• MinMini

Oense om föräldraledighet

Vi har ett litet problem som ligger och skaver. Vi fick vårt första barn i juli och jag är nu mammaledig och nu när man kommit in i allting är det underbart. Min sambo skulle mer än gärna vilja vara i min sits och han tycker att jag ska börja jobba redan i vår kanske två dagar iveckan och han arbetar tre och får vara hemma han med. Jag vet inte om mitt jobb går med på detta och vill dessutom att vårt barn inte ska börja på dagis förrän han är 1½.

Jag skulle gärna vara hemma till efter semestern (minst) och sen köra hans variant men han vill vara föräldraledig så mkt som möjligt han med och detta blir en konflikt!

Just nu kan jag inte ens börja tänka på att jobba igen utan att få tårar i ögonen?

Hur låter det här tycker ni och hur har ni delat upp det?

• Svar på tråden Oense om föräldraledighet
  • Miss Lau

Vi har fyra barn och har delat ledigheterna lite olika (men vi har alltid fått vara hemma lika mycket).  Den absolut bästa uppdelningen för oss alla har varit att ta halva veckan var, så jag tycker din sambos förslag är utmärkt.

Frågan är väl om din sambo får lika mycket tid hemma om du är hemma till efter semestern? Klarar ni det är det rättvist. Men innabär det att han få mindre tid än dig tycker jag det är otroligt orättvist.

• Rufsas

Jag tycker nog att du ska vara glad för en jämställd man som har fattat vikten att vara hemma med barn. Försök också att tänka på barnets bästa som får möjlighet att vara nära sina båda föräldrar lika mycket.

• izzi

Det är väl underbart (och helt rätt) att att han också vill vara hemma! Skrattande

Det måste ju gå att lösa på något sätt. Antingen att ni delar det på veckan eller att ni delar lika. Du kan ju ta semester på sommaren så du ändå kan vara hemma.

• Uller

Vi har delat upp föräldraledigheten så att jag varit hemma första halvan och maken andra halvan. Alla barn har börjat dagis när de varit ca 11/2 år

Men din makes förslag låter väl jättebra. Då får ni båda vara hemma och dela samma utvecklingstadier.

Angående ditt jobb så kan de inte neka dig att göra den uppdelningen att du arbtar några dagar och är föräldraledig resten. Upp till 11/2 år har man rätt att vara ledig, sedan kan man om man har dagar kvar plocka ut dem genom att gå ner i tid eller förälänga semester osv.

• MinMini

Uller- Är det så? Att jag har rätt till att endast arbeta 2 dagar i veckan om jag vill det innan barnet är 1.5 år?

• Uller

arbetgivaren kan inte neka föräldraledighet upp tills barnet är 11/2 år sedan är det upp till arbetsgivaren att lösa med endast arbeta några dagar i veckan. det kan ju jämställas med att gå ner i tid vilket man också har rätt till fram tills barnet blir 8 år.

• Alexi

Ni har ju hälften av fp-dagarna var, det är ju utgångspunkten. Sen handlar det väl om kompromiss om när man är hemma. De flesta kör ju en traditionell uppdelning där mamman är hemma först och sen pappan, båda på heltid men många kör ju halva veckan var och verkar jättenöjda med att få del av båda världarna. Det enda som är viktigt att komma ihåg är ju att båda har samma rätt att vara hemma.

Om barnet ska vara hemma i 1,5 år är ju det till typ januari 2012. Hur tänker pappan om nästa höst då?

• dreamspell

Här är det jag som blir hemma drygt 2år, pappa inte ledig alls. För oss funkar det, jag vill vara hemma och han slipper gärna!
    Tänkte ni dela på veckorna fram till barnet börjar på dagis eller bara i vår? Har bekanta som delat så och kört på det 1år vilket gått jättebra. Ni kommer säkert överrens!

• Rockan

Jag tycker din sambos förslag låter toppen! Ungefär så har vi haft det, men lite "lyxigare" då vi under första året hade den ena hemma på heltid och den andra bara jobbade deltid. (Maken jobbade 60% första 5 månaderna, hemma på heltid 7, jag hemma på heltid 8 månader, sen arbetade jag 45%. Vi hade sparat och snålade som attans för att kunna ha det så.)

För mig var det jättejobbigt när jag skulle tillbaka till jobbet, den första dagen ville jag inte alls dit, men sen gick det över och kändes bra! Jag gillar mitt jobb, och min man hade ju redan offrat tid med vårt barn för att arbeta så det kändes rättvist att jag skulle göra detsamma. Vårt barn har dessutom fått en nära relation till oss båda "på köpet".

Som andra säger så har du rätt att vara föräldraledig på deltid. Dock kan din arbetsplats ha rätt att ställa vissa krav på upplägget, alltså om de t.ex. hellre ser att du arbetar deltid alla dagar än att du är helt ledig vissa och arbetar heltid andra. Hör efter lite, men vet att du har lagen på din sida.

• Ramborg

AD har behandlat föräldraledighetens förläggning för några år sedan. Pappan jobbade skift och planerade ledigheten så att han bara gick in och jobbade helger

Svar på tråden Oense om föräldraledighet