• Stinky

Ont i kroppen vid för lite sömn.

Hade en diskussion med min sambo nyss om hur vanligt det kan vara med kroppsvärk vid för lite sömn?
    Är det vanligt att få ont i kroppen vid för lite sömn? Jag har märkt att för lite sömn ( högst 3-4 h) gör att jag får en molande värk i nästan hela kroppen - huvudet ända ned till anklarna. Min sambo säger att han inte får det. 

Bör väl tillägga att jag har problem med värk överhuvudtaget, och att det enda som hjälper är träning och värktabletter. Jag kommer in i skov ibland (speciellt när det är kallt ute) då jag måste knapra mer tabletter än vanligt för att klara av vardagen. Jag har inte blivit utredd för fibromyalgi, då läkaren tyckte det var onödigt och rekommenderade just träning och värktabletter (som hjälpt).

Nån som är en baddare på det här med värk och sömn här på FL som har råd och tips? De tages emot med öppna armar! Kyss

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Svar på tråden Ont i kroppen vid för lite sömn.
  • SallyBlixten

Jag har ingen kompetens inom området man skulle gärna höra vad förklaringen är. Jag får också ont i hela kroppen när jag har sömnbrist. Jaghar normalt sett inte ont någonstans och smärtan är inte ohanterligt, det som en molande värk överallt.

Jag har fått för mig att det är nästan nere på cellnivå som värken sitter. Det är som att cellerna behöver sömnen för att återhämta sig, rensa ut slaggprodukter m.m.

Är jag helt ute och cyklar?

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • kakmamman

Vid sömnbrist utsöndras en del hormoner..

- adrenalin gör att vi kan ha högt tempo och hålla många bollar i luften och tycka att det är jättekul att ha koll på många saker och ha flera projekt på gång samtigt.

- noradrenalinet spänner musklerna och håller alla sinnen på helspänn.

- kortisolets uppgift är att stänga av, både fysiskt och psykiskt så att vi inte märker hur stressigt vi har det och hur trötta vi egentligen är.

*Om musklerna ständigt är på spänning så får man ont tillslut, om man omedvetet går omkring så. Som på vintern när man automatiskt oftast drar upp nacken när det är kallt, då kan man ju få ont!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • lövet2

Självklart behöver kroppen vila. Det är inte bara hjärnan som behöver det, utan kroppen behöver också den där totala avslappningen. Att man därför får ont i kroppen av för lite sömn - det trodde jag var allmän kunskap! Vid enstaka tillfällen av sömnbrist kanske man inte känner av det om man har en frisk kropp, men om sömnbristen blir långvarig så kommer nog ingen undan ...

• Stinky
    lövet2 skrev 2010-10-23 06:47:14 följande:
    Självklart behöver kroppen vila. Det är inte bara hjärnan som behöver det, utan kroppen behöver också den där totala avslappningen. Att man därför får ont i kroppen av för lite sömn - det trodde jag var allmän kunskap! Vid enstaka tillfällen av sömnbrist kanske man inte känner av det om man har en frisk kropp, men om sömnbristen blir långvarig så kommer nog ingen undan ...
    Klart jag vet att man KAN få ont i kroppen av sömnbrist, men frågan är alltså hur vanligt det är? Jag får det varje gång jag har sömnbrist. Min sambo påstår att han aldrig får det. Att jag har problem med värk sedan innan kan ju vara en bidragande orsak, men är nog mest intresserad av att få höra att jag inte är helt ensam helt enkelt (som nån slags tröst).
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • kakmamman
    kakmamman skrev 2010-10-23 00:58:01 följande:
    Vid sömnbrist utsöndras en del hormoner..

- adrenalin gör att vi kan ha högt tempo och hålla många bollar i luften och tycka att det är jättekul att ha koll på många saker och ha flera projekt på gång samtigt.

- noradrenalinet spänner musklerna och håller alla sinnen på helspänn.

- kortisolets uppgift är att stänga av, både fysiskt och psykiskt så att vi inte märker hur stressigt vi har det och hur trötta vi egentligen är.

*Om musklerna ständigt är på spänning så får man ont tillslut, om man omedvetet går omkring så. Som på vintern när man automatiskt oftast drar upp nacken när det är kallt, då kan man ju få ont!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Ont i kroppen vid för lite sömn.