• lillplutt

Varför ska man inte dricka mjölk?

Har hört att vi människor egentligen inte ska dricka mjölk från kor som är avsedd för dess kalvar. Varför inte?
    Är sojamjölk verkligen bättre? Den innehåller ju oftast socker...

• Svar på tråden Varför ska man inte dricka mjölk?
  • Lawenda

Om man tål mjölk eller inte är individuellt, många i norr tål

mjölk väldigt bra, medans ju längre söderut man kommer desto mer känsliga blir man.

• Dr Mupp
    Lawenda skrev 2013-06-19 10:46:33 följande:
    Om man tål mjölk eller inte är individuellt, många i norr tål
    mjölk väldigt bra, medans ju längre söderut man kommer desto mer känsliga blir man.
    Riktigt så enkelt är det inte. 20% finnarna är laktosintoleranta, de bor lika nordligt som svenskarna (där ca 1% är laktosintoleranta).

Människan är den enda art som dricker en annan arts bröstmjölk och påstår att det är livsnödvändigt. Människan är den enda art som dricker mjölk som vuxna. 

Soja är hormonstöraden förövrigt, det ska varken vi eller kossorna äta. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MrsPenn

Däremot äter alla européer ost!

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Dr Mupp
    MrsPenn skrev 2013-06-19 11:51:52 följande:
    Däremot äter alla européer ost!
    Lagrad hårdost innehåller ingen laktos. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • cheese

Bara jag som tycker att mjölk idag är läskig. När man var yngre var mjölk gott men nu för tiden har dom gjort något med mjölken den är vattnig och smakar konstigt? Bara jag som märkt av detta?

• MrsPenn

Grekerna, turkarna och fransmän äter färskost. Tyskarna och engelsmännen äter mjuka lätt lagrade ostar. Fransmännen äter all sorts ost. Norrmännen äter ekte geitost...

Dr Mupp skrev 2013-06-19 11:54:43 följande:
    Lagrad hårdost innehåller ingen laktos. 

• MrsPenn

Protip: köp rödmjölk istället för blå!

cheese skrev 2013-06-19 11:57:20 följande:
    Bara jag som tycker att mjölk idag är läskig. När man var yngre var mjölk gott men nu för tiden har dom gjort något med mjölken den är vattnig och smakar konstigt? Bara jag som märkt av detta?

• Dr Mupp
    MrsPenn skrev 2013-06-19 16:58:04 följande:
    Grekerna, turkarna och fransmän äter färskost. Tyskarna och engelsmännen äter mjuka lätt lagrade ostar. Fransmännen äter all sorts ost. Norrmännen äter ekte geitost...
    Vilket inte är konstigt eftersom majoriteten av européerna tål laktos.

Det är först i medelhavsländerna som laktosintoleransen kommer upp i c 40-50% av befolkningen. Resten av europa tål mjölk (förutom enstaka upp till ca 20% som inte gör det). Källa: www.gastrolab.net/kslakts.htm
  • stickkontakt
    Skeptisk skrev 2013-06-16 20:50:16 följande:
    Nej inte alls särskilt onaturlig. Vi tar en titt på Alpro Soya, för att ge dig lite grund för argumentet, vet jag:

Ingredienser

vatten, skalade sojabönor (6%), socker, trikalciumfosfat, surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), havssalt, arom, stabiliseringsmedel (gellangummi), vitaminer (riboflavin, B12, D2).

Ser helt naturligt ut ju!

Men mjölk då...

Ingredienser

Mjölk

Fytusan. Hur kan man stoppa i sig sådan där komjölk va? Jag förstår varför du använder dig av argument som rör "naturlighet".
    Nä, jag håller mig också till Soyamjölk hädanefter!
    Mycket naturligare.
    Oj, grävde du upp en 3 år gammal tråd för att säga det där?

