Inlägg från: ArtISkin |Visa alla inlägg
  • ArtISkin

PCO och behandling med Provera

Hej

Jag är 26 år och fick veta att jag har PCO för några månader sen. Har bara haft mens ca 3 gånger totelt i år. Nu har jag gått en behandling med Provera sen dess. Ätit dom i två veckor, sen uppehåll i två veckor, sen äta dem i två veckor, och åter igen uppehåll i tre veckor o.s.v. Men det har inte hänt så mycket. I början blödde jag trots att jag tog tabletterna, och vice versa. Men nu har det vart helt blodfritt i säkert över en månad. Jag tog min sista tablett igår. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, mer än att vänta och se. Min man och jag vill ha fler barn men hur ska det gå till när man inte ens har någon ägglossning.

Finns det någon annan som gått på samma kur och på samma sätt? Hur har det gått för er?

Tack på förhand

• Svar på tråden PCO och behandling med Provera
  • ArtISkin

Men VA Förvånad vad säger ni!!??? Varför går jag då på Provera för? Hon sa att tabletterna skulle göra att mitt system kickade igång men det har inte hänt något alls.

Jag får ta och ringa henne imorn då.

• ArtISkin

Men jag har ju inte fått någon blödning alls av provera. Hade mens en gång på sommaren. Det är allt.. Men sen jag började med provera har jag bara haft rosa flytningar i princip, några gånger. ingen riktig mens. Känner mig som ett missfoster när ingenting fungerar som det ska. Är bara 26 år gammal =/

• ArtISkin

Höstflickan - Vad behövde du göra för att få Prego?? Jag orkar inte med en massa prover och undersökningar igen. Jag borde väl bara kunna ringa till henne och säga hur det ligger till. Om det inte har hjälpt ska man ju få något starkare som någon sa.

• ArtISkin
    Finns det någon som testat äta rosenrot för att kicka igång ÄL? När vi försökte bli med barn förra gången slutade jag med minipiller och nästan ett halvår senare så hade jag inte haft en enda ÄL eller mens. Så jag läste mycket gott om rosenrot. Började äta 2 tabletter varje morgon och fjärde dagen fick jag tro det eller ej ÄL. Och 12 dagar senare kom mensen.  Var detta bara en tillfällighet? Kanske är värt att testa igen även om jag då inte hade fått diagnosen PCO än. Vad har ni hört eller upplevt?
  • ArtISkin
    Chan2 skrev 2010-11-03 10:05:09 följande:
    Jag är i samma sits, jag fick göra ett VUL där allt var som de skulle förutom att jag ej fick en normal mens. Förklarade att vi försökte bli gravida och ändå skriver läkaren ut Provera till mig. Dock så googlade jag en hel del så efter att jag ätit de 10 första tabletterna och min mens kom så struntade jag i att ta fler.

Detta var i April i år och jag har haft mens sedan dess men nu i oktober har jag samma problem igen som innan Provera. Ringde gyn idag för att få hjälp....

Hatar verkligen detta!! Gråter Vill ju ha ett fint Plus
    Vad sa dom på gyn? =/ Ja jag lider med dig. Men du har i alla fall mens. Tänk mig som inte har något alls. Här händer det fortfarande ingenting. Jag blir så trött på min egna kropp.
  • ArtISkin
    Chan2 skrev 2010-11-04 13:53:37 följande:
    Jahapp, nu ringde barnmorskan från gyn för att meddela mig vad läkaren sagt....

Du ska äta PROVERA har jag ju sagt! Fattar dom inte att man inte vill äta dom för att man vill bli gravid? Då tycker dom att du kan ju ej bli gravid utan mens som du inte får om du ej äter Provera.... känns som en ond cirkel man hamnat i.

