Inlägg från: CloudBerry 1 |Visa alla inlägg
  • CloudBerry 1

Pojke med lila overall

Tja vad kan man säga, föräldrar som uppfosterar sina barn efter gamla könsroller är störda och deras barn förstör tyvärr andras barn.

• CloudBerry 1
    Teskedsmamman skrev 2010-10-22 13:01:13 följande:
    Jaha, så man är störd om man gillar gamla könsroller?

Nä, nu tycker jag resonemanget blir fel, däremot så kan man väl säga att man inte sympatiserar med det och att det tyvärr slår igenom på andras barn....

Däremot så är väl stora frågan om det är föräldrarna eller affärskedjorna som är könsfanatiker... Gå på vilken barnavdelning som helst, tjejavdelningen är rosa, vit, röd, lila och glittrar lätt... Killavdelningen är bara blå, grå, svartmurrig.... Jävligt lätt att köpa unisex då... vilket oftast inte ens existerar på klädavdelningarna....
    Man är störd om man begränsar sitt barns utveckling och om man baserar sitt uppfostran på det barnet har mellan sina ben så begränsar man sitt barn jäkligt mycket.
  • CloudBerry 1
    MaxMara skrev 2010-10-22 12:54:23 följande:
    När jag var liten hade jag kort hår och gick klädd i ärvda kläder av min storebror. Jag var även ganska stor till växten.

Jag blev hela tiden tagen för en pojke vilket jag aldrig tyckte om. Jag såg alla söta tjejer med sina långa hår och volanger och önskade att jag också kunde se ut som dem.

Om bebisen i min mage blir en flicka kommer jag att klä henne som en flicka!! Jag vill inte att hon ska uppleva samma saker som jag gjorde...
    Så du ska följa din mammas misstag och trycka in din dotter i en könsroll på samma sätt du du blev intryckt.

Så idiotiskt.
  • CloudBerry 1
    s87a skrev 2010-10-22 13:05:08 följande:
    Begränsar man sitt barns utveckling om man ger honom blå kläder istället för rosa?
    För de är ju de enda färgerna som existerar va? Finns inga andra att välja på i hela världen än rosa och blå.
  • CloudBerry 1
    s87a skrev 2010-10-22 13:08:53 följande:
    Det sa jag inte, men jag undrade bara hur man begränsar barnets utveckling genom att välja bort vissa färger?
    Ja det gör du.
  • CloudBerry 1
    lollisen skrev 2010-10-22 13:16:53 följande:
    Men hur ska man då göra menar du?

Ska man skippa anställa människor som har andra åsikter än en själv?

Eller kan man i de flesta fall utgå ifrån att professionell personal kan behandla lika även om deras åsikter är av en annan?

Det hade till exempel varit väldigt svårt att anställa någon med annan religion (än de flesta på e förskola) om man ska tänka på det sätt du menar... För då kanske denna person börjar pracka på barnen sin religion?
    Japp, personal som överför förlegade åsikter på barnen har inte inom barnomsorgen att göra. Det finns en anledning till att de går utbildning och läser genus men kan de inte applicera det på sitt arbete så ska de inte heller arbeta inom det yrket.
  • CloudBerry 1
    s87a skrev 2010-10-22 13:18:52 följande:
    Då är det nog därför min son inte säger mer än 2 ord ännu för att han aldrig haft något rosa/lila på sig.
    Låt mig gissa, han har inte heller någon docka, dockvagn och något leksakskök va?
Svar på tråden Pojke med lila overall