Här är sojamjölk av ett annat märke:  http://www.carlshamnmejeri.se/produkt/sojadryck-osotad-ekologisk-075-l

Den är ekologisk, osötad och innehåller: Vatten, sojabönor (7,5%), kalcium. Oj vad onaturligt. 
  • Biffus
    miniskrutten skrev 2013-06-19 10:44:29 följande:
    Vad menar du med att inga positiva visats? Det finns ett flertal näringsämnen i mjölk och då menar du att dessa skulle vara negativa för kroppen? Du hänvisar sedan till forskning som visar att det kan finnas vissa negativa effekter av mjölkdrickande, men jag kan inte se att forskarna har dragit några slutsatser om detta eller rekommenderar att man inte dricker mjölk. Det är värt att tänka på att man inte måste dricka mjölk för att överleva, men har å andra sidan svårt att komma på något annat livsmedel man måste äta. Det gäller att få i sig tillräcklig energi och tillräckligt med näringsämnen för överlevnad. Ett flertal av dessa finns i mjölk, men även i andra livsmedel. Sen finns det ett flertal livsmedel som är bra i lagom mängd, men mindre bra i för stora mängder. Livsmedelsverket anger att ca 0,5 liter mjölk/fil m.m. är lagom per dag och säger att överkonsumtion däremot inte är lika bra. Ökad risk för prostatacancer gällde män som drack ca 2 liter per dag. Generellt brukar en rekommendation vara att lagm är bäst av det mesta.

Att en produkt innehåller ämnesområden har visat positiva effekter och att produkten i sig har positiva effekter är inte samma sak, på långa vägar.
  • Biffus
    Skeptisk skrev 2013-06-18 22:40:38 följande:
    På vilket sätt skulle du påstå att vi i Sverige har så dålig hälsa? Jämfört med exempelvis vilka? Ge gärna lite mer substans, för jag delar i vart fall inte den uppfattningen. Tvärtom, i Sverige har vi mycket god hälsa.

Kolla på benskörhetsfrekvensen. Vilka länder ligger högst? USA, Sverige, Finland mm. Vilka länder har lägst frekvens av benskörhet? Japan, Korea och andra länder där det sällan dricks mjölk. Siffror på det borde WHO ha.
  • Biffus
    Dr Mupp skrev 2013-06-19 10:59:18 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte. 20% finnarna är laktosintoleranta, de bor lika nordligt som svenskarna (där ca 1% är laktosintoleranta).

Människan är den enda art som dricker en annan arts bröstmjölk och påstår att det är livsnödvändigt. Människan är den enda art som dricker mjölk som vuxna. 

Soja är hormonstöraden förövrigt, det ska varken vi eller kossorna äta. 

• Biffus
    miniskrutten skrev 2013-06-17 17:56:33 följande:
    För att d-vitamin hjälper kroppen ta upp kalcium och vi i Norden ofta har brist på detta pga låga slipper större delen av året. På vilken forskning baserat du dina påståenden?

Så i Florida (som också har hög frekvens av osteoporos) har de ingen sol heller? Eller Texas? Jag måste ha missar något om hur vädret är där, för jag vill minnas att det är soligt där mycket ofta. Konstigt att de länder som inte äter/dricker mejeriprodukter klarar sig utan att få osteoporos, även om de bor nordligt. Källa: WHO
  • Biffus
    MrsPenn skrev 2013-06-18 23:21:15 följande:
    Att det skulle vara något fel på att dricka mjölk efter sin 18-årsdag är något av det dummaste jag läst på den här sajten, och det säger inte lite! Ha på fötterna och kom med rejäla källor - eller håll klaffen.

Att det skulle vara bra att dricka mjölk efter sin 10-årsdag är det dummaste jag någonsin har hört. Ha på fötterna och kom med rejäla källor - eller håll klaffen.
  • Cecilia 851

Mjölk och mejeriprodukter i sig är vidrigt. För det första så smakar det äckligt och för det andra så är det inte bra alls för kroppen. Många svenne-mammor claimar att det är så viktigt att dricka mjölk när man är liten, annars drabbas man av benskörhet. Det är bara ljug utan de som säger det kan ju istället prova äta broccoli, spenat, mandlar och andra gröna blad och baljväxter dagligen i en balanserad kost så behövs inte mjölk över huvud taget!  Jag har inga som helst etiska problem med mjölk utan bara att det inte är något jag skulle utsätta min kropp för pga. hälsoskäl.