Nu lämnar jag mitt hopp till rosenrot som jag läst så mycket om... får hålla tummarna.
    Ja precis så känner jag också, Dom vill att man ska äta provera, som inte hjälper =S Och ja testa rosenrot. Det fungerade för mig en gång. Nu är jag inne på min 8:e dag med rosenrot men ingen förändring tyvärr.
  • ArtISkin
    Chan2 skrev 2010-11-08 08:36:59 följande:
    Jag har ätit Rosenrot nu i 4 dagar (inte speciellt länge jag vet) men jag känner att de kanske bara drar ut på tiden... så idag tog jag min första Provera tablett och hoppas på att de fungerar och om/när jag får min mens så ska jag köra hårt med Rosenrot igen och hoppas på de bästa att allt ska fungera som de ska sen.

ArtlSkin: Hur går det för dig? Har du varit till läkaren igen och rådfrågat?
    Jag tycker du ska fortsätta med Rosenrot. Jag fick min mens efter tio dagar när jag börjat med rosenroten, så nu har jag fortsatt och ska fortsätta tlls jag får ÄL. OM jag får ÄL!!!! Det kan ju lika gärna dröja 3 månader igen innan innan nästa mens =/ Men jag hoppas att rosenroten ska hjälpa på traven.
  • ArtISkin
    Chan2 skrev 2010-11-08 16:02:58 följande:
    SERIÖST??! Och hur länge hade ni försökt bli gravida då? Antar att ni försökt ett tag... eller?

Jag överväger nu att prata med en annan läkare!
    Fick provera för 3 månader sen. Fick mens i lördags, så detta blir första försöket. Så nej, länge är det inte.
  • ArtISkin
    Längtarväntar skrev 2010-11-08 15:37:57 följande:
    Hade jag varit er hade jag övervägt att byta läkare!

JAg sökte hjälp efter p-piller stopp, jag tänkte att jag skulle få något att få igång mensen med och hade inte en tanke på att det kunde vara något fel. Direkt läkaren konstaterat att jag har PCO skrev hon ut provera till en början sen fick jag lämna blodprov för att kolla så det inte var något annat fel. Två dagar efter första besöket ringer hon och frågar om jag vill börja med pergotime direkt vid första mensen eller om jag ville vänta och äta provera i 3 omgångar för att kolla om det kom igång av sig självt. Så så snabbt kan det gå att få hjälp :)!
    Varför ska man byta läkare när man redan fått hjälp? Provera i tre omgångar så att det skulle kicka igång av sig själv. Fick mens i lördags så det blir första försöket nu OM det blir en ÄL av sig själv. Man måste ju vänta och se först om kroppen kommit igång innan man proppar i sig massa läkemedel. Jag tror dock inte det skulle vara några problem med att få medicinering om jag ringde om någon vecka och sa att provera inte hjälpt.
  • ArtISkin
    Längtarväntar skrev 2010-11-08 20:57:47 följande:
    Det är upp till var och en om man tycker man får tillräcklig hjälp så är du nöjd är väl det bra :).
    I mitt fall var det så att min läkare inte trodde det skulle spela någon roll om jag åt provera i 3 omgångar för det skulle inte komma igång av sig självt ändå, och hon hade rätt. Pergotime funkade inte på mig så nu håller jag på med min tredje omgång med puregon sprutor.
    Ja precis. Nej jag vet inte ju inte än om jag är nöjd. Men om jag lyckas få min ÄL nu denna månaden så kommer jag nog vara det. Och om det fortsätter så. Kommer det inte igång så får jag väl ringa och prata med gyn om någon annan medicinering. Men om det ska gå så långt som till annat än tabletter så får det vara. Vi har redan två barn och blir det inga fler så kommer vi ändå vara nöjda.
  • ArtISkin
    Längtarväntar skrev 2010-11-09 09:27:16 följande:
    Okej. Ja, om man försöker bli gravid och spec om man försökt ett tag och har PCO så borde man få välja om man vill ha pergotime direkt. Nu fick ju jag göra det men de borde vara så överallt :). Hur länge har ni försökt?

Om du trycker på citat knappen så blir det inga missförstånd :).
    Blir första försöket nu.
Svar på tråden PCO och behandling med Provera