• Zinara

    Hur funkar allt?

    Är gravid med andra barnet nu men min man och jag vill gärna ha 3. Eftersom jag haft mycket svåra graviditeter så tror ingen av oss att jag klarar en till, därför funderar vi på att adoptera i framtiden.

    Har försökt googla om adoption men for bara motstridiga svar eller inga svar alls. Vänder mig därför till er som har erfarenhet.

    Det jag mest undrar över är hur lång tid det tar, kostnad totalt, krav på adopterande familj (ekonomi, livsituation) och valmöjlighet inom sådant som adoptionsland, kön och ålder. Kan man få bidrag för en del av kostnaden? All annan info är också välkommen. Vi ska inte adoptera än på ett par år minst men eftersom jag vet att det tar tid och kostar vill vi börja kunna planera och kanske börja spara redan nu.

  • Svar på tråden Hur funkar allt?
  • thomas59

    Eller varför inte hjälpa ett flyktingbarn som redan är här

  • Zeitgeist

    Hej!

    Det är omöjligt att ge generella svar eftersom det varierar oerhört mycket från land till land. Köerna till Ryssland är till exempel väldigt korta nu, men landet är dyrt att adoptera från (300 000 kr +) och man bör vara beredd på att barnen kan ha vissa särskilda behov eftersom de barn som är aktuella för internationell adoption är de barn som av någon anledning inte har kunnat få ryska adoptivföräldrar (pga sjukdomar, hög ålder etc). Kenya är billigare att adoptera från och har också korta köer, men då måste man kunna bo i landet i 8-10 månader. Om jag ska försöka uppskatta vad kostnaderna brukar ligga på och hur långa köerna är skulle jag nog säga att genomsnittet ligger runt 150 000 - 250 000 kr och 3-4 års kö. När man har kommit hem kan man få ett adoptionsbidrag som uppgår till 40 000 kr.

    Ländernas krav varierar kraftigt  och kan exempelvis gälla BMI, utbildning, äktenskapets längd, förmögenhet, religion, tidigare relationer och antal barn sedan tidigare (många länder går t.ex. inte att adoptera från om man redan har två barn).

    Du kan gå in på www.mia.eu och läsa mer. Där finns även länkar till de adoptionsorganisationer som är verksamma i Sverige. På deras hemsidor finns massor med information om vilka krav länderna ställer etc.

  • Nystart

    Hej!

    Jag väntar mitt andra barn genom adoption och under de fem år (kanske sex-sju år med försök och betänketid)har förutsättningarna ändrats hela tiden. Framförallt har kötiden blivit betydligt längre både i Sverige och i länderna. I många länder arbetar man hårt med att behålla barnen inom landet och stärka de inhemska adoptionerna. Även andra krav förändras. Det ni kan göra nu är att ställa er i kö i så många organisationer ni har råd med, men att fundera över villkor i övrigt är ingen idé förrän det är dags.

    Personligen (och det här är egna spekulationer utan "grund") tror jag att de adoptionerna till Sverige kommer att minska betydligt under de åren som kommer, och mer eller mindre upphöra från länder som t ex Taiwan och Korea, som faktiskt flaggar för detta. Är man öppen för SN-barn och äldre barn/syskongrupper (vilket är svårt med barn innan, adoptivbarnen ska gärna vara yngst i barnaskaran) är chanserna större.

    Adoption är ett underbart sätt att få barn på! Rekommenderas! GladHjärtaMEN, det blir ett alltmer osäker kort det med, så planera inte för mycket redan nu utan se det som en bonusmöjlighet när den dagen kommer.

  • VNmamma
    Nystart skrev 2010-10-28 09:04:03 följande:
    Hej!

    Jag väntar mitt andra barn genom adoption och under de fem år (kanske sex-sju år med försök och betänketid)har förutsättningarna ändrats hela tiden. Framförallt har kötiden blivit betydligt längre både i Sverige och i länderna. I många länder arbetar man hårt med att behålla barnen inom landet och stärka de inhemska adoptionerna. Även andra krav förändras. Det ni kan göra nu är att ställa er i kö i så många organisationer ni har råd med, men att fundera över villkor i övrigt är ingen idé förrän det är dags.

