• Anonym (irriterad)

Kollegor som går ner i arbetstid kräver att bara få tidiga dagar :-(

Jag jobbar på en förskola med 8 anställda på 2 avdelningar och de arbetar så här:

Jag: 100%
    Kollega 1: 100%
    Kollega 2: 100%
    Kollega 3: 3,5 timmar om dagen (sjukskriven resten)
    Kollega 4: 6,5 timmar om dagen
    Kollega 5: 4 timmar om dagen (resten sjukskriven)
    Kollega 6: 6 timmar om dagen
    Kollega 7: 100%

Vi har öppet 6.30-18.30 och det är ofta mest barn mellan 8-16-30.

De kollegor som inte arbetar 100% arbetar så dels pga sjukskrivning eller för att de har gått ner i tid pga barn eller hund hemma.

Det som blir problematiskt när vi ska lägga schema är att de som inte jobbar 100% kräver att få jobba så att de slutar senast 15.00 om dagarna och de vill inte ta stängningar.

Hur ska man få dem att förstå att bara för att man har gått ner i tid så betyder det inte att man får sluta tidigt på eftermiddagarna? Ibland kanske man får jobba tex: 10-16.30 tex.

• Svar på tråden Kollegor som går ner i arbetstid kräver att bara få tidiga dagar :-(
  • Anonym (90 %)
    Anonym (förälder) skrev 2010-10-24 19:13:52 följande:
    Wow, det är ju helt fantastiskt. Jag som trodde att arbetsförläggningen ska ske i samråd med chefen. Nu slipper jag bråka med henne Vad är det för lagrum som reglerar detta? Vill veta, så jag kan Googla fram det och sticka det under näsan på henne
    Det där tror jag inte riktigt stämmer. I föräldraledighetslagen står det så här:

Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut
    vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga
    ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan
    förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens
    verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke
    förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över
    arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under
    arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än
    arbetsdagens början eller slut.

Jag har också haft denna diskussion med min chef, jag vill jobba 90 % och förlägga ledigheten till 2 halvdagar varannan vecka men enl chefen så medför det påtaglig störning i verksamheten och hänvisar till en heldag varannan vecka istället.

TS: Jag tycker det verkar självklart att även de som jobbar deltid får hjälpa till med öppningar och stängningar i förhållande till den procent de jobbar som någon i tråden hade gjort en bra uträkning på.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (90 %) skrev 2010-10-24 20:07:51 följande:
    Det där tror jag inte riktigt stämmer. I föräldraledighetslagen står det så här:

Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut
    vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga
    ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan
    förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens
    verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke
    förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över
    arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under
    arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än
    arbetsdagens början eller slut.

Jag har också haft denna diskussion med min chef, jag vill jobba 90 % och förlägga ledigheten till 2 halvdagar varannan vecka men enl chefen så medför det påtaglig störning i verksamheten och hänvisar till en heldag varannan vecka istället.

TS: Jag tycker det verkar självklart att även de som jobbar deltid får hjälpa till med öppningar och stängningar i förhållande till den procent de jobbar som någon i tråden hade gjort en bra uträkning på.
    Ja, jag tyckte väl att det lät lite för bra för att vara sant. Jag anser mig vara tämligen insatt och har läst rätt mycket juridik, det var därför jag blev så förvånad - och glad! - när jag fick höra om det här. Väntar fortfarande på att personen ska återkomma med lagrum. Jag hoppas verkligen att det finns
  • Anonym

tja enligt resonemanget att 100% bara ska sköta öppning/stängning så vore det väl rimligt-och då ta alla utvecklingsamtal fast det klart då skulle det krävas mer planeringstid så då skulle ju deltidaran få gå ner i planeringstid-har de inga samtla behövs ju inte så mycket planeringstid heller....toro inte det skulle vara så populärt bland deltidarna...

