Inlägg från: Anonym (Buffert) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Buffert)

buffertsparande

Vi försöker sätta undan minst 2000 kr varje månad.
    En rimlig buffert i min värld är 100.000 kr, men vi har ett 50-talshus med en hel del som kommer att behöva fixas (värme, fönster, dränering) inom de närmaste åren.

Är huset i gott skick och de viktigaste delarna utbytta så kan man säkert halvera den summan.

• Anonym (Buffert)
    Alla skrev 2010-10-26 11:52:26 följande:
    Det är möjligt! Men det ser ju väldigt olika ut för alla familjer. När vår panna gick sönder kostade det över 100.000kr, då är det inte kul. Vi har fönster som behöver bytas och dränering behövs göras. Alla sådana saker kostar MYCKET och det känns som vi måste skaffa oss den bufferten.
    Precis som det snart kommer att se ut hos oss. Vi har inga stora inkomster, men måste dra ner på alla kostnader för att kunna spara ihop till en buffert och för att inte stå som fån med skitstora blancolån när pannan lägger av.
  • Anonym (Buffert)
    carroegirl84 skrev 2010-10-26 13:39:32 följande:
    nej nå jättestora inkomster har vi inte men ganska medel, skulle jag tro, jo vi klurar och funderar mycket på hur budgeten ska se ut för att kunna spara så mycket som möjligt.

är en omställning att flytta till hus och förändra tänkandet runt ekonomin. Nu ser jag mig inte som en slösa direkt men sparande känns nu ännu viktigare. är ju stor skillnad på att bo i hus mot en hyreslägenhet. man lär sig något hela tiden och det är mycket att sätta sig in i. uppskattar era svar. det ger oss en del att tänka på!

Vi impulsköpte vårt hus - skitdumt - och två veckor senare upptäckte vi att vi väntade barn nr 2, helt oplanerat. Ingen av oss visste ngt om hus, eller var speciellt ekonomiska, men idag har vi stenkoll. Det var apigt jobbigt under f-ledigheten, med låga inkomster (jag har en 80% tjänst, och fp på den = illa) och långt pendlingsavstånd. Nu har jag helt kontroll på varenda öre som går ut, och vi sparar ändå ganska bra med tanke på våra inkomster (ut ca 26-29000 i månaden). Det går, om man har tur, ser till att ha full koll och tänker på allt som KAN hända.

Svar på tråden buffertsparande