Inlägg från: linas fina |Visa alla inlägg
  • linas fina

Pojke med lila overall

NEJ det är inte ett dugg konstigt. Däremot är det konstigt att föräldrar så tydligt har "lärt" sina barn att det båda könen inte kan ha alla färgerna.
    Men jag känner igen det där, fast tvärtom. Dottern har fått höra ett och annat om sina turkosa överdragsbyxor.
    Enormt tröttsamt. 

• linas fina
    SaramedM skrev 2010-10-21 21:07:15 följande:
    jag trodde faktiskt ärligt attt ingen brydde sig om just färger på kläder längre!

Helt sjuk att det finns folk som tror att vissa färger hör till vissa kön

Jag ska medela min man att han får ¨byta ut sin tröja....
    Joo då, det får jag motvilligt hävda att det gör. 
    pigglet skrev 2010-10-21 21:08:55 följande:
    Jamen just det - nu ska vi tom byta VAGN när vi får ett syskon av ett anant kön då?!? Vilken konsumtionshysteri!!!
    Dessutom köper väl de flesta vagn innan barnet är fött? Eller gör man köns-ul innan, så man vet vilken färg man ska köpa på vagnen?
    Nej, den där kommentaren var ju bara konstig...
    Ja, de som resonerar så måste ju vara handelns våta dröm. Går rakt i fällan att konsumera mera!
  • linas fina
    Mamma Maria skrev 2010-10-23 19:49:48 följande:
    Rött = främst för tjejer. Men killar kan ha detaljer av rött, det gör inget.
    Orange ser jag som en könsneutral färg, vilket betyder att det passar både på flickor och pojkar.
    Tycker du ja. Men det är inte hugget i sten så sluta säg att det ÄR en tjejfärg. Det är en färg och den har alla rätt till, det borde du förstå.
  • linas fina

Min sambo har en jacka i lila. Han passar jättebra i den. Men varför skulle han inte? Huruvida man passar bra i en färg kan ju knappast könet avgöra. Det syns ju ändå inte med kläderna på. =)

Nej lägg ner det där med killfärg och tjejfärg. Färger är färger och varför lägga ord i munnen på folk vad en färg är. Om en kille älskar lila och bär det ofta är det ju ingen tjejfärg.. 

• linas fina
    Malin 72 skrev 2010-10-25 16:14:25 följande:
    Men suck! Tycker man att lila är en tjejfärg tycker man! Tycker man det inte så använder man den på sin lilla kille! Man kan INTE styra andras åsikter!
    Nej men man kan ju tycka det är väldigt larvigt och ifrågasätta rimligheten i det.
    Och när man vet att det kan såra barn eller åtminstone göra att de inte vill använda sin favoritfärg längre så kan man väl skippa såna kommentarer. Tänk om jag gick runt till alla med mörkt hår och sa att de hade en ljushårsfärg på sin tröja, och fråga varför de har det.

• linas fina
    CallGirl skrev 2010-10-25 16:27:28 följande:
    Det skulle seriöst vara mer rimligt eftersoma tt bland anant hårfärg sägs styra vilken färg man passar i.
    Jag tycker inte det är någons sak att ifrågasätta en persons färgval på kläder utifrån någon aspekt över huvudtaget.
    Du tycker det vore rimligt att jag gick fram till en unge och sa till denne att den inte gör sig bra i en grön tröja?  
  • linas fina
    CallGirl skrev 2010-10-25 16:40:23 följande:
    Nej det var inte så jag menade utan jag menar

Det jag menade är att om man ska ifrågasätta färgval så är det mer rimligt att gå efter hårfärg än kön eftersom att hårfärg sägs avgöra vilka färger man passar i
    Jaha förlåt var lite förhastad. =)

Jo i och för sig, färg baserad på kön är ju mer orimligt om man ser det så. Jag har svårt att förstå varför vuxna inte lär sina barn att vara toleranta och att få dem att förstå att det är okej att se ut och ha dem färger man vill.
  • linas fina
    Mirva skrev 2011-09-09 09:12:37 följande:
    Nej, det är de vuxna som tänker så, som överför sina tankar till de små barnen.
    Ja precis. Jag tror inte barn föds med en instinkt om att rosa är en tjejfärg.

En liten anekdot som visar detta: På en skola jag jobbat kom det då och då invandrade elever till klasserna. I de länder de bott såg de inte på dessa färger som vi gör. Flertalet pojkar på lågstadiet kom med rosa och lila overaller. 
    Det trista i det hela är att det inte dröjde länge förrän de hade lärt sig att det inte gick för sig, och började använda grådaskiga färger på sina kläder som de andra killarna i klassen.  
Svar på tråden Pojke med lila overall