• Flina78

Läser lite i tråden och inser att min arbetsgivare är fantastisk för mig som har småbarn. Jag kan i stort sett lägga vilket schema jag själv önskar. Har kortat ner en dag så jag slutar tidigare och bytt en kväll mot dag för att jag ska kunna hämta lilleman på förskolan. Vill jag kan jag ändra mer.

• Mammatilltvåprinsar

Är man föräldraledig på deltid har man ju ganska mycket att säga till om när det gäller sina tider. I lång utsträckning är det arbetstagaren som avgör och endast om arbetsgivaren kan bevisa att det inte går att lösa på annat sätt får msn backa.

• Anonym (90 %)
    Anonym (förälder) skrev 2010-10-24 20:09:27 följande:
    Ja, jag tyckte väl att det lät lite för bra för att vara sant. Jag anser mig vara tämligen insatt och har läst rätt mycket juridik, det var därför jag blev så förvånad - och glad! - när jag fick höra om det här. Väntar fortfarande på att personen ska återkomma med lagrum. Jag hoppas verkligen att det finns
    Jag också! Hoppas det finns! Hade gjort mig också lyckligGlad
  • Anonym (irriterad)
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-10-24 20:17:57 följande:
    Är man föräldraledig på deltid har man ju ganska mycket att säga till om när det gäller sina tider. I lång utsträckning är det arbetstagaren som avgör och endast om arbetsgivaren kan bevisa att det inte går att lösa på annat sätt får msn backa.
    Hos oss så är det ingen som är föräldraledig utan de har bara gått ner i tid utan att ta ut föräldraledighet.
    Det är inte bara vi som jobbar 100% som har hand om inskolningar, nu i höst hade jag och tjejen som arbetar 3,5 timmar om dagen hand om 3 inskolningar.

Jag förstår att man vill kunna hämta tidigare/vara hemma med sin hund/hålla på med sitt fritidsintresse på eftermiddagarna men har man inte detta i åtanke när man söker jobb på en förskola? Om behovet finns ska förskolan vara öppen 06.30-18.30 och då måste väl tanken ha slagit en att det kan bli olika schematider i det tidspannet? Eller förväntar man sig bara att få som man vill?
  • anyXX

Konstigt sätt att resonera. Tycker chefen borde berätta för alla vad som gäller? På mitt jobb (bibliotek) jobbar ALLA varsin kväll (till 19) oavsett hur många procent man jobbar. borde väl vara samma på en förskola?

Iris 080308 & Nils 100319
  • Anonym (90 %)
    Anonym (irriterad) skrev 2010-10-24 20:27:25 följande:
    Hos oss så är det ingen som är föräldraledig utan de har bara gått ner i tid utan att ta ut föräldraledighet.
    Det är inte bara vi som jobbar 100% som har hand om inskolningar, nu i höst hade jag och tjejen som arbetar 3,5 timmar om dagen hand om 3 inskolningar.

Jag förstår att man vill kunna hämta tidigare/vara hemma med sin hund/hålla på med sitt fritidsintresse på eftermiddagarna men har man inte detta i åtanke när man söker jobb på en förskola? Om behovet finns ska förskolan vara öppen 06.30-18.30 och då måste väl tanken ha slagit en att det kan bli olika schematider i det tidspannet? Eller förväntar man sig bara att få som man vill?
    Det är ju ändå de flesta dagarna i veckan de får eftermiddagarna fria, om de måste jobba en sen kväll i veckan kan väl inte det vara hela världen när de får 4 tidiga dagar, vilket de flesta människor inte har.
  • Anonym (90 %)
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-10-24 20:17:57 följande:
    Jag har inget att säga till om, jag är hänvisad till heldagar och inte ens vilken dag i veckan jag vill vara ledig får jag bestämma själv utan chefen säger tisdagar är enda dagen som fungerar, de andra dagarna är det redan andra som är föräldralediga. Vad jag ser så skulle det funka med 2 halvdagar på 14 dagar men chefen verkar inte alls vilja se den möjligheten utan säger bara att halvdagar fungerar inte.
Svar på tråden Kollegor som går ner i arbetstid kräver att bara få tidiga dagar :-(