• AbouSamra

fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång

Hej, jag hade tidig vattenavgång och det resulterade i feber, infektion och kejsarsnitt.
    Ngn som känner igen sig??
    Elay ( sonen ) vägde 1365g när han föddes och var 38cm lång.
    Väger nu 1875g och är 40cm lång. Imon så är han en månad gammal.
    Jag kan inte beskriva hur glad jag är över att han mår bra.
    Från start med respirator till nu en månad efter utan ngn som helst hjälp och inne på rummet på dagarna med endast övervakning (ekg mm. )

• Svar på tråden fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång
  • Nova82

Hej!

Jag födde iofs spontant, började med värkar. Men jag fick en dotter i torsdags (21/10), var då i v. 28+2. Hon vägde som din Elay (underbart fint namn förresten!) och var lika lång. Dock var hon 36,1 cm idag när hon var 6 dgr gammal...hmmm...?

Förstår att du är glad över att det gått så bra och att han växer! Min plutt har gått ner till 1125 nu. Gick Elay också ner i vikt? När isf vände det?
    Min lilla tjej Leah har idag dropp och övervakning. Hon hade syrgas lite i början, men annars inget. Längtar och hoppas att vi får rum när vi flyttar till Mölndals Sjukhus. Vart ligger ni?

Ha det gott!

Swallowing pride never choked anyone
  • Millies

Hej! Jag födde vår son för 2½ år sedan i just vecka 28+5. Han vägde 1494 och var 41 cm. Det var pga tidig vattenavgång men ingen infektion. Blev dock akut kejsarsnitt för jag blödde så mycket. Han mår idag mycket bra och är som vilket annat barn i hans ålder. Han växte snabbt ikapp sin tidiga födsel. Lycka till med era små!

• AbouSamra

nova82: Grattis till dottern. Elay var en halv cm kortare en vecka efter att han fötts. Det är lite si så där med mätningen hihi. Elay var nere på 1225g när han var 5dagar gammal och sedan dess har det gått uppåt. Okej var skönt att allt är bra och att hon bara har dropp och övervakning. Håller tummarna för er att ni får rum =). Jag ligger på säs (södra älvsborgs sjukhus i borås). Detsamma för er.. =)

Millies: Skönt att höra att allt är bra nu och han har växt ikapp sin tidiga födsel. Kunde läkarna säga varför du fick tidig vattenavgång?  ha det så gott

• Millies

Nej det kan de inte säga säkert. Troligtvis pga jag har en skiljevägg i livmodern som gjorde att det blev extra trångt för bebisen. Men vi har en dotter sedan tidigare och hon är fullgången. Låg visserligen i säte så det blev kejsarsnitt då också, så det är ju möjligt att hon också hade trångt i magen. Har du fått några svar av läkarna?

• AbouSamra
    Millies skrev 2010-10-29 21:04:43 följande:
    Nej det kan de inte säga säkert. Troligtvis pga jag har en skiljevägg i livmodern som gjorde att det blev extra trångt för bebisen. Men vi har en dotter sedan tidigare och hon är fullgången. Låg visserligen i säte så det blev kejsarsnitt då också, så det är ju möjligt att hon också hade trångt i magen. Har du fått några svar av läkarna?

Okej okej.. det finns så mkt som läkarna inte har ngt svar på. dom säger bara att händer så ibland men inte VARFÖR det händer så ibland. Dom kunde inte säga varför jag fick vattenavgång och så.

Idag vägdes lillkillen som inte kommer vara så liten länge till. han väger nu hela 2030g.

• mzetterblad

jag födde min son för 1,5 vecka sen i vecka 38+1 men han vägde bara 1760 gram och var 43 cm lång

William 070824 & Pyret BF 101101
  • AbouSamra
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-10-31 11:03:13 följande:
    jag födde min son för 1,5 vecka sen i vecka 38+1 men han vägde bara 1760 gram och var 43 cm lång
    får man fråga vf han var så liten? grattis till sonen.
  • mzetterblad
    AbouSamra skrev 2010-11-01 01:16:32 följande:
    får man fråga vf han var så liten? grattis till sonen.
    dom upptäckte en tillväxthämning i vecka 33
    William 070824 & Pyret BF 101101
  • SaJo81

jag födde mina tvillingpojkar i v30+1 efter spontan vattenavgång v29+3
    precis som ts så fick jag efter 5dagar på sjukhus feber och infektion och därav kejsarsnitt.
    Mina grabbarvar då:
    T: 1580gr o 42cm
    A: 1280gr o 39cm

Dom föddes 3sep-09 och är alltså 14månader idag....går gör dom inte än men dom kryper i en rasande fart och ställer sig upp och klättrar mot ALLT!

Dom låg i kuvös med CPAP i endast 3 timmar sen var det vattensäng som gällde, 4 veckor på neonatal och sedan hemsjukvård i 3veckor till sen var dom "trådlösa"
    Sondmatades i 6veckor och sedan blev det ersättning...
    När vi skrev in oss på vanliga BVC sen så var T: 48cm o vägde 2920gr o A: 46cm o 2670gr

På ettårskontrollen vägde dom 9kg resp 8,8kg och var 75 o 74cm långa så dom växer fort i alla fall!

Fickdu TS någonsin svar på varför det satte igång så tidigt?

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Livsglädjen

Min Edvin föddes i v28+5 med akutsnitt eftersom han var tillväxthämmad och flödet i navelsträngen inte alls var bra. Hans hjärta började bli påverkat... Jag hade varit inlagd sedan v22+5 med hot om snitt redan då p.g.a. misstänkt HELLP (variant av havandeskapsförgiftning) som sedan avskrevs, men E började vara tillväxthämmad.

Han var 935 gram och ca 37 cm (precis som någon skrev tidigare i tråden så är mätningen av längden inte så säker , E mättes dessutom inte förrän efter ca en vecka).

Han behövde respirator i 3 dygn och sedan hade han CPAP i ca 7 veckor för att till slut bara ha lite syrgas i grimma vid behov. Andra orsaker gjorde att vi tillbringade 14 veckor på sjukhus innan vi fick komma hem (läs i min presentation om ni vill veta mer detaljer).

Nu är han 4 år och 8½ månad och helt ikapp vad gäller storlek. Ligger på 0-kurvan för längden (ca 110 cm) och på ca minus 0,5-kurvan för vikten (ca 17,5 kg). I övrigt är han före med många saker i utvecklingen, normal i mycket... Pigg kille som utmanar sina föräldrar varje dag i något

Svar på tråden fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång