• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • pamilya

Inte ett dugg konstigt! Vår son har ofta lila för det är en sån fin färg på honom. Tyvärr så sätter många kön på färgerna men då är det upp till såna som oss att ta bort könet från färgen!

• Alcarinque

Visst är det tråkigt. Men så ser samhället ut och det avspeglas i barnens åsikter. Vi är själva medskapare till att det ser ut som det gör, ofta omedvetet. Och visst kan vi bidra till att normerna också förändras men det är så tungrott många gånger känner jag

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Cad 1955

Nej det tycker jag inte är konstigt, min son (6år) har både lila och röda kläder.
    Tittade på overallen då länkat, tycker den ser neutal ut, men skulle jag köpt den skulle det nog varit till dottern
    pga de rosa dragkedjorna.

• sunsed1

nej, ser inget konstigt i det.  DU hanterade  situationen väldigt bra.
    Mitt råd är - gardera dig - gillar ni färger i familjen kommer ni få fler kommentarer här och där.

Dottern klassades automatisk i dagis som en pojke men sina mörka fäger och vida kläder, speciellt då hon hade mössan på som täckte det långa håret. Då jag handlade restriktiv på pojk avdelningen eftersom kläderna där var mer lediga och tåliga. Ingen bling bling, inga tajta jeans och byxor, inga små ljusa tröjor. Jag föredrog vida, sköna kläder i tålig helst mörk material helt med förstärkta knä.

Sedan upptäckte jag Unisex där blandar de färgerna friskt och kläderna är verkligen passande för Barn ( och inte för pojkar och flickor)

• KalleKuling

Jättefin overall tycker jag och passar naturligtvis till alla barn.
    Min dotter har ett jättefint blått skidställ, har dock ej fått kommentarer på detta ännu, men det kommer kanske...

• Siriva

Grattis att du har hittat en färgglad overall som passar till pojkar.
    Själv tycker jag att det är svårt att  hitta färgglada kläder som kan passa till pojkar.
    Tyvärr tycker jag ofta att kläder i lila tex har volanger eller andra detaljer som gör dem mindre neutrala.

Har dock hittat många snygga färgglada tröjor på laredoute men när det gäller ytterkläder är det svårare. 

• eec82

har med en lila overall til mn lille kille. Förra året var det en röd, men då var han bara et tår. Men alla sa att jag hade en fin tjej... jaja... bryr mig inte så mycket. Bara mitt barn trivs å är varm. =)

• ploten
    sunsed1 skrev 2010-10-21 12:08:06 följande:
    nej, ser inget konstigt i det.  DU hanterade  situationen väldigt bra.
    Mitt råd är - gardera dig - gillar ni färger i familjen kommer ni få fler kommentarer här och där.

Dottern klassades automatisk i dagis som en pojke men sina mörka fäger och vida kläder, speciellt då hon hade mössan på som täckte det långa håret. Då jag handlade restriktiv på pojk avdelningen eftersom kläderna där var mer lediga och tåliga. Ingen bling bling, inga tajta jeans och byxor, inga små ljusa tröjor. Jag föredrog vida, sköna kläder i tålig helst mörk material helt med förstärkta knä.

Sedan upptäckte jag Unisex där blandar de färgerna friskt och kläderna är verkligen passande för Barn ( och inte för pojkar och flickor)
    Vår dotter blir också ofta misstagen för att vara pojke, förmodligen för att hon ärvt det mesta av storebrors kläder. Och då tycker vi ändå att vi generellt köpt färgglada och "neutrala" kläder till honom. Höstjackan hon ärvt är brun - vilket vi tycker är en fin färg på både pojkar och flickor, men vi har förstått att de flesta tycker att det är en pojkfärg. Blev dock glad när jag såg idag att en tjej på sonens dagis hade en brun overall.
  • Brasset

Nej, jag tycker inte att det är fel, lila är snyggt. Men hade inte gjort det till min son. Finns en kille på vårt dagis som har rosa ute byxor. Inget konstigt. Men hade inte gjort det till min kille.
    Tycker om att klä honom i grönt, blått, svart osv i alla fall ytterkläder. Har nog inga lila eller rosa kläder till honom alls. Nu är ju han så pass stor (5 år) att vi shoppar tillsammans och han väljer själv vad han ska ha.

Men jag tyckerinte att det är fel att TS son har är en lila. Dock tror jag att om min son kommit med den till dagis hade det låtit precis så, varför har han en tjej overall. Lila och rosa är ju klassade som "tjejfärger", tyvärr kanske.

Jag köpte denna istället:

www.didriksons.com/default.asp&newsid=bastitest1009

• elektra1

blir så himla arg när folk, vuxna menar jag då, undviker vissa färger för att de tycker de tillhör kille eller tjej.

Jag köper gärna rosa åt min son, för det är hans älsklingsfärg, han har det på cykelhjälm, cykel, morgonrock, overall, och massor av kläder. Sambon använder också rosa ibland på skjortor.

Svar på tråden Pojke med lila overall