• Lejån

Pojke med lila overall

Men tröttsamt... En färg är en FÄRG. Varför måste det alltid läggas in värderingar på färger?
    Och det ÄR ju de vuxna som färgar barnens åsikter om detta, hur det än görs... De föds ju inte in i en viss färg!

För att svara dig TS, overallen är superfin! Min son kommer också att ha en lila overall i vinter, och vinterskor i lila/rosa!

Igår skulle vi köpa en ny pyjamas och då fick han välja själv, han valde en rosa med spindlar... Han tyckte ju bara den var finast. Varför kan det inte bara få vara så enkelt?

Vissa gillar röda, andra gillar blå men färgen sitter ju inte i könet...

längtar efter sommar & sol
  • Lejån

Jag skulle gärna vilja ha en förklaring i hur ett kön kan sitta i en färg?

Please försök beskriva hur en färg är "tjejig" resp "killig"!!

Eftersom jag är så dum att jag bara ser en färg som en färg så behöver jag en förklaring i detta.

• Lejån

Väldigt många åsikter om vad som är pojkigt och flickigt men inte en kotte kan vara vänlig att förklara begreppen?

• Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:09:49 följande:
    Det skrev jag ju, att jag inte tycker att en lila overall är fint på en pojke.
    Sen kan jag tycka en lila tröja är fint på en pojke om den har ett tufft utseende och inte är flickig. Men på overall tycker jag inte det är fint.
    Vad är flickig?
  • Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:15:14 följande:
    Jag tycker den är flickig, du får tycka något helt annat om du så vill.
    Du missar min fråga. Jag vill bara veta vad du anser FLICKIG betyder...
  • Lejån
    lollisen skrev 2010-10-22 10:19:04 följande:
    Men seriöst... Är det så illa att man tvunget måste göra precis ALLT könsneutralt? Princessor ska vara både pojkar och flickor, en prinsessa utan genustänk? Likaså prinsar?

Tylltyger på kjolar är nåt marknaden ska styra mot både killar och tjejer? Eller ska man ta bort det helt?

Eller hur menar ni?
    Kan det inte bara få vara en kjol? Måste man lägga in en könsvärdering i det?
    Låt klädesavdelningarna vara uppdelade på typ av kläder istället för kön...

Ja tack, i min värld får det gärna vara så.
  • Lejån
    Ogabinne skrev 2010-10-22 10:28:07 följande:
    Lila är en FÄRG! Ingen färg har en snippa på sig så varför måste färgerna vara indelade i kön? Jag fattar inte? Vad spelar det för roll? Folk är så trångsynta. En flicka som kläs i svart, jeans, dödskallar. Hon är cool. Hon är en tuff liten pojkflicka! Men en pojke som vill ha rosa, hjärtan, glitter. Han är bög. Japp, så är det. Och det är fruktansvärt också. När en pojke bär rosa då ska hakor tappas, munnar gapas och nedlåtande komentarer utkräkas. TRÅNGSYNTA!!!

Det är dessa trångsynta människor som överför dessa åsikterna till sina barn, som sedan retar våra barn för att vi låter dom vara barn och klä sig i det dom själva tycker är fint. Det är deras fel att våra barn inte får vara de dom är. Tyvärr, men så är det.

Här kom en TRE åring och retade min 5 åriga rosa och lila älskande son. "Då är du en tjeeeeeeej!" EN 3 åring.

Min son är mycket förståndig och vet att en färg är bara en färg, oavsett om personen som bär färgen har snopp eller snippa. Det är en färg.
    AMEN!
  • Lejån
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:26:10 följande:
    Flickigt: Klänning,kjol,mönster som blommor,hjärtan,volanger,puffärm,tunikor,rosa,lila ,ljusa färger,tofsar,nagellack,glitter,diadem,handväskor osv osv......

pojkig: mörkare färger,grått,svart,brunt,orange,superhjältar,mindr e mönster,tuffa jeans,baggy byxor,keps,tuffa mössor, osv osv........

Såklart använder även min dotter andra kläder än just flickiga!Hon kan ha döskallar,baggybyxor,keps osv osv...Men det finns alltid nåt som visar att hon är just en flicka. Med tofsar i håret tex.

Men jag vill fortfarande bara säga att det enda jag stör mig på är NÄR MAMMOR BLIR ARGA när man kallar deras små pojkar för tjejer när de går helt klädda i sånt som man köper på tjej avdelningen! Det får man räkna med! Mer än så är det inte........
    Vadå TJEJ-avdelning... Det är ju det som är så sjukt i samhället. Varför är det inte en KLÄD-avdelning!?

