• Anonym (lönenaspråk)

Vad kostar en senior projektledare/account manager i konsultarvode?

Jag har ett jobb som egen konsult på gång men vet inte vilken lön jag ska begära. Det är ett senior projektledarjobb där jag också kommer att ansvara för kundkontakt (account management). Utvecklarna jag skall leda i projekten sitter över hela världen, det ingår också att resa till kunder (över hela världen) men troligtvis inte så ofta.

Vad betalar man idag för en konsult av det här slaget?

• Svar på tråden Vad kostar en senior projektledare/account manager i konsultarvode?
  • sextiotalist

Ingen aning, på vår konsultföretag varierar arvodena mellan 650 upp till 1200 i timmen, det avtalet jag går på är det 750 kr i timmen plus resor, så resorna får kunden betala.

Jag tycker att du skall ta ett måttligt arvode och låta kunden stå för resor och hotell. Jag vet inte inom vilken branch, en del brancher har hutlösa konsultarvoden, andra betydligt lägre.

Ett tips är att ta kontakt med kommuner och andra offentliga instanser och be att få se ramavtal inom motsvarande området, det skall vara offentlig handling

• Kjell2

Mellan 1000 till 3000 kr/tim exl omkostnader. Mycket beror på branch, din erfarenhet och hur mycket du kan fakturera. Kommer du kunna fakturera 100% under lång tid så inte lika högt som om det gäller strötimmar då och då.

Svar på tråden Vad kostar en senior projektledare/account manager i konsultarvode?