Inlägg från: VNmamma |Visa alla inlägg
  • VNmamma

Hur funkar allt?

Nystart skrev 2010-10-28 09:04:03 följande:
    Hej!

Jag väntar mitt andra barn genom adoption och under de fem år (kanske sex-sju år med försök och betänketid)har förutsättningarna ändrats hela tiden. Framförallt har kötiden blivit betydligt längre både i Sverige och i länderna. I många länder arbetar man hårt med att behålla barnen inom landet och stärka de inhemska adoptionerna. Även andra krav förändras. Det ni kan göra nu är att ställa er i kö i så många organisationer ni har råd med, men att fundera över villkor i övrigt är ingen idé förrän det är dags.

Personligen (och det här är egna spekulationer utan "grund") tror jag att de adoptionerna till Sverige kommer att minska betydligt under de åren som kommer, och mer eller mindre upphöra från länder som t ex Taiwan och Korea, som faktiskt flaggar för detta. Är man öppen för SN-barn och äldre barn/syskongrupper (vilket är svårt med barn innan, adoptivbarnen ska gärna vara yngst i barnaskaran) är chanserna större.

Adoption är ett underbart sätt att få barn på! Rekommenderas! GladHjärtaMEN, det blir ett alltmer osäker kort det med, så planera inte för mycket redan nu utan se det som en bonusmöjlighet när den dagen kommer.
    Jag tycker det låter som en väldigt kvalificerad spekulation. Alltså att internationella adoptioner kommer att minska ännu mer och rentav upphöra från en del länder. 

Möjligen kommer det bli något fler inhemska adoptioner i Sverige men så få att det inte nämnvärt kommer att påverka köerna. 
Svar på tråden Hur funkar allt?