Fiyali skrev 2010-10-22 13:51:10 följande:
Den värsta dubbelmoralen är väl när man förbjuder sin fjortonåriga dotter låta killkompisen sova över i samma säng? Det fick ju Lisa göra förra helgen. . . Hur löser man det problemet? :P
Vissa skillnader kommer ju alltid finnas mellan könen. Det vi måste ta fasta på är att de är LIKA värda, och försöka att inte tvinga barnen "IN" i könsroller. Att låta barnen leva ut sin egen personlighet utan begränsningar.
Men vissa skillnader kommer det alltid vara. Men ingen av skillnaderna ska vara en negativ sådan.
Jag sov ofta med mina killpolare när jag var 14 så jag ser inte problemet.
lollisen skrev 2010-10-22 13:51:39 följande:
Men där är det faktiskt en viktig sak du tar upp.... För ska hela samhället då slopa all fotboll för män och fotbol för kvinnor? Allt ska mixas till höger och vänster? Då kommer nästa grej, hur ska man skapa jämna lag? Då kanske det är EN tjej i ena laget och bara killar och så vidare...? Jämställt? Kanske, men å andra sidan så blir inte själva tävlingen jämn i slutändan...
Likaså andra grupperingar.... Inom många områden kan man såklart mixa mer än vad som görs... Men på en del ställen tycker inte jag att det är "fel" att gruppera...
För mig handlar det snarare om att när det kommer till sport och andra utövningar för barn så kan man faktiskt blanda hej vilt. Nästa steg är att de sporter som inte blandas faktiskt får samma bidrag, I min kommun så får fotbollsföreningen för män mycket högre bidrag än den för kvinnor , då värderas genast klubben för män högre. Den skillnaden är helt orimlig för mig och det där förekommer överallt inom alla olika utövningar om det så är kultur, sport osv.