• moltaz

Pojke med lila overall

Fånigt, min son ärver mycket kläder av sin storasyster i alla möjliga färger, jag har hört vuxna kommentera hans blommiga strumpbyxor men det är inget barn som sagt något...

• moltaz
    Fuskmamma skrev 2010-10-22 10:48:05 följande:
    Kränger du på din son blommiga strumpbyxor?
    Japp och rosa gymnastikskor, lila regnställ, tröjor med rosa glitter och rosa strumpor med hästar och glitter på, jag är en hemsk mamma han kommer nog att bli mobbad, schlagerfantast, musikalartist och homosexuell, stackars barn. Kan tillägga att jag även har blå (hör och häpna) tröjor med dinosaurier till min dotter...
  • moltaz
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:56:53 följande:
    Fan också. Just när allt annat gick så bra  Hjälper det om jag har en rosa klänning med glitter imorgon? 
    Bara om du kompletterar med rosa spetstrosor och vita småsockar med spets upptill, annars är du dömd för evigt...
  • moltaz
    CallGirl skrev 2010-10-22 10:55:50 följande:
    Problemet handlar om alla de som inte passar in i den existerande normen och vilka konsekvenser det får för dem. Att pojkar som kläs i så kallade tjejfärger får kommentarer och rent av förjöjligas.
    Vilket händer dagligen för många människor utan att de knallar omkring i kläder som är pojkiga och flickiga och det problemet ligger knappast hos den som blir förlöjligad... Skall vi tillfredsställa alla som gillar att förhäva sig själva på andras bekostnad genom att anpassa oss till normen och modet? Kanske en sverigedräkt till alla så ingen individualism förekommer, det skulle ge mobbarna något att bita i...
  • moltaz

Jag kan inte låta bli att undra hur detta har påverkat oss stackars sjuttiotalister som kläddes i brun och orange plysch oavsett kön... Jag kanske är gravt rubbad i min könsidentitet på grund av att jag aldrig ägde en rosa prinsessklänning och hade samma bruna jacka och gröna träningsoverall som min granne Erik (eller lika i alla fall).

Vi kanske ska ta och göra en undersökning på alla skottar som tvingas bära kilt med när vi ändå är i farten, kanske är vi nu lösningen på de verkliga samhällsproblemen på spåren, bara vi mammor svär en ed på att aldrig sätta på våra pojkar något i rosa eller lila kanske allt det onda i värlen försvinner.

Könsrelaterad klädsel verkar ju väldigt sunt, kanske rosa burka åt alla småflickor?

• moltaz
    ploten skrev 2010-10-22 21:53:48 följande:
    Shit, vad många inlägg! Det var 28 när jag var inne senast... Tog hela kvällen att läsa allt!

Intressant att se vad många olika åsikter det finns. För egen del tycker jag förstås att det känns skönt att de flesta som svarat här ändå verkar tycka att lila (och alla andra färger också) passar på både killar och tjejer. Tyvärr kan man ju inte säga detsamma om klädaffärernas barnavdelningar.

Kan någon hjälpa mig att svara på denna fråga: Var går gränsen för när det blir OK för personer av det manliga könet att ha lila och rosa? På jobbet idag var det två män som hade lila slips och en annan som hade rosa skjorta. Igår hade två av mina manliga kollegor lila tröja. Inte minsta ögonbryn höjdes åt detta. Varför kan vuxna män - men inte små pojkar - ha dessa "omanliga" färger?
    Därför att de flesta som bryr sig om sådant är mammor som inte har något bättre för sig än att framhäva sitt lilla knyte i fashionabla outfits av senaste modell och släpar fram den lill* i en barnvagnsmodell av coolaste modell. För alla oss andra som tycker att det är roligare att människor trivs i det de har på sig och mår bra spelar det ingen som helst roll.

Populäraste killen i klassen jag undervisade för något år sedan älskade rosa, han gick i femman och tjejerna älskade honom trots att han alltid hade rosa kläder. 

Alla kan ha alla färger, de enda som inte tror på det är de som designar kläder åt HM och Kappahl...  
Svar på tråden Pojke med lila overall