Inlägg från: NoKnock Angleton |Visa alla inlägg
  • NoKnock Angleton

Pojke med lila overall

lollisen skrev 2010-10-22 11:45:19 följande:
    När man är uppslukad av genustänk och fullkomligt präntar in det i andra att "såhär MÅSTE man tänka, annars skadar man sina barn, är trångsynt och dum"...

När man enbart ser genusfrågor i precis ALLT och alla...

När man ser det som ett mission att övertala andra att såhär ÄR det, det är såhär man SKA tänka, annars....

Detta gäller ju alla frågor anser jag... Religion och tänk överhuvudtaget..
    Fast genus och tanken på att vi alltid placerar och bedöms utifrån våra kön genomsyrar ju precis ALLTING.
  • NoKnock Angleton
    Malin83 skrev 2010-10-22 11:51:21 följande:
    Åhh va jag tycker att det är tråkigt att man inte kan få olika åsikt om saker utan att bli kallad en sämre förälder som har saker kvar att lära sig.
    Jag tycker att mina barn är jätte fina barn som inte lider ont för att jag har åsikter om färgerna på deras kläder!
    Jag tycker heller inte att andra föräldrar gör fel, frågan som TS ställde var: Vad tycker ni?
    Då tycker jag att alla kan få ha en åsikt.......men detta funkar ju i vanliga livet. Inte på FL! TRIST!
    Det låter ju snarare som att du inte kan acceptera att det är ett forum där man kan träffa på andra som inte har samma åsikter
  • NoKnock Angleton
    augustisten skrev 2010-10-22 11:56:34 följande:
    Fast där håller jag inte med riktigt. Ungar är jättebra på att dra slutsatser (det är så de lär sig) och när 98% av alla barn som har rosa kläder är tjejer och 90% av alla som har blå kläder är killar - då kan nog de flesta ungar klura ut det helt själva.
    Vi drar det ett steg längre, hur vet barnen det då? Vem berättar för de, behöver inte vara i klartext. Jo det är vuxna, media, konsumtionssamhället som förmedlar den könsstereotypa bilden till barnen.
    Det viktiga (tycker jag) är ju att som vuxen ifrågasätta den slutsatsen - men ändå ta den på allvar. Att bemöta 5 åringen med ett "Men jag vet killar som har rosa så det kan nog inte stämma?" eller "Ja många tycker så - knäppt va?" om hen säger att rosa är en tjejfärg.
    Precis vad jag vill komma till. Ansvaret ligger hos oss, inte hos barnen. Men då måste barnen också bli bemötta när sådana här påståenden förs fram
  • NoKnock Angleton
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 12:02:15 följande:
    Vi drar det ett steg längre, hur vet barnen det då? Vem berättar för de, behöver inte vara i klartext. Jo det är vuxna, media, konsumtionssamhället som förmedlar den könsstereotypa bilden till barnen.
    Det viktiga (tycker jag) är ju att som vuxen ifrågasätta den slutsatsen - men ändå ta den på allvar. Att bemöta 5 åringen med ett "Men jag vet killar som har rosa så det kan nog inte stämma?" eller "Ja många tycker så - knäppt va?" om hen säger att rosa är en tjejfärg.
    Precis vad jag vill komma till. Ansvaret ligger hos oss, inte hos barnen. Men då måste barnen också bli bemötta när sådana här påståenden förs fram
    dem
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 11:57:25 följande:
    Ja, men så är det det här med mänskliga hjärnan dåra... Allt vi gör och tänker kategoriserar i våra hjärnor, medvetet och omedvetet.. Så fungerar hjärnan...

Men det jag syftade på var extremister, som jag förklarade ovan..
    Jag skulle nog klassas som en extremist, trots att jag inte tvingar på mina barn kläder av någon sort. För jag har en son som gärna går i klänning. Han får ha på sig vilka kläder han vill och i vilken modell. Det är inget jag tvingar honom till, men iom att jag låter honom göra som han själv vill så skulle jag nog iaf placeras in i extremistfacket
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 12:03:41 följande:
    Men såhär är det förstår du... Att barn har INGEN förmåga ALLS att på egen hand förknippa saker eller färger med kön eller nåt annat heller för den delen. Det är konstant vi vuxna som fullkomligt PRÄNTAR in varenda liten acossiation hos barn, vi vuxna utvecklar deras små hjärnor och det är då VI föräldrar och vuxna som står i skuld om barnen (GUD FÖRBJUDE) skulle råka förknippa en speciell färg med pojke/flicka... Så ÄR det..

