• versus

Pojke med lila overall

Vilmagbg skrev 2010-10-21 22:23:35 följande:
    Jag har uppmanat vår son att ha många olika färger på sina kläder. I fyra års åldern började det komma frågor ang kill & tjej kläder och vilka färger som "tillhör" resp kön från honom. Jag har helt enkelt sagt att det finns Inga tjej och killfärger - Om du en tröja på dig så är det en killtröja eftersom du är en kille oavsett vilken färg.

Härom dagen hade han en lila luvtröja på sig när han kom till skolan. En tjej kommenterade det och sa varför har du en tjejtröja ? Han svarade men "Anna" vet inte du att jag är en kille? Jo men din tröja är ju lila och lila är ju en tjej färg säger tjejen. Men jag gillar lila och jag är en kille och detta är min tröja alltså är det en killtröja men hade det vart din hade det vart en tjejtröja det beror ju inte på färgen. 

Så sjukt bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Blir så lycklig över att höra eran lösning och ditt barns suveräna hantering av "grejen" Solig 
  • versus
    amanda h skrev 2010-10-21 22:34:00 följande:

Ååh jag är så trött på detta ständiga tjat om färger! Alla håller ju verkligen med varandra om att "barn inte ska föras i fack" och "finns inget som heter tjejkläder och killkläder". Kan ni inte bara ta på era pojkar rosa tunikor och sluta tjöta?

Jag kommer iaf klä min lille pojke i mycket blått, och om jag någon gång skulle få en tjej så tycker jag det är jätte gulligt med rosa klänningar! För det hade jag och jag älskade det!

Den lila overallen var förresten fin, och den passar till pojkar och flickor.

Mmmm skulle ju vara great om ingen kommenterade färgvalet-då kommer jag inte heller bry mig
    TS bemötte en kommentar.....så länge folk fäller dem kommer en motkomentar
  • versus
    lollisen skrev 2010-10-22 12:38:03 följande:
    Nope...

Jag skrev att alla har rätt att behandlas lika oavsett hudfärg, kön, handikapp etc..

MEN att man kan inte KRÄVA att personalen ska TÄNKA och RESONERA på samma sätt som man själv... Men de måste ju självklart BEHANDLA alla lika OAVSETT vad de själva tänker...

FÖrstår?
    Men måste hålla med Bonanza...diskussionen handlar väl i tråden till stor del om genusperspektiv och det är ngt jag kan kräva att förskolans personal ska eftersträva att "se genom" ett sånt perspektiv.

Om kravet handlar om ngt utanför TS "färgkod som har med kön att göra" tanke förstår jag vad du syftar på-att jag skulle anse att alla ska äta glass på fredagar är det enda rätta men att jobba för frödomsfrihet vad det gäller kön och klädesval det begär jag av personalen.
  • versus
    lollisen skrev 2010-10-22 12:52:19 följande:
    Men jag skriver inte någonstans att jag anser att någon ska särbehandla barn... Men åsikter får man ha, man kan inte kräva av varenda människa att deras åsikter ska matcha ens egna, däremot kan man kräva hur de agerar...
    ...så det du tar sikte på är att de som privatpersoner får ha egna åsikter? Klart de ska få ha MEN som proffissionell personal på en förskola ska inte detta skina igenom.
  • versus
    lollisen skrev 2010-10-22 13:17:56 följande:
    Amen 2 that!
    Typ precis så jag menar! Tack för att du förstod vad jag menar...
    Blev lite snärjigt först...så är det ju med diskussioner på internet

Jag tycker det viktiga med allsköns "handlingsplaner" är att de inte blir papperslappar som sitter i en pärm- att de istälet problematiseras och diskuteras utifrån vardagen på varje arbetsplats.

För det är svårt att jobba utifrån ett synsätt som går stick i stäv med ens egna övertygelse, i de fall som man inte privat står för det som är skrivet i en dylik handlingsplan.

Så jag hoppas att pedagogerna på min sons förskola i stort står bakom det som står i deras handlingsplaner då det ger en bättre garanti för att den följs.

Men jag vill tro att vi är på väg mot ett samhälle där kön inte ska som i TS kategoriseras utifrån färg, är ju pinsamt att vi ska behöva ha det så 2011.
  • versus
    Love3 skrev 2010-10-22 13:25:50 följande:
    Men herre jisses vad folk VILL missförstå...

Det är inte FÄRGEN som gör könet.

Min pojke är väl inte mindre pojke om han har rosa eller lila på sig?!
    Min dotter kommer inte vara mindre flicka om hon har blått eller grönt på sig heller.
    Ja, själv går jag på snopp och snippa när jag ska kolla kön
  • versus
    lollisen skrev 2010-10-22 13:30:16 följande:
    För egen del är jag övertygad om att samhället utvecklas på det sätt du önskar... Det finns otroligt många andra områden däremot jag hade velat se mer kraft att arbeta på.

