Satslära
Njae, en verbfras är väl bara själva verben, typ "har gjort", "skulle ha cyklat" så som jag lärt mig, men predikatsledet verkar vara verbfrasen och allt annat, typ allt som inte är subjektet. Jag är van vid att rita träddiagram, gör ni det? Då börjar man med ett S för satsen och gör en fördelning neråt i två, NP för nominalfras (subjektet) och VP för verbfrasen, som då är resten, jag. Nu säger jag emot mig själv. Rörigt, det här. Sedan delar man upp det mer och mer och i slutändan är VP bara verben, liksom.... Ah, vad förvirrat det här blev...
Hur skriver ni ut själva analysen? Skriver ni bestämningsorden under själva texten eller i något typ rutsystem? Eller i träd? Kan du visa hur ni gör med en enkel mening?
Heheh. Nu är det rörigt.
Verbfras, i frasläran, är vebet/verben och dess bestämningar (som sen i sin tur är andra slags fraser), som i satsläran kan vara ett helt predikatsled.
Det som verkar vara problemet här är att vi skriver inte ut fraserna i en satsanalys, som jag har förstått. Det hör till frasdelen (som är en separat del på tentan). NP och VP känner jag inte ens igen som förkortningar? Jag tror kanske inte att vi ska blanda in Chomsky då det är Hultman vi examineras på, och Chomsky (även om han verkar ha koll på läget) har helt andra benämningar och system.
Krångligt, som sagt. =)