• Mummy

Skicka pengar i kuvert - hade ni gjort det??

Ska köpa skolböcker av en tjej via blocket.
    Hon vill inte lämna ut sitt kontinummer via nätet och frågar om jag kan skicka pengarna via brev istället.
    Min fundering är hur lätt kuvertet kommer bort om någon kommer på att det ligger pengar i?'Det handlar om 260 kr.
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Skicka pengar i kuvert - hade ni gjort det??
  • whatever1

Hur vet du att hon är student? Bara för att hon har en gammal kursbok? 

• WhiteAngels
    Jag har fått skickat pengar per posten måååånga gånger,alt från en hundralapp till tusenlappar.Inget har kommit bort än
  • mullemuppan

Jag hade i så fall gått med på att skicka det rek:at men då hade hon fått stå för den extra kostnaden på runr 50 kr.

• Impega

Fast även om man skickar rekommenderat brev så har man ju inget bevis på att man skickat.

Bättre ta det via utbetalningsavi. 

• whatever1

fråga om hon har en vän med bankkonto?

• mullemuppan
    Impega skrev 2010-10-26 10:12:52 följande:
    Fast även om man skickar rekommenderat brev så har man ju inget bevis på att man skickat.

Bättre ta det via utbetalningsavi. 
    Nu förstår jag inte hur du menar, man får ju liksom ett kvitto på att man lämnat in försändelsen?
  • Impega
    mullemuppan skrev 2010-10-26 11:56:27 följande:
    Nu förstår jag inte hur du menar, man får ju liksom ett kvitto på att man lämnat in försändelsen?
    Ja du får ett kvitto på att du skickat ett kuvert men inte på vad som finns i kuvertet. Mottagaren kan ju hävda att kuvertet kom fram men att det var tomt. 
  • Lavish

Upp till 500 kr hade jag skickat i rekomenderat brev på posten. Men det beror förståss på hur stor katastrofen skulle vara för just dig om pengarna trots allt kom bort. Skulle tippa att pengarna kommer fram minst 95 gånger av 100.

• Em00

man kan ju lägga pengarna i ett typ födelsedagskort eller liknande... Hade jag kunnat tänka mig göra iaf =)

• tii

Jag hade inte gjort det. Jag fick ett helt söndertrasat brev en gång när jag var yngre och hade brevvänner och en lapp från posten om att brevet hade fastnat i en maskin. Kanske inte så vanligt, men uppenbarligen kan det hända.

• MatsAtari
    whatever1 skrev 2010-10-26 09:29:49 följande:
    Troligtvis går hon på soc och måste visa kontoutdrag varje månad till soc. De kommer då att dra av de pengarna på hennes norm och då är det inte lika kul att sälja saker. Vill hon ha pengarna i kuvert, så ge henne det, whats the problem? Försvinner de så får du säga "vad var det jag sa". 
    Förmodligen är det så, men inte fan hade jag skickat några pengar i ett kuvert för det.
  • äppelmos

av alla brev jag skickat i mitt liv har bara ett kuvert kommit bort och ett gått sönder på vägen (men innehållet stannade kvar i kuvertet som tur var). så jag skulle våga men kolla om hon har någon vän/förälder vars bankkonto hon kan utnyttja för överföringen.

• elektra1

Har skickat pengar många gånger med post. Men inte över 300 kr, ifall det skulle komma bort.
    Lägger pengarna i ett kuvert, som jag sen stoppar i ett kuvert till. Så att det inte syns att det är pengar i.

• dicny

Nej det skulle jag nog inte göra, men om jag nu skulle göra det skulle jag lägga pengarna inuti ett vikt papper så det inte känns eller syns genom kuvertet att det innehåller kontanter.

Är tanken att du ska skicka pengarna och sen när hon fått de så skickar hon boken till dig eller? Fråga om hon inte känner någon som har ett bank- eller plusgirokonto för då kan hon ju skicka boken till dig mot postförskott och du får lösa ut den för 260 kr.

• Amber1975
    Em00 skrev 2010-10-26 16:22:59 följande:
    man kan ju lägga pengarna i ett typ födelsedagskort eller liknande... Hade jag kunnat tänka mig göra iaf =)
    Jag har hört att de vanligaste breven som stjäls är just födelsedagskort eftersom de rätt ofta innehåller just pengar.

Jag hade inte skickat pengar i kuvert iaf. Måste ju gå att hitta en bättre lösning. Enda gången jag skickade 500 kr så försvann dem.
Svar på tråden Skicka pengar i kuvert - hade ni gjort det??