Vari sitter KÖNET i en färg?

Och varför är tofsar i håret=flicka?

Jag köper kläder till mina barn för att de/jag gillar kläderna och struntar fullständigt i vart de är köpta. Nej, jag köper inte puffärmar till min son men det gör jag inte heller till min dotter. Inte på grund av vilket kön de har utan på grund av att jag inte tycker det är snyggt.
  • Lejån
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:30:21 följande:
    Hur menar du? Ska vi slå ihop alla kläder huller om buller i affärerna? Trosor blandade med kalsonger? Kill storlekar och modeller med tjej? Tjej strumpor med killstrumpor! Herregud vilket kaos! För hur mycket man än vrider och vänder på det är vi i alla fall skapta kroppsligt olika! Eller?
    Läs igen... Kläder uppdelade efter SORT, inte kön.

Trosor med trosor och kalsonger med kalsonger. Sedan om trosorna är gröna och kalsongerna rosa, kvittar!

Vad är en "Kill"-strumpa och en "tjej"-strumpa? Är en fot inte en fot oavsett vilket kön individen har som foten sitter på?

Exakt HUR olika kroppsligt är en tvåårig pojke och en tvåårig flicka förutom att den ena har snopp och den andra snippa?
  • Lejån
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:37:32 följande:
    Jaja......men jag är glad i alla fall att det är olika avdelningar:) Det där med kön i en färg fattar jag inte så det kan jag inte svara på. Nej nu har jag viktigare saker och göra, ni får demostrera och försöka ändra på klädavdelningarna om det stör er så mycket. Trevlig helg!
    Nej det är ju det jag försöker visa på... Många har lätt att säga att färger är "flickiga" och "pojkiga" men ingen kan förklara vad de menar med det.
  • Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:42:20 följande:
    Okej är det väl oavsett vem som bär den. Men nej jag tycker inte det är fint med pojkar som bär lila/rosa. Vuxen eller barn, jag tycker inte det är fint.
    Men det är fint på en tjej eller?
  • Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:45:55 följande:
    Men handlar du på herravdelningen?
    Fact is att där finns det ju en poäng i det som tidigare skrivits att kroppar är olika. som vuxen JA. Men inte som småbarn.

Men många saker kan man ju som tjej även köpa på herravdelningen...
  • Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:47:26 följande:
    Yes!
    Serenety skrev 2010-10-22 10:45:26 följande:
    Min son på 7 år älskar rött och har allt som ofta både röda tjock tröjor och röda tshirtar.
    Har aldrig fått höra något om att det är tjej färg på en kille =//.
    Det är ju mode för tonåringar och  äldre personer killar då och springa runt med rosa skjortor o.s.v. 
    Så förstår inte varför folk ska resonera att t.ex lila är en tjej färg =S.
    Dottern på 2½ år älskar blått och hon har blått på sej rätt ofta.
    Men dom på dagis tycker att det är neutralt för både tjejer o killar o ha blått på sej lika så lila.
    Men ingen har heller påpekat att rött är en flickig färg ;) Det är väl ändå rosa/lila som diskuteras
    Så om du ser ett barn med en overall så kan den vara fin innan du vet könet på barnen och sen bli ful för att det är "fel" kön på barnet?
  • Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:54:33 följande:
    & jag förstår inte varöfr vissa brusar upp sig för sånt här öht.
    Om jag säger att jag tycker lila är fult på en pojke så är jag knäpp, men om ni tycker det är fint är det helt ok.
    Jag brusar inte upp mig om det är mig du syftar på.

Jag försöker bara förstå hur en färg kan ändras på grund av vilket kön den sitter på, och var könet sitter i färgen...
  • Lejån

Apropå pedagoger och förskola så kan jag berätta om en händelse i veckan när jag hämtade sonen...

Han kom då med en tofs i håret och var superstolt. En av pedagogerna sa då att hans kompis Sophia hade velat ha en tofs och då ville han också ha en. Så himla okomplicerat bara. De är bästisar och vill bli behandlade lika, och de struntar ju fullständigt i att en är tjej och en är kille.

• Lejån
    Mamma Maria skrev 2010-10-23 17:59:40 följande:

Har du klätt på din pojke en tjejoverall så får man faktiskt räkna med sådana kommentarer. För lila är faktiskt en tjejfärg, det är väl ganska uppenbart. Klär man på sin son flickkläder och låtsas att han är flicka, då kan det gå illa.

Så en overall är "flickkläder"? Och om man tar på en pojke en overall då låtsas man att han är en flicka?

*shit*
Svar på tråden Pojke med lila overall