• Anonym (irriterad)

Kollegor som går ner i arbetstid kräver att bara få tidiga dagar :-(

Jag jobbar på en förskola med 8 anställda på 2 avdelningar och de arbetar så här:

Jag: 100%
    Kollega 1: 100%
    Kollega 2: 100%
    Kollega 3: 3,5 timmar om dagen (sjukskriven resten)
    Kollega 4: 6,5 timmar om dagen
    Kollega 5: 4 timmar om dagen (resten sjukskriven)
    Kollega 6: 6 timmar om dagen
    Kollega 7: 100%

Vi har öppet 6.30-18.30 och det är ofta mest barn mellan 8-16-30.

De kollegor som inte arbetar 100% arbetar så dels pga sjukskrivning eller för att de har gått ner i tid pga barn eller hund hemma.

Det som blir problematiskt när vi ska lägga schema är att de som inte jobbar 100% kräver att få jobba så att de slutar senast 15.00 om dagarna och de vill inte ta stängningar.

Hur ska man få dem att förstå att bara för att man har gått ner i tid så betyder det inte att man får sluta tidigt på eftermiddagarna? Ibland kanske man får jobba tex: 10-16.30 tex.

• Svar på tråden Kollegor som går ner i arbetstid kräver att bara få tidiga dagar :-(
  • Claris

ja,det går ju inte att en alltid tar stängning,om den inte vill förståss. Man måste ju dela lite.
    visst,hämta barn,men har man en partner,måste ju denna kunna hämta ibland. Är man sjukskriven kan man ju jobba senare,fast kortare tid.

man får väl skriva önskemål,vilka dagar som verkligen kanske inte funkar och utgå från det.

• MissLillan

Ni kan inte försöka ha ett rullande schema? Där man byter tider med varann.. Så de som jobbar kanske 3,5-4h är och täcker upp när det är mycket barn ex. förmiddag lunch och de som jobbar 6-6,5h jobbar lite omlott. De som jobbar 100% och 6-6.5h om dagen kan både öppna och stänga på det viset och de som jobbar lite under 4h får jobba då det är som mest att göra på dagen.

• Nathie

Har man små barn på dagis är det dom flesta som inte vill ha sina barn på dagis allt för sent så jag förstår om dom vill gå till 15.
    Men dom kankse kan ta en stängning i veckan för att underlätta lite, men oftast måste man täcka upp förmiddagen för att det är mest barn då.

• Mummy

Men självklart ska de också stänga avdelningen! Inget snack om saken. Väljer man ett yrke där man jobbar så pass länge är det ett val de själva gjort och får leva efter.
    Ni andra ska inte alltid behöva stänga bara för att ni inte årkar ha samma saker hemma som gör att ni ska gå tidigare.
    Har ni pratat med er chef om det? Jag skulle absolut tagit upp det. Alla ska ha samma förutsättningar att sluta tidigrae/senare oavsett orsak

/Blivande förskollärare och tvåbarnsmamma

• MariaElionora
    Mummy skrev 2010-10-24 09:24:36 följande:
    Men självklart ska de också stänga avdelningen! Inget snack om saken. Väljer man ett yrke där man jobbar så pass länge är det ett val de själva gjort och får leva efter.
    Ni andra ska inte alltid behöva stänga bara för att ni inte årkar ha samma saker hemma som gör att ni ska gå tidigare.
    Har ni pratat med er chef om det? Jag skulle absolut tagit upp det. Alla ska ha samma förutsättningar att sluta tidigrae/senare oavsett orsak

/Blivande förskollärare och tvåbarnsmamma
    fast är man ensamstående kan det vara omöjligt att ha stängningar och öppningar. de måste ju de andra acceptera.
  • MariaElionora

min kompis som är förskollärare jobbar 9-15 varje dag och det funkar perfekt.

• CoolJen

Jag kan förstå att den som dragit ner på arbetstid pga barn kanske inte kan ta stängning. För tex om den då ska jobba till 18.30, ska personen så börja runt 12? Vilken förskola låter barnen dyka upp vid tolv??
    och oftast vaknar barn tidigt, vilket gör att det blir en väldigt lång och sen dag för barnet + att om man själv har barn + stängning så har redan den andra förskolan stängt.

De som är sjukskrivna kan ju oxå kanske ha svårt att ex ta en egen stängning, nu vet ju jag inte varför de är sjukskrivna...men ex så kanske det inte är lägligt att vara själv med barngruppen(gäller ju samma vid öppning)

För personen som har hund borde det kvitta vilken tid, hunden är ensam hemma lika många timmar ändå.

Självklart tycker majoriteten att det är skönt att sluta tidigt så stå på dig så att det blir så rättvist som möjligt.

• Anonym (?)
    MariaElionora skrev 2010-10-24 09:34:08 följande:
    min kompis som är förskollärare jobbar 9-15 varje dag och det funkar perfekt.
    Vi som jobbar i butik då. Det är öppet till 20 o är hemma till 21. Tror du att jag skulle kunna kräva att sluta 15 för att jag går ner i tid?? Såklart inte, det skulle ju inte vara så schysst mot kollegor o det är absolut ingen rätt man har! Alla måste ju stänga ibland. Även den som inte har småbarn, hund osv vill väl också komma hem i tid ibland?

O det är väl super bra att det funkar för din kompis men verkligheten ser ju inte ut så överallt!
  • Nightmare

Rullande schema där alla har en chans att gå hem tidigt och även stänga. Det är rättvist!

Bara för att man går ner i tid betyder det inte att man slutar tidigt!

• Anonym

På stället jag är på har alla oavsett antal timmar dom jobbar en öppning och en stängning, på fredagar så har man gjort så att det finns fyra veckor (rullande schema?) så att alla får sluta tidigt en fredag. 

Svar på tråden Kollegor som går ner i arbetstid kräver att bara få tidiga dagar :-(