Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

Satslära

Clotilda skrev 2010-10-24 23:32:20 följande:

Ja, det där har jag koll på, men det är sen som det börjar bli svårt.

Jag ska ta ett exempel.

Tankarna på mordet har alltid gömts i mitt undermedvetna.

Subjekt = tankarna på mordet?
    Predikat = har alltid gömts i mitt undermedvena?

Här får jag problem med "har alltid gömts" - är det en verbkedja ÄVEN fast ordet "alltid" slunkit emellan? Huvudord = har? Vad är "alltid"? Är en prepositionsfras "i mitt undermedvetna" alltid ett adverbial? Sätter man ut pronomen (mitt)? När det gäller satser med ett finit verb är det enkelt, men hur blir det när man skriver "har gömts" "att leva" etc?

TACK för att du hjälper!

Nej, alltid är inte med i verbkedjan. Den består av har gömts. En prepositionsfras behöver inte vara ett adverbial, vilket du faktiskt har exempel på i meningen: på mordet är en prepositionsfras som här fungerar som en bestämning i den nominalfras som utgör subjektet. Annars tycker jag det ser riktigt ut. I Hultman räknas hela verbfrasen som predikatsled (i många andra läror är predikat samma sak som verbkedja).
  • mindless
    MrsMommy skrev 2010-10-24 23:23:38 följande:
    Okej, en huvudsats kan stå själv, det kan inte en bisats. T.ex. Jag gillar katter, eftersom jag hade en katt som barn.
    Testa att se om någon sats (som alltid består av subjekt och predikat samt ofta mer info) kan står själv. "Jag gillar katter." Kan står själv = huvudsats. "Eftersom jag hade en katt som barn." Inte lika bra = bisats. 
    Det bör kanske påpekas att huvudsatsen är hela satsen, alltså inklusive eventuella bisatser.
  • mindless

Oj, här har det hänten del sedan sist. Först och främst: nej, jag har inte blandat ihop fraser och satser. Det är sant att man inte tar ut fraser i satsanalysen, men eftersom leden består av fraser är det rimligt att man behandlar dem som sådana.

Jag tror inte man ska överdriva skillnaderna mellan olika grammatikor; grundstrukturen är densamma. Kanske några exempel kan belysa:

Den vackra solen lyser inte under den mörka natten.

Att "Den vackra solen" är subjekt(sled) är givet. Hultman skulle sedan säga att "lyser under den mörka natten" är predikatsled och att "inte" är satsadverbial. Många som lärt sig grammatik skulle istället säga att "lyser" är predikat och att "under den mörka natten" är ett tidsadverbial. Men grejen är att det gör Hultman också; skillnaden är att han ser tidsadverbialet som en bestämning inom verbfrasen. För efter den primära satsanalysen, där man tar ut satsled, kan man göra en sekundär, där man bryter ner fraserna i sina bestämningar (det är där termer som huvudord och attribut kommer in).

Som jag förstått det är verbfrasen allt utom subjekt och satsadverbial. Personligen gillar jag inte detta sätt att bedriva satsanalys; jag tycker det är bättre att behandla objekt och adverbial som egna satsled snarare än bestämningar. Jag föredrar även att ta ut både finit och infinit verb.

Snabbt lite om attribut.Olika fraser har olika attribut men vi kan börja med nominalfrasen (som kanske utgör satsens subjekt).
    "De små grodorna som bor i den mörka skogen".

De - artikel
    Små - adjektivattribut
    grodorna - huvudord
    som bor i skogen - satsattribut

Sedan kan man analysera satsattributet i termer av subjekt, predikat och såvidare.

• mindless
    Clotilda skrev 2010-10-25 10:32:31 följande:

Nu blev jag förvirrad igen. =) Jag glömde subjekt och predikat i bisatsen, eller jag visste snarare inte att man gjorde så. Men isåfall finns ju subjektsledet

många småvatten, kärr och dammar.

