• elinile

Enl. ortoptist är vår dotter kraftigt översynt, borde vi inte märkt något??

Var hos ortoptist i veckan med vår dotter då hon började skela för ett par månader sedan. Då jag fick veta att hon skulle ha glasögon blev jag helt knäckt och orkade varken fråga något eller ens fundera på vad hon sa. Igår kväll sökte jag lite på översynthet och de värden vi fick och fick fram att hon är kraftigt översynt på båda ögonen. Min man som var lite mer vaken när vi var där uppfattade aldrig att hon var översynt på sitt högra öga, utan enbart på det hon skelar med. Börjar undra om undersökningen verkligen gett rätt utslag.

Borde vi inte märkt något om hon har +5,5 på ena ögat och + 7,0 på andra? Var inne hos en optiker idag för att kika på lite bågar och vad jag förstod på henne så borde vi märkt att hon ser dåligt med de värdena. Någon som har barn med liknande värden?

• Svar på tråden Enl. ortoptist är vår dotter kraftigt översynt, borde vi inte märkt något??
  • naddiz

Min dotter har liknande värden som din och fick sina glasögon när hon var ca 3,2 år. Det har gått superbra och hon blev jätteglad första gången hon fick använda dem. Hon vill verklligen ha sina glasögon på sig så det är inga problem med varken glasögonen eller lappbehandlingen (3h/dag).

Enligt ortoptisten vi pratade med är det svårt att märka om ett litet barn är översynt då ögonen har en ackommodationsförmåga vilket gör att barnet ser bättre. Detta kan tillslut leda till att ögonen blir ansträngda vilket ofta leder till skelning. Vi märkte det tydligast då hon började skela alltmer. Jag blev lättad över att det "bara" var synfel som skelningen berodde på och inte någon äcklig tumör som tryckte på någon nerv.

Förhoppningsvis försvinner synfelet i takt med att ögonen utvecklas. MIn dotters farbror hade samma synfel och han slapp glasögonen när han blev 7 eller 8 år.

• Cia o krabaten

TS: Ni behöver inte alls märka att hon är översynt.
    Hon spänner ögonen och ser hyfsat bra iaf, men inte jättebra plus att ögonen går på högvarv hela tiden.
    Ofta kan det ge huvudvärk och ont i och runt ögonen. 

Skelningen handlar också om synfelet till viss del, varför glasögon är väldigt viktiga.
    Det ni gör nu kommer hon tacka er för när hon blir äldre! Men kanske inte gilla nu
    Skämt åsido är det otroligt viktigt att synen korrigeras nu, så fort och konsekvent som möjligt för att synen ska utvecklas ordentligt vilket den gör upp till ca 8-9 års ålder.
    Har man inte fått upp synskärpan innan dess är det svårt att få upp den sen tyvärr.

Glasögon är inte hela världen. Ungarna lär sig så himla bra att ha dem, men man får kanske vara lite envis i början. 

Lycka till!
    /CIa, optiker 

• DevilsDaughter

Vår dotter har också väldigt dålig syn, hon fyller 5 snart. Och vi anade inget alls innan! Det upptäcktes på 4-årskontrollen. Hon har nu haft glasögon i ca ett halvår och det går jättebra. Hon har aldrig klagat på att ha dem på sig. Antagligen för att hon helt enkelt ser så himla mycket bättre med dem! Hon hade sagt på dagis första dagen med glasögon vid matbordet när hon satt mitt emot fröken att nu ser jag dig!

• Smilla75
    DevilsDaughter skrev 2010-10-31 09:51:22 följande:
    Vår dotter har också väldigt dålig syn, hon fyller 5 snart. Och vi anade inget alls innan! Det upptäcktes på 4-årskontrollen. Hon har nu haft glasögon i ca ett halvår och det går jättebra. Hon har aldrig klagat på att ha dem på sig. Antagligen för att hon helt enkelt ser så himla mycket bättre med dem! Hon hade sagt på dagis första dagen med glasögon vid matbordet när hon satt mitt emot fröken att nu ser jag dig!
    Så skönt det måste vara för henne, så gulligt sagt!
  • bananflugan82

Men vad är det för fara att hon får ha glasögon? Håller med resten, det är ju bra att det har upptäckts tidigt! Våra killar är 9½ månad och har också något synfel, men vi vet inte vad än. Ska till ögonläkare nu i november och förhoppningsvis få veta lite mer.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • elinile

Tack för alla inlägg! Har pratat med ortoptisten igen och fått svar liknande era. Hade hon bara varit översynt hade hon inte fått glasögonen, utan det är främst för att få bukt på skelningen.

