Inlägg från: alvaereva |Visa alla inlägg
  • alvaereva

Klippa naglar på 2-åring, helt omöjligt!!!!

Jag mutar med nagellack

• alvaereva
    cloudberry79 skrev 2010-10-25 13:39:00 följande:
    Jag låter honom klippa mina naglar sen och så målar vi nagellack båda två. det brukar gå hyfsat, men tårna hatar han att klippa ändå!
    Min med. Där mutar jag oftast med godis. Så hemsk är jag
  • alvaereva
    Carrie skrev 2010-10-25 13:40:49 följande:
    Har visat att jag klipper mina naglar och även låtit honom hålla i saxen men han vill absolut inte!!! Jag använder inte nagellack pga lösningsmedel och andra konstiga ämnen....
    Muta med något annat då?
  • alvaereva
    Carrie skrev 2010-10-25 14:01:28 följande:
    Ska prova med Mariekex!!!
    Lycka till!
  • alvaereva

Alltså, jag kanske bara är fjompig, men jag tycker det känns fel att brotta ner min dotter och tvångshålla henne medan hon skriker sig fördärvad bara för att hon ska klippa naglarna. Känns som ett övergrepp. Varför ge sig in i konflikt när man kan lösa det på annat sätt? Att göra nagelklippningen till en mysig stund där hon får vara delaktig, glad och välja färg på nagellacket tycker jag låter trevligare än att det ska bli världens halabaloo.

Andra får ju såklart göra som de vill, men jag väljer mina strider...
    Jag klarar mig jättebra med kompromisser och att locka min dotter igenom potentiella konflikter genom att distrahera henne med roliga saker. Hon är tre år och är en klok och glad liten tjej som inte ofta ställer till med gråt och skrik. Det handlar inte om att jag mutar henne utan att jag lotsar henne förbi stunder som kan upplevas som svåra för henne.

• alvaereva
    071001 skrev 2010-10-27 11:20:38 följande:
    alvaereva, ser heller ingen anledning till att klippa naglar under tvång om det går att undvika. Varför liksom?
    Det ger sig när de blir äldre.
    precis. är det något jag lärt mig av mitt föräldraskap så är det att allt ger sig med tiden. att man inte ska ruscha igenom allting. och att välja sina strider med omsorg.

Jag fick den här länken av någon här på FL, tycker den är skitbra!
    http://www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/1-6-ar/Artiklar/Overlevnadsguide-till-trotsaldern/
  • alvaereva

HAHA, jag kom på en grej vi brukar göra, särskilt på morgonen då dottern ska till dagis. Innan sprang hon och gömde sig och ville bli jagad då kläderna skulle på (så även vid nagelklippning så det är inte helt OT) och totalVÄGRADE att samarbeta.
    Då kom jag på den briljanta idén att låtsas att hon var en häst. Jag gjorde som jag skulle gjort med en häst, tog ett snöre och band om ena handen på henne. Hon följde snällt med och stod uppstallad vid vardagsrumsbordet, gnäggande och frustande medan jag klädde på och satte upp toffsar på henne

Att göra olika moment till en lek, och att låta dottern vara delaktig i saker och inte bara se moment som saker som bara SKA GENOMFÖRAS TILL VARJE PRIS har hjälpt oss jättemycket.

Svar på tråden Klippa naglar på 2-åring, helt omöjligt!!!!