    Personligen (och det här är egna spekulationer utan "grund") tror jag att de adoptionerna till Sverige kommer att minska betydligt under de åren som kommer, och mer eller mindre upphöra från länder som t ex Taiwan och Korea, som faktiskt flaggar för detta. Är man öppen för SN-barn och äldre barn/syskongrupper (vilket är svårt med barn innan, adoptivbarnen ska gärna vara yngst i barnaskaran) är chanserna större.

    Adoption är ett underbart sätt att få barn på! Rekommenderas! GladHjärtaMEN, det blir ett alltmer osäker kort det med, så planera inte för mycket redan nu utan se det som en bonusmöjlighet när den dagen kommer.
    Jag tycker det låter som en väldigt kvalificerad spekulation. Alltså att internationella adoptioner kommer att minska ännu mer och rentav upphöra från en del länder. 

    Möjligen kommer det bli något fler inhemska adoptioner i Sverige men så få att det inte nämnvärt kommer att påverka köerna. 
  • Gnista
    VNmamma skrev 2010-10-28 09:47:20 följande:
    Jag tycker det låter som en väldigt kvalificerad spekulation. Alltså att internationella adoptioner kommer att minska ännu mer och rentav upphöra från en del länder. 

    Möjligen kommer det bli något fler inhemska adoptioner i Sverige men så få att det inte nämnvärt kommer att påverka köerna. 
    Men är det inte också troligt att flera länder kommer att komma till? Hela Afrika som kontinent har ofantligt mycket barn i behov av föräldrar. Och bara ett fåtal länder som har fungerande adoptionsverksamhet idag. Kanske kommer många länder där att arbeta fram regelverk och kontroller som möjliggör adoption?
  • Nystart

    Man kan hoppas, framförallt för barnens skull. Men jag är inte övertygad - jag tycker ofta det verkar gå trögt  med de nya länderna Och de "gamla"  -- köerna i Etiopien - jättelånga. Även i SA  är senast nytt att väntetiden kommer att öka, eftersom man vill leta nationellt.  Sen är det ju en ökad konkurrens från andra västländer och de kan ha andra samarbeten (kolonier tex)sen tidigare. Jordbävningen i Haiti - Frankrike och USA t ex.

    I Korea hamnar fortfarande många, många barn på barnhem fast antalet barn till Sverige därifrån minskat betydligt på senare år. Det finns många som hellre vill att barnen stannar - även om det inte nödvändigtvis är det bästa. I Colombia har det  funnits (finns?) liknande strömningar.

    Nu går det ju lite i vågor med länderna, men jag tror ändå att vi under ett antal år framöver kommer se antalet barn hit minska. Fast jag hoppas ju att jag har fel.

  • Zinara

    Tack Fick lite mer kött på benen nu. Vi tänkte inte starta processen förens tidigast om något år, planerar att den älsta ska ha börjat skolan när ev adoptivbarn kommer och hon är 2 nu så det är några år kvar. Vill mest veta eftersom det är så dyrt och vi inte vill låna pengar för adoption. Tänkte börja spara efter att mintingen fötts i Februari

    Ungefärliga krav på familjen då? Någon som har koll på det? Vad gäller inkomst, boende och år som gifta. Behöver ju inga exakta siffror bara ungefärliga, vill ha lite bättre hum så att säga.

  • Selma1966

    Kolla lista på krav från olika länder på ex Adoptionscentrums hemsida. Alla länder har olika krav så det är hopplöst att reda ut här. Är ni en normal familj med fast inkomst utan större hälsoproblem borde ni inte ha några problem även om något enstaka land kan falla bort pga ena eller andra orsaken. Det viktigaste är väl åldern.... Börjar ni närma er 40 gäller det att ställa sig i kö nu, annars kan ni slappna av. Vi har vänner med både biologiska och adopterat barn. Tror att en del länder ställer par med biologiska barn lite längre bak i kön, men det var bara en känsla våra vänner fick... Inget som handlade om lång tid.

Svar på tråden Hur funkar allt?