Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Det beror väl på hur avancerad analys du vill göra..
    Är det en skoluppgift? i så fall vad står i den?

Det jag lärt mig är att ta ut subjekt och predikat först, sen undersöker man de kommande orden för att se vilka satsdelar de är (hur de hänger ihop med subjektet och predikatet). Undersök om det är en passiv eller aktiv sats (t.ex. har betydelse om det är adverbial eller agent)

Exempel:
    jag sitter i vardagsrummet.

Jag subjekt
    sitter predikat
    vardagsrummet: rumsadverbial

• Anova
    MrsMommy skrev 2010-10-24 23:05:28 följande:
    Jag tror nog att jag ska kunna hjälpa dig, är grammatiknörd och språklärare, men måste få lite klarhet i vilken nivå vi snackar. Läser du på universitetsnivå? Vilket ämne? Vilken kurs? Jag håller själv på att sätta mig in i ytterligare ett sätt att analysera språk ur ett grammatiskt perspektiv där samma ord används på lite nya sätt... Jag har bra koll på Chomsky sedan innan och sätter mig nu in i en mer pragmatisk analys.

Hur mycket förkunskaper har du? Att börja titta på predikativ om man inte vet vad en huvudsats är blir kanske lite svårt, ett steg i taget, liksom.
    Här har vi ett proffs! överlåter förklaringen till dig
  • Anova
    Clotilda skrev 2010-10-24 23:16:47 följande:

Ja, det ska vara ganska avancerat. Alla delar i en mening ska kunna analyseras. Antar att meningarna inte är sådär överdrivet svåra, men det är hur som helst alldeles för svårt för mig.

Det är på universitetsnivå och det kommer bli tenta på det hela så det är ingen speciell uppgift utan jag ska kunna i allmänhet. (Gäller i övrigt inte bara satser utan även fraser, ordklasser, morfem, fonem och så vidare).

Då överlåter jag till Trasan99.. Det var 13 år sedan jag senast pluggade språk på universitetsnivå.
Svar på tråden Satslära