• cruz

Straff eller konsekvens?

Hej, jag är lite nyfiken på hur andra föräldrar ser på straff och konsekvenser i barnuppfostringssyfte. Vi har i stor utsträckning försökt köra med naturliga konsekvenser, men tycker inte det fungerar särskilt bra (kanske långsiktligt men jag vill ha resultat nu också, annars blir jag galen). Idag spårade tex. middagssituationen ur helt. Ena fyra-åringen började slänga sina bestick och den andra tog då efter. Vi tog av dem besticken och gav dem plastskedar att äta med. Då började de skrika i stället. Vi fortsatte att äta, men det var ohållbart. Ena killen slog mig hårt rakt i ansiktet. Han vet mycket väl att man inte slåss, det pratar vi om varje dag. Men det hjälper inte alls. Hur hade ni reagerat? Vad är en naturlig konsekvens av att man slåss? Jag tog ut honom från köket tills han lugnat ned sig och dessutom blev det TV förbud. Det känns ju mer som ett straff än en konsekvens, men så blev det. Jag vill höra hur ni tänker och reagerar i liknande situationer?

• Svar på tråden Straff eller konsekvens?
  • Bondfia

Men om vår matsituation brukar spåra ur, vilket den gör ibland, så påminner jag om hur jag vill ha det INNAN maten. Vår 4-åring är gräslig just nu, så det är fullt sannolikt!

Jag sa igår till dem att nu när vi ska dricka te, vill jag att ni sitter snällt och äter minst 1 smörgås var, A ska ha 2. (halvanorektisk 10-åring) Så ska alla ha tvättat händerna, och ska ni kissa gör ni det INNAN, inget spring eller kiv tack!

Det gick en stund, de stora uppförde sig A åt sina båda mackor, och C ballar ur helt, han fick för mkt te i muggen när pappa hällde upp. Skriker då rakt ut, utan att säga vad som blev "fel", och då säger pappan, "berätta vad det är så jag hör!" Det gjorde inte C, då sa pappan "du ska sitta lugnt och fint och äta din smörgås, kan du inte det, får du gå härifrån, för detta vill vi inte höra på! Nu varnar jag dig, antingen är du tyst eller också får du inte vara i köket!" Det slutade med 4 min ensam i pannrummet, sedan hämtade jag honom och han åt upp mackan, och en mindre mängd te...

Sådana situationer har vi ofta, men det är ju bra att man inte ger sig, det måste kosta att bete sig illa!
    Man får vara nöjd om de andra tar till sig också, på sikt blir det bättre, men man får akta sig så man inte straffar sig själv också, genom att stå där och vakta den som inte skötte sig, då får han ju uppmärksamhet i alla fall!n Därför är pannrummet bra, inget blir sönderslaget...ett hörn man ser från köket funkar också...
    Kolla "Supernanny" på TV4 13:20 (?) på vardagar, hon har en del vettiga grejor faktiskt!

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Girlinthecity

BOJKOTTA supernanny är mitt tips!

• Tess82
    Girlinthecity skrev 2010-10-30 15:10:14 följande:
    Tror du att hon kan sammakoppla vad som hände i affären med att hon itne får popcorn flera timmar senare?
    Kanske inte, men när hon frågade efter popcorn på kvällen så förklarade jag igen att det blir inga för att du inte gjorde som jag sa på affären. Vet inte alls om det är rätt metod, är nybörjare på sånt här då det är mitt första barn.
    Linnea -07
  • Nilla1
    Selfish Geene skrev 2010-10-29 16:05:13 följande:
    Att tvinga den som slåss att lämna rummet är ett straff.
    En konsekvens skulle vara att barnet lämnas ensam i rummet som h*n befinner sig i när h*n slåss.
    Fast det är väl rätt onaturligt att alla slutar äta för att någon gal o slåss vid bordet? Naturligare konsekvens är att man inte får störa måltiden o alltså gå till ett annat rum, lämpligen sitt eget.
  • Rödnäbba

En konsekvens är en naturlig följd. Det är inget man behöver tänka ut, det bara blir av sig själv.

Tex. om mitt barn bråkar vid middagsbordet så brukar följden bli att jag blir arg och så får barnet gå därifrån.

Straff hör inte hemma med barn.

• Selfish Geene
    Rödnäbba skrev 2010-10-31 10:14:08 följande:

En konsekvens är en naturlig följd. Det är inget man behöver tänka ut, det bara blir av sig själv.

Tex. om mitt barn bråkar vid middagsbordet så brukar följden bli att jag blir arg och så får barnet gå därifrån.

Straff hör inte hemma med barn.

Så om jag reagerar på bråk vid middagsbordet med att jag blir arg och lappar till ungen över ansiktet så är det en "konsekvens"!?
  • Rödnäbba
    Selfish Geene skrev 2010-10-31 10:38:16 följande:
    Så om jag reagerar på bråk vid middagsbordet med att jag blir arg och lappar till ungen över ansiktet så är det en "konsekvens"!?
    ja, straff är också konsekvenser. Det betyder inte att det är bra.
  • Selfish Geene
    Rödnäbba skrev 2010-10-31 10:40:46 följande:
    ja, straff är också konsekvenser. Det betyder inte att det är bra.
    så hur är det inte ett straff när du flyttar barnet från bordet?
  • Rödnäbba
    Selfish Geene skrev 2010-10-31 10:42:03 följande:
    så hur är det inte ett straff när du flyttar barnet från bordet?
    Därför att det är fullkomligt natuligt att man inte kan sitta och förstöra andras matro, då blir man utsjasad
  • Selfish Geene
    Rödnäbba skrev 2010-10-31 10:52:47 följande:
    Därför att det är fullkomligt natuligt att man inte kan sitta och förstöra andras matro, då blir man utsjasad
    tycker du inte att du slarvar lite med ordet "naturlig" nu??
Svar på tråden Straff eller konsekvens?