• carroegirl84

buffertsparande

hej tänkte bara höra lite om att spara en buffert. jag och sambon flyttade till hus i sommaren vilket gjorde att besparingarna försvann ganska snabbt då det användes till hus och renovering. håller nu på att försöka spara ihop ett litet buffertkonto då saker säkert kommer hända som vitvarubyten och andra oväntade utgifter som kommer med hus. jag kommer nu vara hemma med våran bebis som kommer i december och sambon jobbar heltid.

Men nu till min fråga, vad är rimligt att ha sitta på ett buffertkonto? hur mycket kan vara bra att ha som utgångssumma. vill ju gärna ha så man klarar sig om något händer men samtidigt vill man juinte behöva tömma kontot vid första utgiften...

Så frågan är väl egentligen hur mkt ni med hus och barn försöker spara till buffert? vad är en lagom buffert för er? är väl säkert olika för alla men skulle va kul att få lite tips och insyn över hur folk resonerar. som det ser ut nu kommer vi förhoppningsvis kunna spara mellan 500 -1000 kr i månaden beroende på hur stora räkningarna är varje månad. kan ju variera lite. är det för högt eller lågt satsat? med tanke på att jag blir hemma med fp vilket försämrar ekonomin en aning. Har ju ingen aning om hur dyrt det kommer vara med lilla bebisen sen heller... =)

• Svar på tråden buffertsparande
  • Anonym (Buffert)

Vi försöker sätta undan minst 2000 kr varje månad.
    En rimlig buffert i min värld är 100.000 kr, men vi har ett 50-talshus med en hel del som kommer att behöva fixas (värme, fönster, dränering) inom de närmaste åren.

Är huset i gott skick och de viktigaste delarna utbytta så kan man säkert halvera den summan.

• Anonym

Vi har över 200 000 sparade, bor i lägenhet men bilen behöver nog bytas vilken månad som helst... Vill ha iaf över 100 000 i buffert den dagen vi flyttar till eget.

• Kjell2

Har man ett hus anpassat till sin inkomst tycker jag en lagom buffert är tre månadslöner. Är huset lågt belånat tycker jag bufferten kan krympa lite.

Sen behöver den inte alltid vara på den nivån. När kylskåpet havererer tar man ut pengar från bufferten och fyller sen på månaderna efter.

Har man topplån på huset tycker jag man ska lägga en hel del kraft på att få bort de topplånen först och vara mer långsam med att bygga upp sin buffert.

• Anonym

Jag är ensam med barnen.
    Nu har jag en buffert på 80 000 kr.Om ett år kommer jag sikta på att ha 120 000-135 000 kr.
    Jag hoppas att det ska räcka för att köpa en lägenhet.

Jag vill alltid ha 20 000 kr kvar minst,när tex lägenhet är köpt.Ifall något går sönder.

• Anonym (olika för alla)

Vi sparar 15000 varje månad. Det är sparande för hus, bil, möbler och semester. Har man ett barn, så funkar det säkert med mindre, men vi har tre hemma och fyra utflugna. Det kostar en hel del, när det väl händer något och det känns skönare om man slipper oroa sig för det oförutsedda..

• carroegirl84

känns som att vi skulle behöva spara lite mera då  Glad huset är i relativt gott skick så förhoppningsvis ska de mest vara småsaker att byta ut varefter, men de vet man ju aldrig. vi har själva varit inne på en buffert runt 30000 men då kankse man ska tänka lite högre?

nu är den ju löljigt liten vår buffert men vi sparar varje månad allafall så tanken är ju att den ska öka. Kommer ju definitivt komma öka sparandet om ett år när jag börjar jobba igen... Mycket att tänka på har jag upptäckt med husägande.

Vill ju gärna kunna ta ansvar för den situation vi nu är i med husköp och barn. så det känns som att man räknar mycket och gör budgetar för allt för att slippa obehagliga överraskningar med ekonomin :) men vi ska nog definitvt försöka spara allafall 1000 kr i månaden då för att öka bufferten lite snabbare.

• carroegirl84
    Anonym (olika för alla) skrev 2010-10-26 10:45:24 följande:
    Vi sparar 15000 varje månad. Det är sparande för hus, bil, möbler och semester. Har man ett barn, så funkar det säkert med mindre, men vi har tre hemma och fyra utflugna. Det kostar en hel del, när det väl händer något och det känns skönare om man slipper oroa sig för det oförutsedda..
    sparar ni 15000 varje månad? oj, då har ni nog en bra mycket bättre ekonomi än oss Glad 
  • Alla

Det är möjligt! Men det ser ju väldigt olika ut för alla familjer. När vår panna gick sönder kostade det över 100.000kr, då är det inte kul. Vi har fönster som behöver bytas och dränering behövs göras. Alla sådana saker kostar MYCKET och det känns som vi måste skaffa oss den bufferten.

• Anonym

jag sparar 10% av min lön som jag får ut så ca 1600 sparar jag. Min sambo som tjänar mer, lägger undan kanske 8000 beroende på hur just den månaden ser ut för oss. Han har sparande i form av aktier som är värt ca 800.000 så det är vår buffert som ska gå till hus. När vi köper huset så tar vi 600.000 av dom i kontantinstats så har vi 200.000 över i buffert pengar. Vi ska inte köpa detta hus förrän om ett år (ett nybyggt) så vi sparar varje månad. Egentligen finns det väl inget rätt eller fel i sparande, allt är ju relativt i vad som är mycket och lite...huvudsaken tycker jag är att man har NÅGOT sparande

• Anonym (Buffert)
    Alla skrev 2010-10-26 11:52:26 följande:
    Det är möjligt! Men det ser ju väldigt olika ut för alla familjer. När vår panna gick sönder kostade det över 100.000kr, då är det inte kul. Vi har fönster som behöver bytas och dränering behövs göras. Alla sådana saker kostar MYCKET och det känns som vi måste skaffa oss den bufferten.
    Precis som det snart kommer att se ut hos oss. Vi har inga stora inkomster, men måste dra ner på alla kostnader för att kunna spara ihop till en buffert och för att inte stå som fån med skitstora blancolån när pannan lägger av.
Svar på tråden buffertsparande