Inlägg från: NoKnock Angleton |Visa alla inlägg
  • NoKnock Angleton

Pojke med lila overall

När jag eller mina barn bemöts med den frågan så brukar jag helt sonika svara: Nej han/hon har snoppen/snippan kvar fortfarande. Det brukar få barnen och omgivningen att tänka till lite och reflektera över vilken värdering de lägger i färger. (på olika nivå då eftersom det är olika åldrar det handlar om)

Barnen reflekterar det samhället och föräldrarna förmedlar. 

• NoKnock Angleton
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:46:19 följande:
    Visst är det riktigt konstigt...Jag har en svart skinnkjol...hur går det till? Hur kan en kjol = kvinnoplagg, vara gjord i svart = inte kvinnofärg?? 
    Då är du inte bara androgyn, du är en sån där hemsk hårdrockare med satanistiska värderingar också

Drömmer
  • NoKnock Angleton
    Fuskmamma skrev 2010-10-22 10:48:05 följande:
    Kränger du på din son blommiga strumpbyxor?
    Det har min son. Han gillar blommor.
  • NoKnock Angleton
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:51:41 följande:
    JA jag glömde det...Fast jag har armanikavaj och vit blus till....Har jag en identitetskris???
    JAg tror att du behöver gå i psykoanalytisk psykoterapi. Det har uppenbarligen gått fel någonstans i din oidipala fas Tungan ute
  • NoKnock Angleton

Det är så skönt att mina ungar och vi föräldrar är så laid back när det kommer till kläder och färger. Ungarna får ha det de vill. och JA jag är en sån där hemsk vänstervriden rabiat genusmamma som faktiskt låter min son ha på sig klänning om han vill.  Jag förstår inte vad det är som är så otroligt provocenrande med ett barn i klänning? Ett BARN inte ett kön.

• NoKnock Angleton
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:56:53 följande:
    Fan också. Just när allt annat gick så bra  Hjälper det om jag har en rosa klänning med glitter imorgon? 
    Jag tror inte det. Det skulle jag tolka som överkompensation, vilket tyder på splittrad personlighet 
  • NoKnock Angleton
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:58:18 följande:
    Jag har. Idioter vimlar det av. Senast förra veckan hörde jag en mamma på förskolan säga åt sin fem år gamla son att "sluta prata så jävla gay". 
    wt *visslar*
  • NoKnock Angleton

På vår förskola är det vanligt med kommentarer, både från föräldrar och barn. Däremot är majoriteten av personalen väldigt bra på att bemöta det här. Jag känner mig trygg i att de inte medvetet/omedvetet stoppar in mina barn i något fack där de begränsas på grund av sitt kön.

Ett exempel är när min son leker med barbie på fsk, och han är jätteupprörd över att klänningen inte går på killdockan. Istället för det "normala" svaret: den är för flickdockan, så svarar pedagogen: Det är nog fel storlek på den klänningen, vi får titta efter en annan. Det är så ENKELT att bemöta de här sakerna utan att lägga värdering i kön. Det handlar bara om att vara uppmärksam på sitt beteende och vara medveten om att vi alla har fördomar som vi är mer elelr mindre medvetna om.

• NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 11:23:48 följande:
    Jag tycker att MÅNGA överdriver den här "könskampen" och att det säkerligen är lika "skadligt" att vara extremist vilket håll man än väljer.... Så att säga...
    Var går gränsen för "extremism" då?
  • NoKnock Angleton
    Malin83 skrev 2010-10-22 11:35:25 följande:
    Men SaramedM......är det så farligt att en pojke på snart 5 år har åsikter om vad han tycker är pojkigt eller tjejjigt?!
    Jag skulle nog snarare fråga mig varifrån åsikterna om pojkigt/tjejjigt kom ifrån. För dessa åsikter grundar sig i andras antaganden om stereotyper.
Svar på tråden Pojke med lila overall