Satslära
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Denna sida kanske kan hjälpa dig?
http://www.satsdelar.se/
Tack, jag tittar på den nu och ser om den hjälper mig.
Nej, den hjälpte mig nog inte så mycket. Det ska vara satsanalys enligt Svenska akademiens språklära (Hultman).
Här är ett urval av grejerna jag inte fattar:
I hur många olika led kan man analysera en sats? Alltså finns det satser i satser på samma sätt som det finns fraser i fraser? Vad tar man ut först? Huvudsats och bisats? Subjekt och predikat? När börjar man ta ut direkt objekt, indirekt objekt, satsadverbial, predikativ etc?
Vilket för mig in på nästa förvirrade område - vad är allt det där?
Partikeladverbial
Objekt
Objektliknande adverbial
Predikativ
Fria adverbial
etc.
Och hur förkortas de i själva satsanalysen?
Jag tror nog att jag ska kunna hjälpa dig, är grammatiknörd och språklärare, men måste få lite klarhet i vilken nivå vi snackar. Läser du på universitetsnivå? Vilket ämne? Vilken kurs? Jag håller själv på att sätta mig in i ytterligare ett sätt att analysera språk ur ett grammatiskt perspektiv där samma ord används på lite nya sätt... Jag har bra koll på Chomsky sedan innan och sätter mig nu in i en mer pragmatisk analys.
Hur mycket förkunskaper har du? Att börja titta på predikativ om man inte vet vad en huvudsats är blir kanske lite svårt, ett steg i taget, liksom.
Det beror väl på hur avancerad analys du vill göra..
Är det en skoluppgift? i så fall vad står i den?
Det jag lärt mig är att ta ut subjekt och predikat först, sen undersöker man de kommande orden för att se vilka satsdelar de är (hur de hänger ihop med subjektet och predikatet). Undersök om det är en passiv eller aktiv sats (t.ex. har betydelse om det är adverbial eller agent)
Exempel:
jag sitter i vardagsrummet.
Jag subjekt
sitter predikat
vardagsrummet: rumsadverbial
Jag läser en grammatisk grundkurs på universitet och vi har läst från fonem via ordklasser och är nu på satslära. Det är högt tempo och alldeles för svårt för mig. Jag skulle behöva få det lite förenklat för mig. Huvudsats har jag koll på. =) Det är meningen att vi ska kunna analysera varje ord i hela meningar, inklusive bisatser, och jag sitter här och förstår inte ens föreläsningspapperen.
Ja, det ska vara ganska avancerat. Alla delar i en mening ska kunna analyseras. Antar att meningarna inte är sådär överdrivet svåra, men det är hur som helst alldeles för svårt för mig.
Det är på universitetsnivå och det kommer bli tenta på det hela så det är ingen speciell uppgift utan jag ska kunna i allmänhet. (Gäller i övrigt inte bara satser utan även fraser, ordklasser, morfem, fonem och så vidare).
Ja, det ska vara ganska avancerat. Alla delar i en mening ska kunna analyseras. Antar att meningarna inte är sådär överdrivet svåra, men det är hur som helst alldeles för svårt för mig.
Det är på universitetsnivå och det kommer bli tenta på det hela så det är ingen speciell uppgift utan jag ska kunna i allmänhet. (Gäller i övrigt inte bara satser utan även fraser, ordklasser, morfem, fonem och så vidare).
Okej, en huvudsats kan stå själv, det kan inte en bisats. T.ex. Jag gillar katter, eftersom jag hade en katt som barn.
Testa att se om någon sats (som alltid består av subjekt och predikat samt ofta mer info) kan står själv. "Jag gillar katter." Kan står själv = huvudsats. "Eftersom jag hade en katt som barn." Inte lika bra = bisats. Det finns något som kallas BIFF-regeln, i en Bisats kommer Inte Före det Finita (personböjda) verbet. Vilket verb är personböjt? I den första satsen är det gillar, i den andra är det hade. Skulle du sätta inte före eller efter verbet? "Jag gillar inte katter." = före, alltså inte bisats. "Eftersom jag inte hade en katt som barn." = efter, alltså bisats. Hänger du med?
Kan du ta ut subjekt och predikat? Det är liksom grunden. Sedan pratar man om direkt och indirekt objekt, det kallades ackusativobjekt och dativobjekt när jag gick i skolan (kallas även så om man undervisar i tyska). Man använder frågorna:
Vad händer? (Predikat)
Vem utför predikatet? (Subjekt)
Vad/vem + P + S? (Direkt objekt) T.ex. "Vad gillar jag? Svar: katter", katter är alltså direkt objekt.
Åt/till/för vad/vem +P + S + DO? (Indirekt objekt) T.ex. "Till vem skickade hon brevet? Till Kalle" Kalle är indirekt objekt
Sedan finns det ofta en massa adverbial som ger mer info, de vanligaste är
Var? Rumsadverbial
När? Tidsadverbial
Hur? Sättsadverbial
Satsadverbial påverkar hela satsen, t.ex. inte eller kanske.
Är du med så långt?