Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Pojke med lila overall

Lila är min 8-årings favvofärg, tätt följt av rött, silver, orange och turkos. Han kombinerar gärna ihop färgerna också, ibland med rätt hiskeligt resultat men what the hell, liksom, han gillar ju det! Glad

Ibland har andra barn kommenterat, men oftast är det faktiskt vuxna som ifrågasätter hans klädval. Det är inget han bryr sig om oftast även om han tycker att de resonerar konstigt. Som den lite äldre tjej som sa att "hjärtan är för tjejer", då kom han hem och sa "men förstår du så dumt, hjärtan har ju ALLA människor!".
    Hjärta

Stinky skrev 2010-10-21 22:37:20 följande:
    Min far köpte en fin täckjacka som är lila-svartrutig åt min son. Min första tanke var "tjejigt" (yeah, shoot me!), men ändrade åsikt lika snabbt och tänkte att lila är väl en könsneutral färg?
    Jag har inga problem att erkänna att jag är lite genusskadad när det gäller kläder. Jag skulle inte dra på min son rosa kläder frivilligt, men jag köper mest könsneutrala färger på hans plagg, så jag tycker att jag är ändå är på "rätt väg" så att säga. Man behöver ju inte vara extrem åt varken det ena eller andra hållet i den här frågan.  
    Är det HM's? I så fall är det samma som sonen valde ut själv, efter att ha provat sig igenom hela sortimentet i alla olika färger.  (*stön* ) Den är ju otroligt tuff, och inte alls särskilt traditionellt "tjejig", tycker jag. Dock gömde jag faktiskt häromdagen hans mest färgglada mössa i färger som totalt skar sig mot den jackan. Inte för risken att han skulle bli mobbad eller nåt, utan för att kombinationen störde mitt estetiska sinne alldeles för mycket! Ja, jag är en ond mor.
    Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis
    Lejån skrev 2010-10-22 08:59:14 följande:
    Jag skulle gärna vilja ha en förklaring i hur ett kön kan sitta i en färg?

Please försök beskriva hur en färg är "tjejig" resp "killig"!!

Eftersom jag är så dum att jag bara ser en färg som en färg så behöver jag en förklaring i detta.
    Äsch förklaringar, trams! Det bara äääääär sååååå, förstår du väl!

• JuliaåRonjasmammis
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:30:21 följande:
    Hur menar du? Ska vi slå ihop alla kläder huller om buller i affärerna? Trosor blandade med kalsonger? Kill storlekar och modeller med tjej? Tjej strumpor med killstrumpor! Herregud vilket kaos! För hur mycket man än vrider och vänder på det är vi i alla fall skapta kroppsligt olika! Eller?
    Så du menar att det är stor skillnad kroppsligt på små pojkar och flickor, figurmässigt? Det är det ju inte, även om klädfabrikanterna gör sitt bästa för att få oss att tro att tjejer måste ha figursydda kläder med midja (herregud! En 4-åring med midja typ...) och bystrynk på tröjorna, och killarna behöver stora säckiga tröjor.
  • JuliaåRonjasmammis
    lollisen skrev 2010-10-22 11:45:19 följande:
    När man är uppslukad av genustänk och fullkomligt präntar in det i andra att "såhär MÅSTE man tänka, annars skadar man sina barn, är trångsynt och dum"...

När man enbart ser genusfrågor i precis ALLT och alla...

När man ser det som ett mission att övertala andra att såhär ÄR det, det är såhär man SKA tänka, annars....

Detta gäller ju alla frågor anser jag... Religion och tänk överhuvudtaget..
    Fast...det är ju precis sådär många som är _pro_ könsroller resonerar!
  • JuliaåRonjasmammis

Vi är lite oense just nu, jag och min 8-åring, om vad han ska ha för mössa till sin lila/svarta jacka. Jag gömde ju undan en som jag tyckte skar sig nåt gräsligt mot den ,men det verkar jag ha gjort i onödan.

Igår när vi var och kollade på kläder så hittade han direkt en mössa han ville ha, en illblå/illröd-randig sak! jag försökte argumentera med att "det är inte så snyggt mot det lila" men fick tillbaka "JO, det är det!". Försökte då säga att man inte ska blanda alltför många färger samtidigt och fick tillbaka "JOHO, det ska man visst för det är SNYGGT!". Sen kom slutklämmen "Och förresten, om man blandar rött och blått så blir det lila, och då passar det ju!".

Jaha, vad säger man, bara att erkänna sig överlistad! Ungen syns iaf när man hämtar honom på skolgården, och om han skulle komma bort i folkvimlet nån gång.

• JuliaåRonjasmammis
    Pinuppan skrev 2010-10-27 13:19:55 följande:
    Undrar hur mycket snack det blir idag när många föräldrar ska klä både sig själva och sina barn i något lila
    Jag har lånat från sonen, både en halsduk och ett par strumpor eftersom jag visst inte hade så mycket lila själv!
  • JuliaåRonjasmammis
    augustisten skrev 2010-10-28 15:58:46 följande:
    Fast det handlar ju inte om det. Jag skulle aldrig himla med ögonen om din son kom i brun eller blå jacka och fälla någon kommentar om den färgen. Jag skulle inte ens reflektera över det. Så det enda jag begär är att andra vuxna visar min unge samma respekt. Även om han har rosa eller lila på sig (vilket är hans favoritfärger just nu).

Och jag är till och med så förmäten att jag skulle vilja att alla vuxna svarar sina barn att det inte stämmer om barnen säger att "rosa är en tjejfärg". För så länge min unge har rosa är det en killfärg per definition. Eftersom han är kille och bär färgen.

Däremot lägger jag inget ansvar på barnen - och jag tror att de aldeles av sig själva kan komma till slutsatser om tjej och killfärger utifrån vad de ser... men då behöver de slutsatserna ifrågasättas. Det är inte okej att gå med på att rosa är en tjejfärg. Lika lite som det är okej att säga att alla med glasögon är mesar, eller att alla med mohikan är bråkstakar.

Jag skiter i vad du klär dina ungar i. Jag skulle aldrig kommentera det. Och jag vill ha samma respekt tillbaka.
    En mycket bra sammanfattning, jag lyfter på min fiktiva hatt!
Svar på tråden Pojke med lila overall