För barn kan inte på egen hand tänka eller relatera till nåt utan att vi vuxna präntat in detta...
    Fast utan vuxnas värderingar, alltså samhället, media, ja hela omgivningen så hade ju aldrig det här problemet funnits eller hur?
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 12:06:50 följande:
    OM du tvingar på andra DINA värderingar/tankar så anser jag dig vara en extremist, om du ser dina värderingar och tankar som något ALLA måste tänka känna, att dessa är de enda rätta och att alla andra är dumma eller trångsynta... DÅ anser jag dig vara en extremist...

Förstår du skillnaden?

Att DU låter ditt barn bära vad denne vill, är inget extremt för mig...
    Ja jag är inne på vad du menar även om jag inte förstår det fullt ut. Jag kan inte tvinga någon annan. däremot kan jag kräva av pedagogerna på förskolan att de skall följa likabehandlingsplanen som finns och inte placera in mina barn i ett könsstereotypiskt fack. Då tvingar jag ju eg på dem mina åsikter eller?
  • NoKnock Angleton
    augustisten skrev 2010-10-22 12:15:23 följande:
    Jag håler helt med dig, jag ville bara påpeka att det inte behöver vara någon i barnets direkta närhet som har sagt något för en kommentar som den i ts (och jag läste din första kommentar som en antydan till att det var föräldrarnas åsikter som speglades hos barnet). Barn är inte bara ekon av sina föräldrar och andra vuxna, de blir ekon av hela det samhälle vi har - som det ser ut just nu. Sedan kan vi ju gemensamt försöka förändra det.

Det räcker att barnet ser på tv, iaktar andra ungar och bläddrar i leksakskataloger för att de ska kunna få åsikter om vad som är "tjejigt" och "killigt". Och så är det vårt ansvar att hjälpa dem nyansera bilden.
    hear hear
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 12:24:01 följande:
    Det är en sak att alla har rätt att behandlas lika, en annan att KRÄVA att alla pedagoger ska resonera på samma sätt som du. Förstår?
    Fast det är nog här våra åsikter skiljs åt. Jag anser inte att barnen behandlas lika (nu säger jag itne att det är så på vår förskola utan i allmänhet), utan att det faktiskt görs skillnad pga kön. Jag anser att jag med likabehandlingsplanen i ryggen faktiskt har rätt att KRÄVA av pedagogerna att det är jämlikhet framför allt som skall råda på förskolan. Däremot behöver de inte resonera som jag, men det år de hålla tyst om inför barnen.

Jag har sett en av vikarierna bli i princip uppläxad när hon uttryckte att pojkar måste få vara pojka och flickor få vara flickor. För vad innebär det när vi har med små barn på mellan 1-5 år att göra.
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 12:52:19 följande:
    Men jag skriver inte någonstans att jag anser att någon ska särbehandla barn... Men åsikter får man ha, man kan inte kräva av varenda människa att deras åsikter ska matcha ens egna, däremot kan man kräva hur de agerar...
    tror du inte då att personalen många gånger omedvetet agerar utifrån sina tankar snarare än utifrån en likabehandlingsplan som finns på pappret men inte i ryggraden på pedagogen?
  • NoKnock Angleton
    MaxMara skrev 2010-10-22 12:54:23 följande:
    När jag var liten hade jag kort hår och gick klädd i ärvda kläder av min storebror. Jag var även ganska stor till växten.

Jag blev hela tiden tagen för en pojke vilket jag aldrig tyckte om. Jag såg alla söta tjejer med sina långa hår och volanger och önskade att jag också kunde se ut som dem.

Om bebisen i min mage blir en flicka kommer jag att klä henne som en flicka!! Jag vill inte att hon ska uppleva samma saker som jag gjorde...
    Men det är här det blir så fel. Att du öht blev tagen för en pojke. Varför inte bara ett barn? och även killar måste ju få lov att vara söta
  • NoKnock Angleton
    Teskedsmamman skrev 2010-10-22 13:01:13 följande:
    Jaha, så man är störd om man gillar gamla könsroller?

Nä, nu tycker jag resonemanget blir fel, däremot så kan man väl säga att man inte sympatiserar med det och att det tyvärr slår igenom på andras barn....

Däremot så är väl stora frågan om det är föräldrarna eller affärskedjorna som är könsfanatiker... Gå på vilken barnavdelning som helst, tjejavdelningen är rosa, vit, röd, lila och glittrar lätt... Killavdelningen är bara blå, grå, svartmurrig.... Jävligt lätt att köpa unisex då... vilket oftast inte ens existerar på klädavdelningarna....
    för mig är alla kläder unisex. Affärerna återspeglar hela samhället.
  • NoKnock Angleton
    s87a skrev 2010-10-22 13:08:53 följande:
    Det sa jag inte, men jag undrade bara hur man begränsar barnets utveckling genom att välja bort vissa färger?
    Det handlar inte om att välja bort vissa färger, det handlar om att erbjuda HELA färgspektrat
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 13:16:53 följande:
    Men hur ska man då göra menar du?

