• ArtISkin

PCO och behandling med Provera

Hej

Jag är 26 år och fick veta att jag har PCO för några månader sen. Har bara haft mens ca 3 gånger totelt i år. Nu har jag gått en behandling med Provera sen dess. Ätit dom i två veckor, sen uppehåll i två veckor, sen äta dem i två veckor, och åter igen uppehåll i tre veckor o.s.v. Men det har inte hänt så mycket. I början blödde jag trots att jag tog tabletterna, och vice versa. Men nu har det vart helt blodfritt i säkert över en månad. Jag tog min sista tablett igår. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, mer än att vänta och se. Min man och jag vill ha fler barn men hur ska det gå till när man inte ens har någon ägglossning.

Finns det någon annan som gått på samma kur och på samma sätt? Hur har det gått för er?

Tack på förhand

• Svar på tråden PCO och behandling med Provera
  • Fimpen72

Jag förstår inte riktigt hur din läkare tänker. Du får ju inte ÄL av provera, möjligtvis om kroppen hoppar igång pga blödningarna...
    Men vill du ha ÄL ska du be om Pergotime.

Jag har PCO och mens 1-2ggr/år.
    Jag får jättebra ÄL av Pergotime och har idag tre barn =)

Tycker du ska ringa din läkare och fråga hur denne har tänkt. Provera brukar användas före en pergotimekur.
    Man äter isf Provera för att få blödning och när du fått mens/blödning börjar du äta Pergotime.

• Ladycocos

Jag säger som Fimpen, förstår inte hur din läkare tänker!!

Jag har också PCO, och behöver Pergotime för att få igång min ÄL. Sen så följer min läkare upp det med VUL (För det finns en risk att få för många mogna blåsor), och när vi kring ca dag 12 sett att det finns en eller max 2 mognande blåsor så får jag börja kolla med ÄLstickor för att hitta exakt ÄL.. (Jag köper storpack från www.planera-graviditet.se för att inte ruinera mig, det går ju ett antal stickor varje månad)

• ArtISkin

Men VA Förvånad vad säger ni!!??? Varför går jag då på Provera för? Hon sa att tabletterna skulle göra att mitt system kickade igång men det har inte hänt något alls.

Jag får ta och ringa henne imorn då.

• Ladycocos

Jag får också äta Provera! Men bara INNAN en kur pergo!!!!!

Provera sätter liksom igång systemet, så att man får en mens, sen på normalt dag 5-9 äter man en tablett Pergotime, och det är den som sen ger en ÄL!!!

Se bara till att hon följer upp dig med VUL när du äter Pergo! När jag äter fulldosen får jag måånga mogna blåsor. Andra behöver öka dosen....

När man sen har fått ÄL av Pergo så får man normalt mensen och behöver inte mera Provera, bara att fortsätta Pergo på nästa dag 5 (såvida man inte lyckas med att bli gravid)

• ArtISkin

Men jag har ju inte fått någon blödning alls av provera. Hade mens en gång på sommaren. Det är allt.. Men sen jag började med provera har jag bara haft rosa flytningar i princip, några gånger. ingen riktig mens. Känner mig som ett missfoster när ingenting fungerar som det ska. Är bara 26 år gammal =/

• Ladycocos

Då behöver du helt enkelt något starkare! För av Provera ska man få mens direkt! Inget man ska behöva knapra under långa perioder! Oroa dig inte, det finns en massa olika saker de kan behandla dig med!!

• Höstflickan83
    ArtISkin skrev 2010-10-26 18:54:34 följande:
    Men jag har ju inte fått någon blödning alls av provera. Hade mens en gång på sommaren. Det är allt.. Men sen jag började med provera har jag bara haft rosa flytningar i princip, några gånger. ingen riktig mens. Känner mig som ett missfoster när ingenting fungerar som det ska. Är bara 26 år gammal =/
    Här har du en till som är 26 år och som känner att ingenting fungerar. Jag däremot får mens av provera och har precis påbörjat min första Pergokur, jag får dock inte göra ultraljud under kuren.... :S
  • ArtISkin

Höstflickan - Vad behövde du göra för att få Prego?? Jag orkar inte med en massa prover och undersökningar igen. Jag borde väl bara kunna ringa till henne och säga hur det ligger till. Om det inte har hjälpt ska man ju få något starkare som någon sa.

• ArtISkin
    Finns det någon som testat äta rosenrot för att kicka igång ÄL? När vi försökte bli med barn förra gången slutade jag med minipiller och nästan ett halvår senare så hade jag inte haft en enda ÄL eller mens. Så jag läste mycket gott om rosenrot. Började äta 2 tabletter varje morgon och fjärde dagen fick jag tro det eller ej ÄL. Och 12 dagar senare kom mensen.  Var detta bara en tillfällighet? Kanske är värt att testa igen även om jag då inte hade fått diagnosen PCO än. Vad har ni hört eller upplevt?
Svar på tråden PCO och behandling med Provera