• Bonanza

Pojke med lila overall

Såhär är det: det finns (uppenbarligen, läs bara  tråden) mängder av föräldrar som har märkliga åsikter. Dessa åsikter kommer de sedan föra över på sina barn, som i sin tur kommer framföra dessa korkade åsikter till våra barn. Det bästa man kan göra i det läget är att lära sitt barn att DE har rätt, de som kommenterar har helt enkelt inte riktigt alla hästar hemma när det gäller det här ämnet.

"Nej men vad tokig Lisa är! Sa hon att bara tjejer kan ha rosa? Stackars henne som inte har lärt sig att alla kan ha alla färger, det är nog för att hennes föräldrar inte vet så bra. Då vet ju inte hon heller. Men du kan ju lära henne, för du vet ju hur det är egentligen. Så slipper hon gå omkring och tro fel. Ha ha, vad knasigt!"

Du kan inte hindra människor från att ha konstiga åsikter. Du kan däremot lära dina barn att hantera dessa dumheter på ett bra sätt.

• Bonanza

Den som sa att det kan vara skadligt åt andra hållet också, förklara.

För jag fattar verkligen inte hur det kan vara skadligt att låta barnet vara helt precis den han eller hon är, utan förväntningar utifrån kön?

• Bonanza
    lollisen skrev 2010-10-22 12:24:01 följande:
    Nej, för alla har rätt att behandlas lika, oavsett kön, hudfärg eller handikapp m.m.... Så där håller jag med dig.

Men att tänka, att det jag tycker är det enda rätta och alla de som tänker annorlunda är dumma och inskränkta, DÅ är man ute på hal is enligt mig...

Det är en sak att alla har rätt att behandlas lika, en annan att KRÄVA att alla pedagoger ska resonera på samma sätt som du. Förstår?

Även om jag inte är muslim, så anser jag inte att alla som är muslimer har fel och är dumma i huvudet. Jag försöker inte heller förespråka för dem om vad som är rätt eller fel inom tro och religion, anser dem heller inte trångsynta och inskränkta för att de inte delar samma tro som mig.
    Fast alla pedagoger har skyldighet att följa likabehandlingsplan samt läroplanen för förskolan, och i den står det tydligt att barn inte ska behandlas olika utifrån sitt kön, att man ska motverka traditionella könsroller etc.
  • Bonanza
    lollisen skrev 2010-10-22 12:33:31 följande:
    Ja? Är helt medveten om detta och har inte någonstans skrivit annerledes...
    Tja, du skriver saker som tyder på det. För visst betyder det att man visst kan kräva att pedagogerna ska resonera på samma sätt som jag i genusfrågan. Annars sköter de inte sitt jobb.
Svar på tråden Pojke med lila overall