• lillplutt

Varför ska man inte dricka mjölk?

Har hört att vi människor egentligen inte ska dricka mjölk från kor som är avsedd för dess kalvar. Varför inte?
    Är sojamjölk verkligen bättre? Den innehåller ju oftast socker...

• Svar på tråden Varför ska man inte dricka mjölk?
  • MBert
    sextiotalist skrev 2010-11-01 11:58:19 följande:
    C.a 70 % av världens vuxna befolkning kan inte bryta ner mjölksockret, dvs de är laktosintolleranta, 30% klarar av att dricka mjölk, så det ändå rätt många människor som klarar av komjölk, i skandivien, vissa indianstammar, vissa stammar i afrika och även i Asien finns den ärftliga förmågan att bryta ner laktos även som vuxen
    Av tre syskon till en laktosintollerant förälder är det endast en som fått det, av lindrig natur.
    Jag är lite nyfiken på varifrån du får den höga siffran att 30% av världens vuxna befolkning tål mjölk.
    Det är nämligen främst vi nordbor och någon stam i Afrika som har den "defekten" att vi producerar enzymet laktas (som bryter ner laktos, mjölksockret) även i vuxen ålder. Och vi nordbor är som bekant inte så många i förhållande till världens befolkning i övrigt.
    I Asien, där de flesta av världens befolkning finns, är det ovanligt att kunna bryta ner laktos i vuxen ålder!
  • Skeptisk
    Mornie Alantie skrev 2010-11-01 17:30:11 följande:
    Sojamjölk är heller inte en särskillt onaturlig produkt. Man tar helt enkelt torra sojabönor och mal dem tillsammans med vatten. De sojabönor som används i sojamjölken som finns i min konsumbutik (kommer inte ihåg märket tyvärr) är odlade i Österrike.
    Nej inte alls särskilt onaturlig. Vi tar en titt på Alpro Soya, för att ge dig lite grund för argumentet, vet jag:

Ingredienser

vatten, skalade sojabönor (6%), socker, trikalciumfosfat, surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), havssalt, arom, stabiliseringsmedel (gellangummi), vitaminer (riboflavin, B12, D2).

Ser helt naturligt ut ju!

Men mjölk då...

Ingredienser

Mjölk

Fytusan. Hur kan man stoppa i sig sådan där komjölk va? Jag förstår varför du använder dig av argument som rör "naturlighet".
    Nä, jag håller mig också till Soyamjölk hädanefter!
    Mycket naturligare.
  • Dina08

Det finns krav-märkt mjölk. Finns det krav-märkt sojamjölk?

• Jessiica
    thomas59 skrev 2010-10-29 10:53:08 följande:
    Det bästa är vodka - ingent socker och inga bakterier

That's right!
  • Biffus
    lillplutt skrev 2010-10-29 10:45:37 följande:
    Har hört att vi människor egentligen inte ska dricka mjölk från kor som är avsedd för dess kalvar. Varför inte?

Är sojamjölk verkligen bättre? Den innehåller ju oftast socker...

Mjölk är gjort för individer som ska växa flera hundra kg på ett år. Om du vill göra det och samtidigt öka risken för tumörer - drick mjölk!

Man behöver inte mjölkliknande produkter. Skit i allt vad sojamjölk, komjölk, getmjölk mm heter. Det är onödigt. Mjölk behöver man när man är bebis, inte efter det.
  • Biffus
    Hoppfull84 skrev 2010-10-29 11:02:01 följande:
    mjölk innehåller också mycket socker. forskare är numer eniga om att "mjölk ger starka ben" inte stämmer, det finns inga studier som visar på att kalciumet i mjölken faktiskt ger starkare ben.

vi är mååånga som faktiskt inte riktigt tål laktosen. De flesta vet inte ens om att det kan bero på mjölk, utan tror att deras magar bara är bullriga uppblåsta oberäkneliga och gasiga utan anledning.

