• grind

När ska exprimenterandet med våra barn upphöra?

Är som förälder mycket upprörd över hur vi uppfostrar barn i dagens Sverige.

Trots att det kommer larmrapport på larmrapport om ungas ökade psykiska ohälsa är det ingen som vill eller vågar att ändra uppfostran till en sund uppfostran som utgår från barnens bästa istället för feministiska intressen. 

Det är kränkande för små barn att genusvetare går runt och experimenterar med dem som om de vore råttor. Ett människoliv ska aldrig utnyttjas på det sättet. Även om allt fler medborgare börjar inse allvaret och se konsekvenserna så har en liten feministisk minoritet stor makt över dessa områden.

Min fråga till er är när tror ni att Sverige kommer att lämna feminismens sjuka uppfostringsmetoder och istället sätta barnet i centrum?  

• Svar på tråden När ska exprimenterandet med våra barn upphöra?
  • Annaïck
    grind skrev 2010-10-24 15:55:55 följande:
    Du tycks inte förstå att grupptryck alltid kommer  finnas där och avvikare kommer alltid straffas. Det är inte det som den här frågan handlar om utan om du som förälder vill att ditt barn ska bli en avvikare som kommer att bli straffad.

och sexualitet har visst med uppfostran att göra. Det finns det ett antal studier som visar. Sexualitet är en gråzon där vi föds mer eller mindre hetero eller homosexuella och där vi sedan förflyttar oss i gråzonen genom vår miljö.  
    det där är ju bara bullshit. Finns väl massor av "vanliga" heterosexuella familjer som ger barnen en traditionell uppfostran som får homosexuella barn!
  • lennartsdotter
    abominative skrev 2010-10-26 14:16:55 följande:
    Det där blev eventuellt lite fel. Grå hjärnsubstans är kanske inte anledning till just barnens val av leksaker. Det jag ville poängtera är iaf att det är skillnad på män och kvinnors hjärnor, oavsett vi vill det eller inte.
    Men så har vi ju då "problemet" att det finns stora skillnader inom grupper också. Dessutom påverkar miljön! Jo, faktiskt. Miljön kan påverka genuttryck och således hjärnans fysiologiska uppbyggnad. Alldeles nyligen kunde man visa att kvinnor får mer grå hjärnsubstans efter de blivit mammor. Hypothalamus kan växa till genom spatial träning osv.

Så även om man kan mäta upp generella skillnader på hjärnors utseende kan man inte rakt av säga att det beror på gener. Det är lite sådant som sätter oss som pysslar med beteendeekologi i skiten, det är förbannat svårt att reda ut hur mycket som beror på gener resp. miljö. Tvillingsstudier ger en vägledning men det räcker liksom inte enbart,
  • Lumen

Nej jag tror inte att det har något att göra med feminism men helt enkelt hur man inte värderar psykisk ohälsa, den mer osynliga delen av en människa. Jag upplevde psykisk ohälsa en tid i senare tonår den hade anknytning till att vuxenvärlden pratade inte om känslor, känslolivet så länge betygen var bra i skolan så var 'allt bra'. Det är inte så för alla, för att alla som mår dåligt är inte heller utåtagerande. Det blir bara dem som syns och hörs mest som får komma till en kurator medan andra lever i det tysta tills man når sin bristningsgräns.

Skolor har inte heller särskilt mycket intresse av att följa barns och ungdomars utveckling från ett helhetsperspektiv av människan utan att vänta på synliga problem så det finns stora kommunikationsproblem.

Jag anser då att t.ex skolkuratorer skulle kunna spela en avgörande roll så mer direkt kontakt med alla barn och ungdomar genom deras tid i t.ex. skolan där man följer, utvärderar så att även en kurator är med på föräldrasamtal 1 gång om året. Jag tror då att man skulle kunna hitta fler sätt att förebygga psykisk ohälsa hos barn och ungdomar.