Såsom dolda handikapp och barn med speciella behov... Att de inte ska behöva utstå allt de faktiskt får göra idag..
    Men det är en helt annan diskussion...
    Ja, det är många saker att ta strid för i samhället för att vi ska få det bättre. Det gäller mest att inte tappa hoppet om att det går att förändra
  • versus
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:44:56 följande:
    Fast det blir komplicerat när vissa saker undantas något av könet. Gymnastik för bara flickor är ingen ovanlighet, fotboll för pojkar, inte heller det. Allting hänger ihop. Det är en sak att vi anser att barn skall få se ut och göra/leka som de vill, men om de hela tiden pumpas fulla av motsatta åsikter ifrån andra håll så är vi där igen.
    Amen
  • versus
    Fiyali skrev 2010-10-22 13:43:35 följande:
    Eller hur! Igår satt jag som "vanligt" och kollade kläder på Ellos. En favorit syssla jag har! Så frågade jag flickan om hon ville titta ut något som hon ville ha. På en sida med typ 100 kläder pekade hon själv ut två klänningar. Då klickade jag in och lät henne kolla de olika färgerna, hon valde lila och en i guld. Ska jag säga till henne - "Nej du får inte köpa klänningar och absolut inte i lila? Du måste vara könsneutral!" Då blir det i princip bara jordfärger kvar såsom folk ser det idag!
    Jag tycker du missar poängen.

Att tala om vad man inte får då man tillhör respektive kön är oftast det som i mina ögon stympar mest. Att min son inte skulle få välja en rosa glitter tröja från ellos tex.

Huvudsaken är att din dotter känner sig så fri som möjligt att välja vilka val hon vill oavsett sin könstillhörighet är det viktiga.

För mig handlar det inte om att FÖRBJUDA utan att TILLÅTA alla att ta del av allt.
  • versus
    lollisen skrev 2010-10-22 13:51:39 följande:
    Men där är det faktiskt en viktig sak du tar upp.... För ska hela samhället då slopa all fotboll för män och fotbol för kvinnor? Allt ska mixas till höger och vänster? Då kommer nästa grej, hur ska man skapa jämna lag? Då kanske det är EN tjej i ena laget och bara killar och så vidare...? Jämställt? Kanske, men å andra sidan så blir inte själva tävlingen jämn i slutändan...

Likaså andra grupperingar.... Inom många områden kan man såklart mixa mer än vad som görs... Men på en del ställen tycker inte jag att det är "fel" att gruppera...
    Tror NoKnock menade just fotboll=killigt  gymnastik=tjejigt
  • versus
    Fiyali skrev 2010-10-22 13:57:40 följande:
    Det är EXAKT det som är min poäng! Om du läser mina tidigare inlägg så ser du nog att jag tycker precis som du :)
    Sorry, som jag redan skrivit är det lätt på internet att man fastnar i en formulering eller en syftning .
  • versus
    Fiyali skrev 2010-10-22 14:00:30 följande:
    Alltså det inlägget jag skrev var just det, att jag tycker det är så fel, för många verkar vilja göra sina flickor mer "pojkaktiga" för att det ska så vara. Men jag tycker flickor som vill ha rosa och glitter ska ha det, och att pojkar som vill ha det också ska ha det.
    Någonstans verka det förfulas att vara prinsessig och att man istället ska vara cowboyig! Det viktiga för mig är att lära mina barn att de är underbara prinsessor och cowboyer oavsett vilket kön som är vilket av det!
    Fattar poängen

Jo-annars blir det en norm att eftersträva i sig-att vara tvärt om. MEN jag vill endå understryka vikten av att vi verkligen erbjuder valen för våra barn-att ha tillgång till både caowboyleksakerna och prinsessklänningen.
  • versus
    Fiyali skrev 2010-10-22 14:10:55 följande:
    Självklart! Många gånger kan jag som förälder också känna att ens egna värderingar står för mycket i vägen.
    Det tog ett tag innan jag lät min dotter få sina "ÄLSKADE" foppatoffler till exempel. För jag tycker helt enkelt att de är fula och sverige drabbades av en foppa hysteri. Vem är jag att avgöra vad min dotter ska gilla egentligen?
    Det är sin sak också om jag i ärlighetens namn hade gjort det av principen att jag inte ville att mitt barn skulle eftersträva att vara som alla andra, men det var inte därför, jag tycker helt enkelt att de är fula och därför ville jag inte att hon skulle ha de.
    Jag försöker faktiskt också, med handen på hjärtat, att inte styra hennes klädval de morgnar som hon hinner först till lådan för att plocka kläder, och ibland blir det lila strumpor till röda byxor och en turkos tröja till, tycker hon det är fint, ska hon så klart få gå i det :)
    Så över huvud taget måste man nog ta ett steg tillbaka som förälder i många situationer för att låta barnen vara "sig-själva" i så stor skala som möjligt utan att de skadar dem själva.
    *fniss* mmm fick bli ett par foppa här med men tja-sköna verkar de vara i alla fall

Men oja, jag funderar ibland på att jag väljer bort kläder som jag anser fula-tråkiga men nu är ju sonen endast 2,5 år och hittills har jag inte fått frågor om ex döskallekläder (me not like).

Bonusdottern på 11 år blandar friskt och där kör jag med "hel och ren" som begränsning. Ibland får min inre stilpolis fnatt över hennes kombinationer men det håller jag djupt hemligt
  • versus
    minignagarn skrev 2010-10-22 14:14:08 följande:
    Jag har också köpt en Didriksson, den svarta med turkosa deltaljer och päls på luvan till DOTTERN, har jag köpt en "kill-overall" då eller? Suck...
    Jag skulle iof inte köpa en lila overall för jag gillar inte den färgen. :p
    Japp

Bara att åka och byta på direkten...
  • versus
    Mamma Maria skrev 2010-10-23 18:46:53 följande:
    Ja, varför inte klä honom som en pojk? Han är ju en pojke. Var glad och stolt över en son istället för att försöka göra honom till flicka.
    Skrikandes var har du hittat koderna till snopp och snippa???
Svar på tråden Pojke med lila overall