Inlägg från: CallGirl |Visa alla inlägg
  • CallGirl

Pojke med lila overall

s87a skrev 2010-10-22 10:02:56 följande:
    Konstigt är väl fel ord.
    Jag personligen tycker inte det är fint med lila overall på en pojke, men det är jag.
    Sonen har en likadan fast svart/grön
    Hur kan snoppen styra vilken färg man passar i när snoppen ändå inte syns?
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:28:42 följande:
    Jag tycker inte det är fint, precis som du kanske inte tycker att det är fint med en finne på näsan. Vi har alla olika smak och uppfattningar. & jag tycker inte det är fint. Punkt.
    Jo men om du ser ett barn med lila overall utan att veta könet på barnet. Hur kan då snoppen avgöra huruvda barnet passar i overallen eller inte?
  • CallGirl
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:30:21 följande:
    Hur menar du? Ska vi slå ihop alla kläder huller om buller i affärerna? Trosor blandade med kalsonger? Kill storlekar och modeller med tjej? Tjej strumpor med killstrumpor! Herregud vilket kaos! För hur mycket man än vrider och vänder på det är vi i alla fall skapta kroppsligt olika! Eller?
    På vilket sätt är barn skapta olika kroppsligt? Min dotter har exempelvis flera par boxerkalsonger. De är jättebra att ha under kjol för att inte få sand i snippan sommartid.
  • CallGirl
    lollisen skrev 2010-10-22 10:30:50 följande:
    Tror ICKE att många vuxna människor beter sig på det sätt du beskriver ovan faktiskt... Däremot kan en del barn, som inte är färdiga i sin utveckling, associera färger till olika kön UTAN att det behöver betyda att de är dumma i huvudet eller trångsynta etc..
    Jag har ett flertal exempel på hur vuxna styr sina barn till att välja rätt. Exempelvis så ville sonen ha rosa skor och föräldern berättar hur tacksam hen är att denne lyckades få sonen att välja ett par svarta istället "för nån måtta får det ju vara"
  • CallGirl
    lollisen skrev 2010-10-22 10:32:09 följande:
    För att barn ska kunna motstå en så enkel kategorisering, så bör även vi vuxna klä oss sådär könsneutralt som vi förväntar oss att barnen ska...

Män ska därmed gå i rosa overaller och tyllkjolar, så kanske barnen slipper bli sådär trångsynta så att de ifrågasätter...
    Jag skulle vilja påstå att vuxna många gånger klär sig mer könsneutralt än barn.
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:39:19 följande:
    Ser jag ett barn i lila overall och barnet har en neutral mössa, ja då tar jag det barnet för att vara en flicka.
    Och om du får veta att det är en pojke så kommer han helt plötsligt inte att passa i overallen, men om du tror att det är en flicka så är det ok?
  • CallGirl
    Ogabinne skrev 2010-10-22 10:41:52 följande:
    Sonen har även långt lockigt blont hår, sover endast i nattlinnen, älskar glittriga toffsar, glittriga grejer i största allmänhet vilket jag kan förstå, glitter glittrar, o vem tycker inte det är fint!

exempel 1, Du ska inte ha glitterarmband, du är ju kille, du ska ju ha döööödskallar o TUFFA grejer!

exempel 2, varför har han sidbena? Ser så flickigt ut.

exempel 3, ja men NUUU ska du väl ändå klippa honom? NUUU ser de verkligen ut som en tjej!

