• carroegirl84

buffertsparande

hej tänkte bara höra lite om att spara en buffert. jag och sambon flyttade till hus i sommaren vilket gjorde att besparingarna försvann ganska snabbt då det användes till hus och renovering. håller nu på att försöka spara ihop ett litet buffertkonto då saker säkert kommer hända som vitvarubyten och andra oväntade utgifter som kommer med hus. jag kommer nu vara hemma med våran bebis som kommer i december och sambon jobbar heltid.

Men nu till min fråga, vad är rimligt att ha sitta på ett buffertkonto? hur mycket kan vara bra att ha som utgångssumma. vill ju gärna ha så man klarar sig om något händer men samtidigt vill man juinte behöva tömma kontot vid första utgiften...

Så frågan är väl egentligen hur mkt ni med hus och barn försöker spara till buffert? vad är en lagom buffert för er? är väl säkert olika för alla men skulle va kul att få lite tips och insyn över hur folk resonerar. som det ser ut nu kommer vi förhoppningsvis kunna spara mellan 500 -1000 kr i månaden beroende på hur stora räkningarna är varje månad. kan ju variera lite. är det för högt eller lågt satsat? med tanke på att jag blir hemma med fp vilket försämrar ekonomin en aning. Har ju ingen aning om hur dyrt det kommer vara med lilla bebisen sen heller... =)

• Svar på tråden buffertsparande
  • carroegirl84
    Anonym (Buffert) skrev 2010-10-26 12:40:15 följande:
    Precis som det snart kommer att se ut hos oss. Vi har inga stora inkomster, men måste dra ner på alla kostnader för att kunna spara ihop till en buffert och för att inte stå som fån med skitstora blancolån när pannan lägger av.
    nej nå jättestora inkomster har vi inte men ganska medel, skulle jag tro, jo vi klurar och funderar mycket på hur budgeten ska se ut för att kunna spara så mycket som möjligt.

är en omställning att flytta till hus och förändra tänkandet runt ekonomin. Nu ser jag mig inte som en slösa direkt men sparande känns nu ännu viktigare. är ju stor skillnad på att bo i hus mot en hyreslägenhet. man lär sig något hela tiden och det är mycket att sätta sig in i. uppskattar era svar. det ger oss en del att tänka på!
  • Kjell2

TS:
    Har ni nyss köpt hus, har en baby, inga reserver  och en ekonomi som bara tillåter att ni sparar 500 till 1000 kr per månad skulle jag vara orolig. Ni har väldigt små marginaler om något händer som sjukdom, arbetslöshet, syskon eller något dyrt kraschar.

Tycker ni ska se över ert utgiftskontot ordentligt, leva rejält snålt till ni i alla fall fått en vettig buffert. Risken är att något händer, ni tar lån för att lösa problemet och sen får ni ännu högre fasta utgifter.

• Anonym (Buffert)
    carroegirl84 skrev 2010-10-26 13:39:32 följande:
    nej nå jättestora inkomster har vi inte men ganska medel, skulle jag tro, jo vi klurar och funderar mycket på hur budgeten ska se ut för att kunna spara så mycket som möjligt.

är en omställning att flytta till hus och förändra tänkandet runt ekonomin. Nu ser jag mig inte som en slösa direkt men sparande känns nu ännu viktigare. är ju stor skillnad på att bo i hus mot en hyreslägenhet. man lär sig något hela tiden och det är mycket att sätta sig in i. uppskattar era svar. det ger oss en del att tänka på!

Vi impulsköpte vårt hus - skitdumt - och två veckor senare upptäckte vi att vi väntade barn nr 2, helt oplanerat. Ingen av oss visste ngt om hus, eller var speciellt ekonomiska, men idag har vi stenkoll. Det var apigt jobbigt under f-ledigheten, med låga inkomster (jag har en 80% tjänst, och fp på den = illa) och långt pendlingsavstånd. Nu har jag helt kontroll på varenda öre som går ut, och vi sparar ändå ganska bra med tanke på våra inkomster (ut ca 26-29000 i månaden). Det går, om man har tur, ser till att ha full koll och tänker på allt som KAN hända.