Ska man skippa anställa människor som har andra åsikter än en själv?

Eller kan man i de flesta fall utgå ifrån att professionell personal kan behandla lika även om deras åsikter är av en annan?

Det hade till exempel varit väldigt svårt att anställa någon med annan religion (än de flesta på e förskola) om man ska tänka på det sätt du menar... För då kanske denna person börjar pracka på barnen sin religion?
    Nej, men man skall utbilda personalen. Det är enda vägen som jag ser det. Det förekommer hopplöst lite vidareutbildning för personal öht inom den kommunala sektorn.

Jag menar inte att personalen prackar på sina åsikter om barnet utan jag är mer ute efter att de omedvetet agerar utifrån sina tankar om genus. Vad gäller tro så är det samma sak där, att man oavsett tro så bör man hela tiden vara självreflexiv och utvärdera sitt bemötande av barnen, föräldrar och sina arbetskamrater.
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 13:27:22 följande:
    Utbildning är alltid bra, samt att uppdatera utbildningarna som finns med jämna mellanrum och att personal får möjlighet att delta på uppdaterade utbildningar..

På förskolan min son går på har de utbildningar ofta för att uppdatera/vidareutbilda personalen. Anser att det är toppen!
    Ja och jag är övertygad om att det är det som saknas på många ställen. Alla borde få ha rätt till utbildning/uppdatering, det motiverar och glädjer en i sitt yrkesutövande dessutom
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 13:30:16 följande:
    Såsom dolda handikapp och barn med speciella behov... Att de inte ska behöva utstå allt de faktiskt får göra idag..
    Men det är en helt annan diskussion...
    jag håller med

Det är ju så att allt eg hänger ihop iom att vi är så ortoligt snabba med att alla skall stöpas i samma form
  • NoKnock Angleton
    Bellsam skrev 2010-10-22 13:38:27 följande:
    Precis. Folk ska sätta in kön i allt som vi gör och glömmer att rosa och blått är bara en FÄRG, prinsesslekar eller billekar är bara en LEK och hockey och balett är bara en SPORT. Att sätta in kön i allt blir så jobbigt och gör allt så komplicerat. Varför inte bara glömma den delen och låta barnen få göra vad dom vill. Vill tjejen ha blått och leka prinsesslekar så låt henne göra det. Vill pojken ha rosa och spela hockey så låt han göra det. Vill dom vara rosa och leka prinsesslekar eller blåa och leka billekar så går det bra med, men låt dom vara vad dom faktiskt är: BARN och inte enbart kön.
    Fast det blir komplicerat när vissa saker undantas något av könet. Gymnastik för bara flickor är ingen ovanlighet, fotboll för pojkar, inte heller det. Allting hänger ihop. Det är en sak att vi anser att barn skall få se ut och göra/leka som de vill, men om de hela tiden pumpas fulla av motsatta åsikter ifrån andra håll så är vi där igen.
  • NoKnock Angleton
    Fiyali skrev 2010-10-22 13:51:10 följande:
    Den värsta dubbelmoralen är väl när man förbjuder sin fjortonåriga dotter låta killkompisen sova över i samma säng? Det fick ju Lisa göra förra helgen. . . Hur löser man det problemet? :P
    Vissa skillnader kommer ju alltid finnas mellan könen. Det vi måste ta fasta på är att de är LIKA värda, och försöka att inte tvinga barnen "IN" i könsroller. Att låta barnen leva ut sin egen personlighet utan begränsningar.
    Men vissa skillnader kommer det alltid vara. Men ingen av skillnaderna ska vara en negativ sådan.
    Jag sov ofta med mina killpolare när jag var 14 så jag ser inte problemet.
    lollisen skrev 2010-10-22 13:51:39 följande:
    Men där är det faktiskt en viktig sak du tar upp.... För ska hela samhället då slopa all fotboll för män och fotbol för kvinnor? Allt ska mixas till höger och vänster? Då kommer nästa grej, hur ska man skapa jämna lag? Då kanske det är EN tjej i ena laget och bara killar och så vidare...? Jämställt? Kanske, men å andra sidan så blir inte själva tävlingen jämn i slutändan...

Likaså andra grupperingar.... Inom många områden kan man såklart mixa mer än vad som görs... Men på en del ställen tycker inte jag att det är "fel" att gruppera...
    För mig handlar det snarare om att när det kommer till sport och andra utövningar för barn så kan man faktiskt blanda hej vilt. Nästa steg är att de sporter som inte blandas faktiskt får samma bidrag, I min kommun så får fotbollsföreningen för män mycket högre bidrag än den för kvinnor , då värderas genast klubben för män högre. Den skillnaden är helt orimlig för mig och det där förekommer överallt inom alla olika utövningar om det så är kultur, sport osv.
Svar på tråden Pojke med lila overall