Inlägg från: Solkattan |Visa alla inlägg
  • Solkattan

1 åring som springer o klättrar... kvällsrutiner..?

Hej!
    Har en väldigt aktiv son  (14 mån) som är ÖVERALLT. När jag kommer hem ifrån jobbet så är det fullt ös. Ibland ha vi "tur" o sonen somnar runt åtta tiden. Men oftast så håller han låda fram till klockan 21.30-22.00. Ju tröttare han blir dessto mer våghalsig. har vi inte stängt dörren tex till toaletten så springer han in dit och klänger sig upp på toalettstolen o ställer sig på toastolen o spolar. Sen försöker han kasta sig upp på handfaten med risk att han missar o slår i hakan. Gråt o tårar...
    Han drar fram stolar och klättrar upp. Gärna vidare upp på bordet o försöka dra ner taklampan. Alltså han är en riktig "klätterapa". Vi turas om i omgångar att jaga runt sonen i huset. Att vi båda två kan sitta ner i 10 min o se på nyheterna finns inte riktigt.
    Hur har Ni andra det efter jobbet när ni kommer hem? NÄR kommer vi slippa jaga runt sonen och passa på honom varje sekund? ( alltså när kommer han begripa att det är farligt att göra visa saker?).
    Skriv gärna o berätta hur era kvällar är eller har varit med klätterapsbarn... :)

• Svar på tråden 1 åring som springer o klättrar... kvällsrutiner..?
  • Solkattan

Jo, det kan ju vara detta med sömnen på dagen som gör att han orkar hålla på hela kvällarna...
    Fast han kan vara "total" även de dagar som han bara sovit ca en timma på dagen.
    Jagar ni andra också runt era barn..? Vi har verkligen barnsäkrat hemmet. Skruvar fast bokhyllor o tömt de nedersta planen på fina böcker. Inga blommor i fönstren ( endast föremål som tål att rivas ner i golvet). Men man kan ju inte ta bort alla stolar och bord. Ställer in stolarna längs bordet men lillkillen har ju lyckats med att dra ut dem nu...
    Försöker stänga dörrarna i huset så lillkillen bara får rumstrera i kök/vardagsrum/sitt rum samt hallen. Gunghästen som vi fick för en knapp månad sen har han härron veckan kommit på att man ska stå på o gunga... ( helt livsfarligt). Han klänger sig upp i soffan o bara springer .. faller turligen (oftast) innåt och klänger så vidare upp på soffryggen. Har några gånger klängt över... ( aj aj). Han flyttar runt möbler. Stereobänken, sin matstol osv. Ibland så "orkar" jag inget annat än att bara sätta mig ner i 2 min o bara stirra på honom... "hur sjutton orkar han?!".
    Hoppas all denna aktivitet/ork kan mynna ut i något "gott" i framtiden... :)

Svar på tråden 1 åring som springer o klättrar... kvällsrutiner..?