Mjölk är ju ett rätt så energirikt livsmedel.  förr i bondesamhället när man kanske hade en skål korngröt att klara sig på om dagen så var mjölken ett fantsastiskt sätt att få i sig mer näring, idag när vi faktiskt äter minst tre energirika mål mat om dagen finns det eg. ingen anledning att dricka mjölk längre.. Därmed inte sagt att mjölk är farligt på nåt vis, men den är ett mycket kaloririkt livsmedel, precis som läsk ex. men mjölken innehåller faktiskt en del bra saker till skillnad från läsken som bara innehåller massa skit.

vatten är eg bästa drycken.

sen är inte jag personligen så insatt i den där mjölkdebatten, kan hända att det finns andra orsaker, men ovan anledningar är sånt som gör att iaf jag inte dricker så mycket mjölk längre. sen att byta ut och hälla i sig massa sojamjölk istället kan jag inte riktigt se vitsen med..

Proteinet i mjölk har så pass lågt pH att vi kissar ut mycket mer kalcium än vad man får i sig av mjölken. Det är därför de länder som dricker mest mjölk har mest benskörhet.
  • SIS79

Mjölk från kon är bra mat - den mjölken man köper i affären är pastöriserad (upphettad) - dvs. alla nyttiga bakterier vi behöver få i oss för att vårat immunförsvar ska fungera optimalt är döda. Den är också homogeniserad (de små fettpartiklarna har slagits sönder till ännu mindre fettpartiklar) vilket gör att kroppen uppfattar mjölken som artsegen - dvs att man dricker sin mammas mjölk. Inte bra!

• MrsPenn

Oj så många plattityder i ett och samma inlägg. Har du källa på dina påståenden? Tyckte jag hörde att det var en myt det där med att kornas mag-gaser förstör ozon skiktet och allt vad det var. I vårt hushåll går det åt en tre fyra liter mjölk i veckan. Alla växande individer bör dricka mjölk då det stärker skelettet.

Mornie Alantie skrev 2010-10-29 10:55:42 följande:
    Det finns osötad sojamjölk. Ur miljösynpunkt är det otroligt mycket bättre att människan äter sojabönorna och dricker vatten, istället för att ge korna sojabönor och vatten och sedan dricka mjölk. Djurhållningen står för en mycket stor del av utsläppen av växthusgaser. Sedan kan man ju argumentera att det inte är särskillt etiskt att ta kalven från kon när den är nyfödd för att föda upp den på ersättning och ta dess naturliga mat, mjölken, själv. Ytterligare en aspekt är att människan inte är skapt för att äta stora mängder komjölk. En stor del av jordens befolkning är laktosintolerant. Att vissa tål laktos är på grund av en ur historisk synpunkt ganska ny mutation.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Biffus
    MrsPenn skrev 2013-06-17 13:48:27 följande:
    Oj så många plattityder i ett och samma inlägg. Har du källa på dina påståenden? Tyckte jag hörde att det var en myt det där med att kornas mag-gaser förstör ozon skiktet och allt vad det var. I vårt hushåll går det åt en tre fyra liter mjölk i veckan. Alla växande individer bör dricka mjölk då det stärker skelettet.

Om mjölk stärker skelettet, hur kommer det sig då att mjölkkonsumtion och benskörhetsfrekvensen är proportionella mot varandra? Det borde ju vara tvärt om, enligt dina resonemang...
  • MrsPenn

Jo, förstår du, mjölk ger starka ben hos barn och unga som växer. Medan benskörhet drabbar våra äldre. Våra gamla lever längre och längre, samtidigt som det föds färre barn.

Biffus skrev 2013-06-17 16:40:05 följande:
    Om mjölk stärker skelettet, hur kommer det sig då att mjölkkonsumtion och benskörhetsfrekvensen är proportionella mot varandra? Det borde ju vara tvärt om, enligt dina resonemang...

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
Svar på tråden Varför ska man inte dricka mjölk?