Varför ska man inte dricka mjölk?
Har hört att vi människor egentligen inte ska dricka mjölk från kor som är avsedd för dess kalvar. Varför inte?
Är sojamjölk verkligen bättre? Den innehåller ju oftast socker...
Har hört att vi människor egentligen inte ska dricka mjölk från kor som är avsedd för dess kalvar. Varför inte?
Är sojamjölk verkligen bättre? Den innehåller ju oftast socker...
Om man tål mjölk eller inte är individuellt, många i norr tål
mjölk väldigt bra, medans ju längre söderut man kommer desto mer känsliga blir man.
Däremot äter alla européer ost!
Bara jag som tycker att mjölk idag är läskig. När man var yngre var mjölk gott men nu för tiden har dom gjort något med mjölken den är vattnig och smakar konstigt? Bara jag som märkt av detta?
Grekerna, turkarna och fransmän äter färskost. Tyskarna och engelsmännen äter mjuka lätt lagrade ostar. Fransmännen äter all sorts ost. Norrmännen äter ekte geitost...
Protip: köp rödmjölk istället för blå!
vatten, skalade sojabönor (6%), socker, trikalciumfosfat, surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), havssalt, arom, stabiliseringsmedel (gellangummi), vitaminer (riboflavin, B12, D2).
Ser helt naturligt ut ju!
Men mjölk då...
Mjölk och mejeriprodukter i sig är vidrigt. För det första så smakar det äckligt och för det andra så är det inte bra alls för kroppen. Många svenne-mammor claimar att det är så viktigt att dricka mjölk när man är liten, annars drabbas man av benskörhet. Det är bara ljug utan de som säger det kan ju istället prova äta broccoli, spenat, mandlar och andra gröna blad och baljväxter dagligen i en balanserad kost så behövs inte mjölk över huvud taget! Jag har inga som helst etiska problem med mjölk utan bara att det inte är något jag skulle utsätta min kropp för pga. hälsoskäl.
Dock finns det folk som säger att man tar kalvarnas mjölk och att det inte är naturligt osv, vilket är sant, men det tänker jag inte gå in på.
KÖP INTE SOJAMJÖLK. Eller annan "mjölkfri mjölk" i affären, det är fullt av tillsatser.
Gör er egen mandelmjölk!
Blötlägg 2,5 dl mandlar över natten,
mixa sedan de blötlaggda mandlarna med 3-5dl vatten (beroende på önskad tjocklek)
och tillsätt ev. sötningsmedel. Min favorit är en vaniljstång och två dadlar!
Mixa igen och sila av i en ostduk eller en ren nylonstrumpa.
Jag dricker varken vanlig mjölk eller sojamjölk. Har absolut inget behov av vare sig det ena eller det andra.
Däremot äter jag ost. Om nom nom!