• carroegirl84
    Kjell2 skrev 2010-10-26 13:42:40 följande:
    TS:
    Har ni nyss köpt hus, har en baby, inga reserver  och en ekonomi som bara tillåter att ni sparar 500 till 1000 kr per månad skulle jag vara orolig. Ni har väldigt små marginaler om något händer som sjukdom, arbetslöshet, syskon eller något dyrt kraschar.

Tycker ni ska se över ert utgiftskontot ordentligt, leva rejält snålt till ni i alla fall fått en vettig buffert. Risken är att något händer, ni tar lån för att lösa problemet och sen får ni ännu högre fasta utgifter.
    ja de va lite därför jag ville ha lite tips här för att se hur vi ligger till. vårat buffertkonto är idag absolut inte obefintligt men det skulle ju definitivt behöva vara större. KOmmer utgå lite från ett högre sparande i budgeten vi försöker få ordning på genom att se hur och var vi kan spara in. Ingen av oss vill behöva ta onödiga lån. Vi betalar av bra mycket mer än vi behöver på lånen på huset just för att inom så kort tid som möjligt kunna få bort en del av dom och minska boendekostnaderna. 
  • Susanne905

Eftersom vi har ett nybyggt hus så känns det inte som om vi måste ha em enorm buffert, vi har runt 50 000 som ligger just nu, håller på med tomt och garage fortfarande så det får räcka.

• Argo
    100.000?

Det täcker det mesta som kan hända akut med huset och det fyller även en andra "grundregel" om "3-6 månaders utgifter" i sparade pengar.
  • Anonym (singel i brf)

Har mellan 55-75 000 i sparande. 55000 är endast till oförutsedda utgifter med bostaden och ytterligare 20 är mer som nöje, semester, amorteringskonto.

Går aldrig under 55000 på boendekontor, däremot är jag periodvis uppe i betydligt högre summor, men då tar jag därifrån till semesterresor och liknande.  Har bostadslån på 950 000 kr.

• Anonym

Här är det mesta gjort, tak nybyggt (10 år sen) fönster bytta 04, fjärrvärme i år, badrum 04, kök 04 (inkl alla vitvaror utom kyl/frys)

nästan inga topplån, amortera 1000 (ska höjas till 2000)

sparar till huset minst 1000 men upp till 3000/månad

sen tillkommer andra sparanden....

• kentafinell

Bor man i hyresrätt behövs ingen vidare stor buffert, då är nog 3 månadslöner ganska lagom. Har man däremot eget boende så kan det komma väldigt tunga poster där om något skulle hända så då är nog 6-12 månadslöner att föredra. Vore trist om man inte kunde ha kvar bilen för att kylskåpet går sönder....

• Anonym

Har inte läst tråden!

Vi försöker ha runt 100.000 kr i vår buffert. Det är rimligt tycker vi och vi vill ha det så. Helst när man bor i hus.

• Fogen
    carroegirl84 skrev 2010-10-26 10:59:16 följande:
    känns som att vi skulle behöva spara lite mera då  Glad huset är i relativt gott skick så förhoppningsvis ska de mest vara småsaker att byta ut varefter, men de vet man ju aldrig. vi har själva varit inne på en buffert runt 30000 men då kankse man ska tänka lite högre?

nu är den ju löljigt liten vår buffert men vi sparar varje månad allafall så tanken är ju att den ska öka. Kommer ju definitivt komma öka sparandet om ett år när jag börjar jobba igen... Mycket att tänka på har jag upptäckt med husägande.

Vill ju gärna kunna ta ansvar för den situation vi nu är i med husköp och barn. så det känns som att man räknar mycket och gör budgetar för allt för att slippa obehagliga överraskningar med ekonomin :) men vi ska nog definitvt försöka spara allafall 1000 kr i månaden då för att öka bufferten lite snabbare.
    Se det som att det är bättre att spara lite än ingenting alls TS. Grattis till bebben förresten.

Vi har runt 100. 000 men ska dra in fjärrvärme så den slanten åker då, då börjar vi om att spara, vi försöker ha ca 100000 i vår buffert men som sagt ibland utnyttjar man ju pengarna och då får man ju börja om igen....
Svar på tråden buffertsparande