploten
    Emeli skrev 2010-10-23 01:26:34 följande:
    Fin overall, men jag tror inte att jag hade valt just den lila till en pojke.  Den svarta och de blå tycker jag hade passat bättre. Men det är jag. Det betyder inte att en kille inte kan ha lila, men den lila färgen i kombination med pälsen runt luvan och den rosa dragkedjan gör att jag uppfattar den som lite flickig. 

Det beror så klart också på vilka färger pojken själv har, vad han passar i. En mörkhyad och / eller mörkhårig pojke blir finare i den lila och en blek lintott blir finare i de blå. Självklart har det också att göra med vilken mössa pojken har till. En tuff, killig mössa i dova välmatchande färger , tuffa vantar och t.ex. svarta stövlar kan göra att stilen på den lila blir mer pojkaktig.
    Man kan ta bort luvan - eller bara ta bort pälskanten kring luvan, om man tycker den är för "flickig". Vår kille har den matchande lila mössan som hör till overallen, och så har han svarta vantar och svarta stövlar. Det svarta är dock inget vi valt för att det skulle vara mer pojkaktigt, utan för att det var praktiska och varma kläder som dessutom matchar de svarta lapparna på knäna på overallen.

I vårt fall är det inte särksilt många som tror att han är en tjej (nuförtiden), och jag ser det inte som något problem om någon skulle tro att han är en tjej. Däremot är jag rädd att han ska bli ledsen och inte vilja ha overallen om han får kommentaren att det är en tjejoverall.
  • ploten
    Mamma Maria skrev 2010-10-23 17:59:40 följande:

Har du klätt på din pojke en tjejoverall så får man faktiskt räkna med sådana kommentarer. För lila är faktiskt en tjejfärg, det är väl ganska uppenbart. Klär man på sin son flickkläder och låtsas att han är flicka, då kan det gå illa.

Jag låtsas inte att han är flicka.
Svar på tråden Pojke med lila overall