Ingen fara att hon får glasögon så, tycker bara att det känns tråkigt, framförallt för att hon är för liten att förstå varför hon måste ha dem. MEn kommer säkert vänja mig fort! Vi har hittat en båge som vi gillar och som passar henne bra. En liten lila Esprit-båge med små rosa blommor på sidorna. Får förmodligen hem glasögonen på fredag!

• TheLove

Undrar om någon finns kvar i tråden?

Hur gammal är din dotter TS? och hur har det gått för henne?

Min son har skelat i ett par månader men det blev värre i helgen så jag ringde ögonkliniken och fick en tid redan igår. (har stått i kö ett bra tag) Det konstaterades att sonen har +7 och +6,5 och vi har inte heller märkt annat än skelning och i vissa fall kisning.

Jag blev så lättad att det bara var glasögon som behövs och att vi förhoppningsvis slipper lapp för ögat och operation. Så jag tänkte inte mer på att det var ett stort synfel han hade. När vi träffade farmor och farfar sa de att han ser ju små detaljer i böcker, nått måste vara fel på resultatet... Men nu när jag läst (och även startat en egen tråd) förstår jag ju att det inte är ovanligt att de kan se ändå...

Åh jag är så lättad! Vad skönt att han snart får sina glasögon. Han är så glad för dem och frågade i bilen efter vi provat ut dem "vart är mina glasögon då?" Tokungen :) Han är 2½ får hoppas att det går bra med glasögonen...

• Hannathu

Min lillasyster fick glasögon när hon var ca fem år för att hon var kraftigt översynt men vägrade använda dom, så fort hon skulle titta på ngt så tog hon av sig glasögonen. Så föräldrarna gav upp, varför tvinga ungen att ha glasögon när hon hellre ville vara utan

Fem år senare hade hon perfekt syn....
    Nu i trettioårsåldern har hon bara terminalglasögon

• elinile
    TheLove skrev 2010-12-21 09:05:01 följande:
    Undrar om någon finns kvar i tråden?

Hur gammal är din dotter TS? och hur har det gått för henne?

Min son har skelat i ett par månader men det blev värre i helgen så jag ringde ögonkliniken och fick en tid redan igår. (har stått i kö ett bra tag) Det konstaterades att sonen har +7 och +6,5 och vi har inte heller märkt annat än skelning och i vissa fall kisning.

Jag blev så lättad att det bara var glasögon som behövs och att vi förhoppningsvis slipper lapp för ögat och operation. Så jag tänkte inte mer på att det var ett stort synfel han hade. När vi träffade farmor och farfar sa de att han ser ju små detaljer i böcker, nått måste vara fel på resultatet... Men nu när jag läst (och även startat en egen tråd) förstår jag ju att det inte är ovanligt att de kan se ändå...

Åh jag är så lättad! Vad skönt att han snart får sina glasögon. Han är så glad för dem och frågade i bilen efter vi provat ut dem "vart är mina glasögon då?" Tokungen :) Han är 2½ får hoppas att det går bra med glasögonen...
    Vår dotter är 1 1/2 år och det har gått fantastiskt bra med glasögonen! Trodde verkligen inte det, eftersom hon är en väldigt bestämd fröken...  I början bet hon bort sadlarna hela tiden, men nu gör hon det någon gång ibland bara och tror det är när de sitter för hårt på henne. Har varit lite knepigt att ställa in dem rätt tycker jag och jag är fortfarande inte riktigt nöjd, för tycker de sitter lite dumt vid näsan på henne. Förra helgen hade hon sönder dem, bröt av ena skalmen, så hon var utan i 2 dagar. När vi var inne hos optikern för att hämta dem fick vi prova ett par ggr innan de fick dem att sitta bra, då vi satte tid sådana där som går runt öronen nu istället och varje gång optikern gick iväg för att ställa in blev hon arg... På kvällen när hon skulle sova fick vi inte ens ta av henne dom, sötnosen!

Vi var på återbesök innan jul och det såg jättebra ut med glasögonen på! Ögat som hon skelar med står helt rakt och hon har rätt styrka på sina glas, så det känns skönt. Fick dessutom träffa läkare som kollade så hon inte hade något fel inuti ögat, men allt såg bra ut!

Visst önskar jag fortfarande att hon skulle kunna vara utan dem, men det känns otroligt bra att de hjälper så och förhoppningsvis ska ju skelningen bli bättre och t o m försvinna! Lycka till med allt!
  • naddiz

Jag skrev tidigare i tråden och ville bara säga att min dotter slipper lappbehandling 3h/dag nu. Hon skelar inget längre och det tidigare skelande ögat ser lika bra som det andra. (iaf enligt tavlan med bokstäverna) Vi fick dock order att använda lapp 1h var tredje dag framtill nästa läkarbesök. I februari får hon förmodligen nya glasögon mer lägre styrka.

Svar på tråden Enl. ortoptist är vår dotter kraftigt översynt, borde vi inte märkt något??