Dock finns det folk som säger att man tar kalvarnas mjölk och att det inte är naturligt osv, vilket är sant, men det tänker jag inte gå in på.

KÖP INTE SOJAMJÖLK. Eller annan "mjölkfri mjölk" i affären, det är fullt av tillsatser.
    Gör er egen mandelmjölk!

Blötlägg 2,5 dl mandlar över natten,
    mixa sedan de blötlaggda mandlarna med 3-5dl vatten (beroende på önskad tjocklek)
    och tillsätt ev. sötningsmedel. Min favorit är en vaniljstång och två dadlar!
    Mixa igen och sila av i  en ostduk eller en ren nylonstrumpa.

• BeanBag
    MrsPenn skrev 2013-06-19 16:59:04 följande:
    Protip: köp rödmjölk istället för blå!
    Beror väl helt på vart man bor
    Här är det:
    Standardmjölk = grön
    Mellanmjölk = röd
    Lättmjölk = gul

Själv älskar jag ett glas iskall mjölk till pannkaka, palt eller nybakta kanelbullar. Men annars dricker vi nästan aldrig mjölk hemma hos oss.
  • Zizzy Zimsson

Jag dricker varken vanlig mjölk eller sojamjölk. Har absolut inget behov av vare sig det ena eller det andra.

Däremot äter jag ost. Om nom nom! 

• Zizzy Zimsson
    BeanBag skrev 2013-06-24 13:06:36 följande:
    Beror väl helt på vart man bor
    Här är det:
    Standardmjölk = grön
    Mellanmjölk = röd
    Lättmjölk = gul

Själv älskar jag ett glas iskall mjölk till pannkaka, palt eller nybakta kanelbullar. Men annars dricker vi nästan aldrig mjölk hemma hos oss.
    Och här där jag bor är det:

Standardmjölk = orange
    Mellanmjölk = blå
    Lättmjölk = röd
    Minimjölk = gul

www.skanemejerier.se/upload/13904/mjolk.jpg 
  • Biffus
    Cecilia 851 skrev 2013-06-24 11:50:08 följande:
    Mjölk och mejeriprodukter i sig är vidrigt. För det första så smakar det äckligt och för det andra så är det inte bra alls för kroppen. Många svenne-mammor claimar att det är så viktigt att dricka mjölk när man är liten, annars drabbas man av benskörhet. Det är bara ljug utan de som säger det kan ju istället prova äta broccoli, spenat, mandlar och andra gröna blad och baljväxter dagligen i en balanserad kost så behövs inte mjölk över huvud taget!  Jag har inga som helst etiska problem med mjölk utan bara att det inte är något jag skulle utsätta min kropp för pga. hälsoskäl.

Dock finns det folk som säger att man tar kalvarnas mjölk och att det inte är naturligt osv, vilket är sant, men det tänker jag inte gå in på.

KÖP INTE SOJAMJÖLK. Eller annan "mjölkfri mjölk" i affären, det är fullt av tillsatser.

Gör er egen mandelmjölk!

Blötlägg 2,5 dl mandlar över natten,

mixa sedan de blötlaggda mandlarna med 3-5dl vatten (beroende på önskad tjocklek)

och tillsätt ev. sötningsmedel. Min favorit är en vaniljstång och två dadlar!

Mixa igen och sila av i  en ostduk eller en ren nylonstrumpa.

På det etiska planet så är det inte heller bara att man "tar kalvarnas mat", utan även saker som att:

Hankalvarna går till slakt, honkalvarna blir antigen mjölkkor eller går till slakt

Korna producerar ingen mjölk om de inte kalvar. Dvs de måste tvångsinsemineras en gång om året.

Dock är det inget att tjata om. De flesta är inte beredda att ta in det och göra livsförändringar av den anledningen. Jag själv gjorde det av hälsoskäl.
Svar på tråden Varför ska man inte dricka mjölk?