• cruz

Straff eller konsekvens?

Hej, jag är lite nyfiken på hur andra föräldrar ser på straff och konsekvenser i barnuppfostringssyfte. Vi har i stor utsträckning försökt köra med naturliga konsekvenser, men tycker inte det fungerar särskilt bra (kanske långsiktligt men jag vill ha resultat nu också, annars blir jag galen). Idag spårade tex. middagssituationen ur helt. Ena fyra-åringen började slänga sina bestick och den andra tog då efter. Vi tog av dem besticken och gav dem plastskedar att äta med. Då började de skrika i stället. Vi fortsatte att äta, men det var ohållbart. Ena killen slog mig hårt rakt i ansiktet. Han vet mycket väl att man inte slåss, det pratar vi om varje dag. Men det hjälper inte alls. Hur hade ni reagerat? Vad är en naturlig konsekvens av att man slåss? Jag tog ut honom från köket tills han lugnat ned sig och dessutom blev det TV förbud. Det känns ju mer som ett straff än en konsekvens, men så blev det. Jag vill höra hur ni tänker och reagerar i liknande situationer?

• Svar på tråden Straff eller konsekvens?
  • cruz

Ska tillägga att TV förbudet höll i sig hela kvällen och sonen hade även utbrott i flera timmar. Han somnade av utmattning till sist. Det är tråkigt med sådan kvällar, men det händer tyvärr rätt ofta här. Är det inte ena tvillingen så är det den andra. Ibland båda.

• Selfish Geene

Ibland är straff att föredra tycker jag (tex vid våldsamma beteenden, då den naturliga "konsekvensen" skulle bli att lämna barnet ensam, för om du är taskig så vill ingen vara nära dig)

Men ett straff förutsätter att barnet är medveten om att h*n gör fel, har möjlighet att förhindra det felaktiga beteendet (impulskontroll) och att straffet står i proportion till "brottet".

• cruz

Selfish Geene: Tack för ditt svar . Det är det som är svårt att avgöra. En normal, rätt klok fyra-åring som de flesta. Han är antagligen medveten om att han gör fel, men kan inte styra sina impulser är min gissning, men helt säker är jag ju inte. Vi lämnade honom dock inte ensam, eftersom han var så upprörd. Jag var hos honom i vardagsrummet så de andra fick äta ifred. Däremot fick han som sagt inte se på TV eftersom då hade ju förvisningen från köket blivit en belöning.

• Selfish Geene
    zelia skrev 2010-10-28 22:41:59 följande:
    Selfish Geene: Tack för ditt svar . Det är det som är svårt att avgöra. En normal, rätt klok fyra-åring som de flesta. Han är antagligen medveten om att han gör fel, men kan inte styra sina impulser är min gissning, men helt säker är jag ju inte. Vi lämnade honom dock inte ensam, eftersom han var så upprörd. Jag var hos honom i vardagsrummet så de andra fick äta ifred. Däremot fick han som sagt inte se på TV eftersom då hade ju förvisningen från köket blivit en belöning.
    Jag tycker att du gjorde helt rätt! 
  • JeanneDArc

en naturlig konsekvens av att man slår andra runt sig är kanske att andra inte vill vara i närheten när man slåss.. tex gå in på ditt rum o va arg tills du är lugn o vill vara med oss på ett acceptabelt sätt. Tänker jag.

• Selfish Geene
    JeanneDArc skrev 2010-10-29 00:13:23 följande:
    en naturlig konsekvens av att man slår andra runt sig är kanske att andra inte vill vara i närheten när man slåss.. tex gå in på ditt rum o va arg tills du är lugn o vill vara med oss på ett acceptabelt sätt. Tänker jag.
    Att tvinga den som slåss att lämna rummet är ett straff.
    En konsekvens skulle vara att barnet lämnas ensam i rummet som h*n befinner sig i när h*n slåss.
  • canmamma

Jag är själv förvirrad. När det gäller små barn så tror jag inte ens att de förstår skillnaden mellan straff och konsekvens. Särskilt inte i hett läge. En konsekvens kan (men måste inte) få dem att känna sig lika dåliga som ett straff och barn är inte bra på att koppla ihop logiken när de är upprörda. Som vuxen tror jag det är mer relevant att i sådana lägen bara försöka lugna ner känslostormarna och fokusera på att "de-escalate". Men jag tror att det är ett bra riktmärke för den vuxne att hålla sig till naturliga eller i alla fall logiska konsekvenser istället för oberoende straff.  Och till större barn och tonåringar känns det mycket mer meningsfullt att resonera mer kring naturliga konsekvenser.

• Tess82

Tycker oxå det är svårt med konsekvenser ibland. Min dotter 3,5 år är just nu väldigt trotsig och inte den roligaste att ha med in i en affär. Idag talade jag om för henne att hon fick lyssna på mig när vi handlade annars skulle hon inte få några popcorn till kvällen (hennes "fredagsmys" favorit). Hann bara in genom dörren på äffären och hon började köra race med vagnen och plockade ur allt jag la i för hon skulle ta allt själv, även om det var saker hon inte nådde. Nu blir det inga popcorn idag. Hon bad däremot om ett äpple nyss och det fick hon såklart.

Linnea -07
  • Wolfclaw

Problemet med "automatiska" konsekvenser är väl att barn har en mer ögonblicksuppfattning. De kan inte koppla samman ett beteende för flera timmar sedan med en konsekvens som sker nu. Personligen tror jag på omedelbara åtgärder, som när man uppfostrar en hund. Konsekvenserna ska komma i direkt anslutning till det olämpliga beteendet. Det ska ju naturligtvis funka åt andra hållet om barnet gör något bra.

• Girlinthecity
    Tess82 skrev 2010-10-29 17:59:53 följande:
    Tycker oxå det är svårt med konsekvenser ibland. Min dotter 3,5 år är just nu väldigt trotsig och inte den roligaste att ha med in i en affär. Idag talade jag om för henne att hon fick lyssna på mig när vi handlade annars skulle hon inte få några popcorn till kvällen (hennes "fredagsmys" favorit). Hann bara in genom dörren på äffären och hon började köra race med vagnen och plockade ur allt jag la i för hon skulle ta allt själv, även om det var saker hon inte nådde. Nu blir det inga popcorn idag. Hon bad däremot om ett äpple nyss och det fick hon såklart.
    Tror du att hon kan sammakoppla vad som hände i affären med att hon itne får popcorn flera timmar senare?
Svar på tråden Straff eller konsekvens?