Huvudord har jag fattat är det finita verbet (eller första verbet i verbkedjan) i predikatsledet - i detta fall alltså har (huvudord) och dikats (direkt objekt).

Vad är då "många" i subjektsledet?

Eftersom jag aldrig arbetat med verbfraser är jag osäker på vad som räknas som huvudord. Däremot är jag säker på att "dikats" inte är ett direkt objekt. "Diktas" är ju en del av verbkedjan. Objekt är alltid nominalfraser eller fraser med nominal funktion (till exempel en infinitfras).
  • mindless
    MrsMommy skrev 2010-10-25 13:33:53 följande:
    Bra beskrivet, mindless! Vilken sorts lingvistik har du läst? Svenska? Engelska? Blir bara nyfiken...
    Svenska.
  • mindless

Misströsta inte. Det är ganska svårt att få grepp om alltsammans. Språk är komplext. Förvänta dig inte att lära dig allt på en gång, utan ta det lite i taget. Berätta till exempel vad du tycker är lurigt med objekt eller ge exempel som vållar dig huvudbry.

• mindless
    Clotilda skrev 2010-10-25 19:11:53 följande:
    Problemet jag har med direkt objekt är egentligen det problem jag har med alla objekt (förutom egentligt objekt och formellt objekt, det har jag fattat). Men hur vet man om det är ett vanligt objekt eller ett direkt objekt? Det fattar jag inte.
    Jag antar att du menar egentligt och formellt subjekt (där det egentliga subjektet tar objektets position: det (fs) bor en sockerbagare (es) i staden).

Du har nog rört ihop det lite. Det finns inte vanliga objekt och direkta; objekten kan var av lite olika slag där direkta är en av (de vanligaste) typerna. Detta står relativt väl - om än lite summariskt - beskrivet i Hultman.
  • mindless
    Clotilda skrev 2010-10-25 19:05:17 följande:
    Alla de gula figurerna på tvn kommer från Springfield, som är en stad någonstans i USA.
    _________S___________   ________________predikat________________________
                                                           FV       __________________DO___________________
                                                                      _____RA_____            FV _pred_ _______RA_____

(RA = rumsadverbial)

Men jag VET att jag gjort fel. ÅÅÅÅH. =)

Ja, "från Springfield ... " är inte ett direkt objekt utan ett (objektsliknande) adverbial. DIrekt objekt är något som handlingen riktar sig mot (svarar oftast på frågan vad).
  • mindless
    MrsMommy skrev 2010-10-25 19:28:26 följande:
    Ja, direkt objekt kunde du säkert innan du började med allt det andra, det är samma sak som ackusativobjekt (som tyskafröken säger). Vad/vem + P + S? Svaret: direkt objekt. I meningen om Simpsons finns inget direkt objekt då ingenting svarar på vad eller vem de bor, bara var, och då är det ju rumsadverbial, som du har skrivit. Ofta blir "gmla enkla" saker svåra när man blandar in en massa nya begrepp...

I din analys har du skrivit FV, vad är det? Har jag missat en term?
    FV = finit verb. Jag håller inte med om rumsadverbialet. Springfield är inte svaret på frågan om var handlingen äger rum. Eventuellt räcker det med att säga att det är ett adverbial, men jag håller på att det är ett objektsliknande adverbial.
  • mindless
    Clotilda skrev 2010-10-25 19:05:17 följande:
    Alla de gula figurerna på tvn kommer från Springfield, som är en stad någonstans i USA.
    _________S___________   ________________predikat________________________
                                                           FV       __________________DO___________________
                                                                      _____RA_____            FV _pred_ _______RA_____

(RA = rumsadverbial)

Men jag VET att jag gjort fel. ÅÅÅÅH. =)

En sak till. Om den sista raden är en analys av bisatsen så lyder denna "Springfield (som) är en stad någonstans i USA". Gör du analysen annorlunda nu?
Svar på tråden Satslära