• Snartmami

Är du medlem i den svenska kyrkan?

Tycker att det skulle vara intressant att veta ungefär hur det ser ut på FL kring medlemskapen i svenska kyrkan. Så är du medlem och troende eller inte? Eller har du kanske en annan tro?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du medlem i den svenska kyrkan?
  • lövet2

Ja, medlem men inte troende. Uppskattar däremot det jobb Svenska Kyrkan gör och använder mig av deras tjänster.

• Snartmami
    lövet2 skrev 2010-10-23 07:06:35 följande:
    Ja, medlem men inte troende. Uppskattar däremot det jobb Svenska Kyrkan gör och använder mig av deras tjänster.
    Okej, vilka tjänster och jobb tänker du på då? (bara nyfiken!)
  • Onkel Panter

Jag tror att jag är medlem fortfarande. Har velat gå ur så länge som jag varit en egentänkande individ, men det har inte blivit av än.

• Åttiotvåa

Är inte medlem och har aldrig varit det. Känns dock lite hycklande att jag går på babycafé där, men det finns inget annat sånt i vår by.

• Snartmami
    Onkel Panter skrev 2010-10-23 07:11:08 följande:
    Jag tror att jag är medlem fortfarande. Har velat gå ur så länge som jag varit en egentänkande individ, men det har inte blivit av än.
    Passa på nu, går du ur senast imorgon slipper du betala skatt för 2011...
  • Esmiso

va konstigt att vara medlem men inte alls troende...tycker jag

• Snartmami
    Åttiotvåa skrev 2010-10-23 07:16:32 följande:
    Är inte medlem och har aldrig varit det. Känns dock lite hycklande att jag går på babycafé där, men det finns inget annat sånt i vår by.
    Vi har babyträffar på kyrkan här också, men jag hållet mig till ÖF. Känner inte för att gå till kyrkans, men fanns det inget annat så skulle jag nog göra de endå..
  • Snartmami
    Esmiso skrev 2010-10-23 07:18:04 följande:
    va konstigt att vara medlem men inte alls troende...tycker jag
    Många är inskrivn vid födseln och har inte tagit tag i att gå ur.. Sen så finns ju visan att kistan får ligga ovanmark om man inte är med Cool
  • lövet2
    Snartmami skrev 2010-10-23 07:08:58 följande:
    Okej, vilka tjänster och jobb tänker du på då? (bara nyfiken!)
    Oj, det är ju hur mycket som helst!
    Jag går på Kyrkans ÖF. Kommunen lade ner sitt ÖF pga besparingar, så utan Kyrkan skulle vi stå där utan ÖF. Ungarna går på Kyrkans Miniorer resp Juniorer (helt gratis förstås precis som ÖF). Vi har döpt ungarna där och haft tillgång till gratis lokal för dopfikat. Vi har gift oss och haft ett antal begravningar. Just när det gäller avsnittet begravningar, så är det förstås också Kyrkan som hört av sig i samband med sorg i huset. Där kommunen inte har någonting för sörjande, där ställer Kyrkan upp både för att lyssna, för att vid behov hjälpa till med praktiska saker och för att - om man vill - sammanföra en med andra i en liknande situation.
    Musikcaféer och julkonserter (helt gratis förstås). Asylsökande som lämnats vind för våg av Migrationsverket får hjälp av kyrkan, både med det akuta klädbehovet och med att få komma in i samhället.

Bara några saker; det finns många fler ... :)
  • Snartmami
    lövet2 skrev 2010-10-23 07:31:51 följande:
    Oj, det är ju hur mycket som helst!
    Jag går på Kyrkans ÖF. Kommunen lade ner sitt ÖF pga besparingar, så utan Kyrkan skulle vi stå där utan ÖF. Ungarna går på Kyrkans Miniorer resp Juniorer (helt gratis förstås precis som ÖF). Vi har döpt ungarna där och haft tillgång till gratis lokal för dopfikat. Vi har gift oss och haft ett antal begravningar. Just när det gäller avsnittet begravningar, så är det förstås också Kyrkan som hört av sig i samband med sorg i huset. Där kommunen inte har någonting för sörjande, där ställer Kyrkan upp både för att lyssna, för att vid behov hjälpa till med praktiska saker och för att - om man vill - sammanföra en med andra i en liknande situation.
    Musikcaféer och julkonserter (helt gratis förstås). Asylsökande som lämnats vind för våg av Migrationsverket får hjälp av kyrkan, både med det akuta klädbehovet och med att få komma in i samhället.

Bara några saker; det finns många fler ... :)
    Oj de var mycket! :)
    Intressant att höra vad man ändå använder sig av hos kyrkan trots att man inte är troende. 
Svar på tråden Är du medlem i den svenska kyrkan?