Allt sagt att vuxna närstående vänner till mig själv.
    Jag kan fortsätta. Han är 5 så det finns mååånga komentarer på lager.
    han kommer bli bög och säkert tappa snoppen inom en snart framtid eller nåt...
  • CallGirl
    Lejån skrev 2010-10-22 10:41:47 följande:
    Nej det är ju det jag försöker visa på... Många har lätt att säga att färger är "flickiga" och "pojkiga" men ingen kan förklara vad de menar med det.
    Grejen är ju att det ändras också. Det finns en bild av Elsa Beskow med två barn i förklädesklänning. De heter Stig och Gunnar om jag inte minns helt fel.
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:45:55 följande:
    Men handlar du på herravdelningen?
    Skillnaden är ju att män och kvinnor har olika form på kroppen, barn har inte det.
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:48:53 följande:
    Det är ingen som säger att ett barn får snopp eller snippa när barnet bär en viss typ av kläder.
    Men en rosa klänning reflekterar faktiskt de allra flesta till ett kvinnoplagg. Hur skulle du själv reagera om din pappa kom i en rosa aftonklänning?
    Jag skulle bli rätt förvånad eftersom att det inte är hans vanliga klädstil. Däremot funderar jag på att köpa en kljol till min man i julklapp.
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:54:33 följande:
    & jag förstår inte varöfr vissa brusar upp sig för sånt här öht.
    Om jag säger att jag tycker lila är fult på en pojke så är jag knäpp, men om ni tycker det är fint är det helt ok.
    Problemet handlar om alla de som inte passar in i den existerande normen och vilka konsekvenser det får för dem. Att pojkar som kläs i så kallade tjejfärger får kommentarer och rent av förjöjligas.
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:57:09 följande:
    Jag har aldrig hört någon kommentera barns kläder förutom här på familjeliv förståss
    Tro mig det är enormt vanligt. Vi fick exempelvis kommentaren att det är bra att våran dotter "får" vara flicka nu. detta syftade på att vi inte klätt henne i traditionella flickkläder när hon var liten utan valt sånt som varit mer praktiskt för henne.
  • CallGirl
    moltaz skrev 2010-10-22 11:02:15 följande:
    Vilket händer dagligen för många människor utan att de knallar omkring i kläder som är pojkiga och flickiga och det problemet ligger knappast hos den som blir förlöjligad... Skall vi tillfredsställa alla som gillar att förhäva sig själva på andras bekostnad genom att anpassa oss till normen och modet? Kanske en sverigedräkt till alla så ingen individualism förekommer, det skulle ge mobbarna något att bita i...
    Ja precis. Hetsen att könstillhörigheten måste synas visas ju även på mycket värre plan där intersexuella utsätts för liknande hatbrott och enligt mig så grundas det redan när barnen är små och man måste se om det är en tjej eller likke.
  • CallGirl
    lollisen skrev 2010-10-22 12:03:41 följande:
    Men såhär är det förstår du... Att barn har INGEN förmåga ALLS att på egen hand förknippa saker eller färger med kön eller nåt annat heller för den delen. Det är konstant vi vuxna som fullkomligt PRÄNTAR in varenda liten acossiation hos barn, vi vuxna utvecklar deras små hjärnor och det är då VI föräldrar och vuxna som står i skuld om barnen (GUD FÖRBJUDE) skulle råka förknippa en speciell färg med pojke/flicka... Så ÄR det..

För barn kan inte på egen hand tänka eller relatera till nåt utan att vi vuxna präntat in detta...
    Inpräntningen från vuxenvärlden blir ju att vuxna väljer kläder efter kön och det förs vidare till barnen.
  • CallGirl

Igår såg jag en mamma som berömde sin son på omkring 4år för att han valde "rätt" vilket i hennes värld var en svart tröja istället för en rosa (på tal om att vuxna inte skulle påverka).

• CallGirl
    TessaS skrev 2010-10-25 12:27:56 följande:
    Aj då... så förargligt...
    Och klär man flickor i blått så kommer klitoris att växa och bli en penis.
  • CallGirl
    linas fina skrev 2010-10-25 16:22:35 följande:
    Nej men man kan ju tycka det är väldigt larvigt och ifrågasätta rimligheten i det.
    Och när man vet att det kan såra barn eller åtminstone göra att de inte vill använda sin favoritfärg längre så kan man väl skippa såna kommentarer. Tänk om jag gick runt till alla med mörkt hår och sa att de hade en ljushårsfärg på sin tröja, och fråga varför de har det.
    Det skulle seriöst vara mer rimligt eftersoma tt bland anant hårfärg sägs styra vilken färg man passar i.
  • CallGirl
    linas fina skrev 2010-10-25 16:35:02 följande:
    Jag tycker inte det är någons sak att ifrågasätta en persons färgval på kläder utifrån någon aspekt över huvudtaget.
    Du tycker det vore rimligt att jag gick fram till en unge och sa till denne att den inte gör sig bra i en grön tröja?  
    Nej det var inte så jag menade utan jag menar

Det jag menade är att om man ska ifrågasätta färgval så är det mer rimligt att gå efter hårfärg än kön eftersom att hårfärg sägs avgöra vilka färger man passar i
Svar på tråden Pojke med lila overall