Headrush skrev 2010-10-24 21:36:20 följande:
Jag tycker att det är konstigt, för här hemma "får" man ha/göra det man vill och tycker är roligt, utan att det är präglat av könsroller.
Jag vill att hon ska ha en blå tröja om hon vill det och tycker om blå färg, även om det anses vara en pojkfärg. Och jag tycker inte att det är konstigt att TS pojke har lila overall (som säkert anses vara en tjejfärg)
Men vad menar du med "Det är klart att hon vet att hon är en flicka och vill veta vad det innebär. Det får hon ju bara veta genom att fråga "vad får flickor göra (vad får jag göra) och "vad får pojkar göra (vad får jag inte göra)"?
Ja, hon vet att hon är en flicka, men måste det innebära något speciellt? Förutom att flickor har snippa och pojkar har snopp liksom?
Det jag menar är att vi vuxna vet att den skillnad som finns mellan pojkar och flickor inte innebär skillnader på andra områden. Barn har ju inte den kunskapen automatiskt utan är något de lär sig. Även om ni har ett klimat i er familj där man inte sätter rubriker eller etiketter på att saker är pojk- eller flick saker så märker hon säkert det i sin omgivning, i böcker, barnprogram, på dagis, andra vuxnas kommentarer och hon måste sortera och lära sig vad som gäller. Självklart är det ju bra att du bemöter hennes frågor med att det kan både pojkar och flickor göra osv.
Barn har ju inte de värderingsramar som vi vuxna har så frågorna har ju inte samma "innebörd" än om en vuxen frågar samma sak.
Min son som snart är 4 år håller på att lära sig regelverket "vad får man göra/ vad får man inte göra" och han frågar ofta "Får man göra så?" och ibland frågar jag honom det också. Det är ju en process att komma underfund med omvärlden som barnen går igenom. Och det är det ju vi vuxna som måste vara vägledare. Det är ju bra att din flicka frågar och visar att hon funderar på det för då är det inte självklart för henne vad som är pojk resp flick saker och då kan du ju försöka ge henne en nyanserad bild av företeelsen.
jag tycker inte heller att det är konstigt att pojkar har lila overaller. Jag föredrar färgglada kläder till min son och tycker att det är synd att urvalet bland pojkläder är så nedtonat färgmässigt.