• Selfish Geene
    DrKejs skrev 2010-10-26 09:56:25 följande:
    Vilken konstig bild av jämställdhet du har. Handlar inte jämställdhet om lika möjligheter, skyldigheter och rättigheter? Lika utfall är inte jämställdhet.
    Jag pratar om delat ansvar, inte delad arbetsbörda. (vem som plockar ur diskmaskinen flest gånger har väldigt lite med jämställdhet att göra)
  • supersemlan
    DrKejs skrev 2010-10-26 14:00:16 följande:
    Varför skulle du svara nej? Varför är vi inte jämställda om vi kommer överens om en arbetsfördelning som vi båda är nöjda med?
    Du sa ju själv att jämställdhet handlar om lika möjligheter, skyldigheter och rättigheter, och det håller jag med om. Jag vet iofs inte vad du menar med "klassiska normer" för arbetsfördelning, men det jag föreställer mig då är ett förhållande där båda parter faktiskt inte har samma skyldigheter och möjligheter. Har den ena den huvudsakliga försörjningsbördan och den andra det huvudsakliga ansvaret för barn och hushåll har de i praktiken varken samma möjligheter eller skyldigheter. 

Jämställdhet är ju ett åtråvärt begrepp, så jag förstår mycket väl att man vill göra anspråk på det - även om jag tycker att det är rakare att stå för det, om man är nöjd med att leva ojämställt. Brist på jämställdhet behöver ju inte alls vara ett problem i det individuella fallet. 
  • Plutteli
    DrKejs skrev 2010-10-26 12:03:38 följande:
    Ok, så om jag och min sambo kommer överens om att dela upp arbetet enligt klassiska normer och båda är nöjda så är vi jämställda?
    Så länge allt arbete värderas lika högt så ja.
  • MammaG
    DrKejs skrev 2010-10-26 14:02:30 följande:
    Sannolikheten att era söner blir kriminella är mycket högre; sannolikheten att de råkar ut för problem i framtiden är mycket högre.
    Vilket sanslöst skitsnack.
    Det handlar om vilka värderingar man ger sina barn, och jag (och andra ensamstående mammor) är precis lika kapabla, om inte bättre, att lära våra söner respekt för både andra och sig själva som män är.
  • Didaj
    grind skrev 2010-10-26 06:05:06 följande:
    Jag har inte pratat om rosa och blått. Jag talar om att vi att vi i feminismens namn har utvecklat ett samhälle där dels människor mår dåligt och där vi dessutom bäddar för vår egen civilisations undergång. 
    Det där var en luddig formulering. Vi har skapat ett samhälle som DU tror mönniskor mår dåligt för att vi uppfostrar våra barn mer jämställt där barnet själv får bestämma vad han/hon ska han på sig eller leka för lekar. Detta kallar du vår civilisations undergång? Jag kallar det modernt.
  • MammaG
    abominative skrev 2010-10-26 14:06:29 följande:
    Feminister vill ju inte det iaf.  Jag är humanist, jag vill att alla människor ska ha samma rättigheter och förutsättningar oavsett om de är kvinnor eller män, gamla eller unga, svarta eller vita. Hade jag varit politiskt aktiv maskulinist hade jag fokuserat mitt arbete på att göra det bättre för män, inte hjälpa kvinnor.

Jämställdhet ska vara för alla, inte bara för vissa.

Jag skulle aldrig sätta mitt barn i ett genusdagis. Är helt övertygad om att det där finns befängda feminister som är missnöjda med sin egen situation i samhället och därför medvetet eller omedvetet projicerar sin misär på barnen, särbehandlar efter kön.

Anledningen till att pojkar gillar att leka med mer tekniska leksaker är för att de har 6 gånger mer grå hjärnsubstans än flickor, inte för att de blir uppfostrade till det.

uit.no/getfile.php?PageId=1935&FileId=467
    Så att min son föredrar böcker och djur beror på att han har mindre grå hjärnsubstans? Eller har jag redan fördärvat honom *sarkasmen dryper*
  • DrKejs
    Selfish Geene skrev 2010-10-26 14:37:24 följande:
    Jag pratar om delat ansvar, inte delad arbetsbörda. (vem som plockar ur diskmaskinen flest gånger har väldigt lite med jämställdhet att göra)
    Så om vi delar upp ansvaret så att hon ansvarar för vissa delar och jag för andra delar, är vi jämställda då?
Svar på tråden När ska exprimenterandet med våra barn upphöra?